Stötdämparbyte, bult gick av

Forum Modellspecifika forum OG900 Stötdämparbyte, bult gick av

Detta ämne innehåller 15 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-19 06:55.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24993

    triath
    Deltagare

    Hej,

    Skulle försöka byta stötdämpare fram själv, verkade inte så svårt tyckte jag, bara en mutter.
    Den satt åt med rost och annat så när jag tog i för att skruva loss den så gick bulten den satt på av. 🙁
    Detta var fram vänster.

    Så då blir min fråga, vad kan jag göra? Har inte råd med för dyra grejer. Biltema? Vad är det jag behöver köpa nytt? Vad heter delen? Och kan jag fixa det själv?

    Tacksam för all hjälp!

    PS. Saab 900i -87

    #179659

    longjohn61
    Deltagare

    Du menar bulten på själva länkarmen tror jag ❓ Om ja har du till gång till en svets annars är det enklast att besöka den lokala skrote och plocka en 😉

    Mvh nisse

    #179664

    triath
    Deltagare

    Ja, alltså den som sitter längst ner, sticker ut bakåt där man sätter stötdämparen. Är det svårt att byta länkarm? Håller sådana man hittar på skroten, dom kanske är lika rostiga? Vad kostar en ny?

    Svets.. det har jag väl tillgång till, men är inte bra på att svetsa, kan man svätsa fast stötdämparen menar du?

    Hittade denna: http://www.skruvat.se/Lankarm-P11950.aspx” onclick=”window.open(this.href);return false;
    Verkar inte finnas på biltema? Eller heter det något annat där?

    #179669

    plankan
    Deltagare

    @triath wrote:

    Är det svårt att byta länkarm? ?

    Nej,det är ganska överkommeligt att byta faktisk

    @triath wrote:

    Håller sådana man hittar på skroten, dom kanske är lika rostiga? Vad kostar en ny? ?

    speedparts har dom nya för billiga pengar.

    #179670

    longjohn61
    Deltagare

    Tycker du inte det är för dyrt är det enklast att byta länkarm tar max en timme finns också på speedparts kostar 485 spänn klart den bästa lösningen.

    Mvh Nisse

    #179673

    triath
    Deltagare

    Måste man byta både höger och vänster samtidigt?

    Och det är denna som passar på min visst?
    Bärarm nedre 99,90,900
    Vänster 8934788
    4199576 85,9576 485 kr

    #179674

    longjohn61
    Deltagare

    Nej det räcker att byta den som är trasig 😉
    Jäppp den passar
    Mvh Nisse

    #179675

    plankan
    Deltagare

    @triath wrote:

    Måste man byta både höger och vänster samtidigt?

    Och det är denna som passar på min visst?
    Bärarm nedre 99,90,900
    Vänster 8934788
    4199576 85,9576 485 kr

    Vänster länkarm är art nr 85,9576 och nej du måste inte byta begge.
    Men ett spindelled kr 140:- (85.625)
    samt en monterings sats 26:- (85.0012)
    hade nog inte skadat och ha i reserv.

    #179687

    triath
    Deltagare

    Då ska jag beställa det 🙂 Tack så mycket.

    Men nu undrar jag, hur ska jag göra för att undvika att samma sak händer när jag byter dämpare på höger sida? Den muttern kommer antagligen sitta lika hårt den tror jag. Tips?

    #179688

    longjohn61
    Deltagare

    5-56 typ några dagar innan eller värma den men det ryker så mycket skulle ta det första 😉

    Mvh Nisse

    #179790

    triath
    Deltagare

    Hej igen!

    Idag gick jag lös på högersidan efter att den fått gotta sig i 5-56 några dagar. Och visst, jag fick av den nedre muttern den här gånger 🙂

    Nu kom jag dock till nästa problem. Jag får inte loss stötdämparen i överkanten. När jag tittar på den nya ser det ju ut som att den bara ska skruvas loss genom att vrida på hela stötdämparen. Jag vrider och vrider men jag får inte loss den? Vrider på hela överdelen precis som det ser ut att man ska göra. Tacksam för tips? Hur ska jag göra?

    Mvh
    Triath

    #179792

    turbocab
    Deltagare

    Den är skruvad på ovansidan med 2x skruvar som låser varandra. Det absolut lättaste för detta jobb är följande – ta en kniv, och vålda bort gummit mot stötdämparen, alltså det som är inne i hjulhusen. När skruven är synlig, så kapa den rakt av med vinkelslipen, så rasar dämpare bort och gummit/skruvarna på ovansidan är bara l yfta av. Sen monterar du nya dämparen. Att hålla på och krångla med gamla rostiga skruvar inne i hjulhusen på en gammal bil om du ändå skall slänga dämparna är bara slöseri med tid. Du kan säker bara kapa rakt av genom gummit också, men det ryker ju och luktar helvete, jag brukar ta bort så mkt gummi som möjligt först. Att bara vrida och skruva loss dämparen är helt omöjligt om du inte har mothåll på skruvarna i hjulhuset, och det brukar i sin tur inte gå jättebra på en gammal rostig installation.

    På vänster sida är det lite krångligt komma åt sen, även för montering. Men man brukar kunna klämma in lite fasta nycklar coh en hylsa ovanifrån för att låsa allt. Lycka till!

    #179796

    triath
    Deltagare

    Muttrarna där på ovansidan, som låser mot varandra, är det 16mm, eller är det tum eller nåt sånt dumt?

    #179947

    triath
    Deltagare

    Nu har allt löst sig 🙂 Bytt båda dämparna och bärarm. Det tog två dar, men det gick! Tack för all hjälp.

    #179952

    longjohn61
    Deltagare

    @triath wrote:

    Nu har allt löst sig 🙂 Bytt båda dämparna och bärarm. Det tog två dar, men det gick! Tack för all hjälp.

    Det va så lite 😉 skönt att det löste sig.

    Mvh Nisse

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng