Stötdämparfråga

Forum Modellspecifika forum 90/99 Stötdämparfråga

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-01-28 08:28.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12157

    erland
    Deltagare

    Jag ska byta främre stötdämpare fram på kompisens 99:a. Det låter ”klonk” när man kör över ett gupp. Jag tog bort den gamla stötdämparen och jämförde den med den nya. Om jag håller de båda stötdämparna i gängan, så sjunker båda ner. Den äldre sjunker något saktare. Den stora skillnaden är då man släpper staget med gängan. Staget på den nya dämparen sjunker ner så att bara gängan syns, medan staget på den gamla stannar upp. Om jag trycker med pekfingret på båda stagen, så går det att trycka in dem. Jag undrar ; Är den gamla stötdämparen defekt? Om den är det , är det då tillräckligt för att ge upphov till ”klonken” då man kör över ett gupp? eller är det troligare att fjädrarna är slut?

    #84513

    enor
    Deltagare

    Det är svårt att uttala sej om en stötdämpares kondition utifrån hur den beter sej obelastad – det är när den ska kämpa mot bilens tyngd som skillnader märks.

    Men, med detta sagt – har du kollat så att det inte är en spindelled som klonkar? Dessa är 99:ans framvagns STORA akilleshäl, och brukar behöva bytas OFTA…

    /Magnus

    #84514

    erland
    Deltagare

    ,, har du kollat så att det inte är en spindelled som klonkar? Dessa är 99:ans framvagns STORA akilleshäl, och brukar behöva bytas OFTA…

    /Magnus

    Jag har känt på spindellederna (kallar dem själv p-ändar) Det känns inte som det finns nåt stort glapp där. Visst är det svårt att uttala sig om stötdämparnas kondition, men hur känns en stötdämpare som är slut? Ska den kärva dvs. ”stången” är svår eller omöjlig att trycka in för hand eller är det tvärtom ? dvs att den har för lätt motstånd?

    #84515

    Martin
    Deltagare

    Saab talar om ”ändstycke” och ”styrstagsända” (Ref EPC) och Mekonomen tex om ”spindelled” och ”styrled”.

    Jag föredrar Saab original ändstycke/spindelled eftersom jag vid två tillfällen har råkat ut för alldeles för kort livslängd på piratdelar. Saabs prylar håller länge.

    Ett glapp i ändstycke/spindelled kan vara svårt att känna, om du inte avlastar leden genom att lägga en distans mellan övre länkarmen och hjulhussidans urtag.
    Se hur de gör på bilbesiktningen nästa gång.

    När du har avlastat spindelleden kan du genom att bända med ett spett eller kofot lättare se eventuella glapp. Glappet kan också märkas vid körning genom att bilen inte känns stabil.

    Dåliga stötdämpare brukar liknas vid cykelpumpar, de går alltså lätt att trycka ihop och dra isär.

    Lycka till med din pärla!

    #84516

    krister k
    Deltagare

    Kan även vara gummibussningarna i stötdämparnas ”fästöglor” som är dåliga om det ”klonkar”. Har haft det problemet själv på ett par 99or.

    /Krister K

    #84517

    oyvind
    Deltagare

    Støtdemper fråga: En ting som bør kontroleres er innfestningen av støtdemperen. Jeg har vært ute for at sveisene for støtdemperenen har gått opp og da kan du få en ”klonkende” lyd
    Øyvind

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng