STP Kylarrengöring?

Forum Övrigt Allmänt STP Kylarrengöring?

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-06-16 17:48 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14378
    aerborn
    Deltagare

    Är det någon som har erfarenhet av STP’s kylarrengöring samt deras kylartätning. Känns olustigt att ösa i massa klägg, men jag skulle nog behöva skölja igenom systemet. Är det någon som har tips och trix i kylarfrågor överlag (skötsel, renovering mm) så tas de tacksamt emot. (Det gäller en 96:a ’78)

    #95797
    alvarn
    Deltagare

    Har ingen erfarenhet av STP:s produkter, men har själv alltid använt oxalsyra för att göra rent kyl med. Det fungerar väldigt bra med det och det skadar inget i motorn. Finns att köpa i färghandeln, brukar räcka med en halv flaska/burk ( det är i pulverform) Det fungerar även bra ihop med glykol, fast jag har alltid kört utan glykol. Jag har haft det i motorn i några dagar med normalkörning eller kört en timma på tomgång, sedan är det bara att sköja ur, och fylla på med nytt vatten/glykol.

    #95798
    anonymous
    Deltagare

    Mitt svar är som tidigare på kylarcement och liknande produkter: trams! Lämna in kylet och byt ut cellpaket så kommer du inte ha några mer problem på ett bra tag. Genvägar blir senvägar.

    #95799
    aerborn
    Deltagare

    OK. Oxalsyra var ett intressant tips. Finns ju i rabarber! Tack för hjälpen. Det verkar dessutom som att kylarrackarn är tät trots allt.

    #95800
    roger akerblad
    Deltagare

    Det stämmer att man kan använda oxsalsyra, det användes förr. Men om jag inte minns fel så körde man med bikarbonat i kylet efter renspolning. för att neutralisera oxsalsyran innan man slutspolade ock fylde glykol.Någon mer gamal bilmek borde känna till detta!

    Mvh Roger

    #95801
    petter
    Deltagare

    Kylartätning och sånt är nog ingen bra idé. Däremot kylarrens, funkar utmärkt. Men kör inte utan glykol, då kyler det ju sämre och rostar mer.

    Mvh Petter

    #95802
    aerborn
    Deltagare

    Tack för alla svar. Kylartätning hade jag på känn att det inte var nåt, men jag tänkte att stp’s kanske var annorlunda. Ja ja. Jag kör nog allt med glykol för att minska korrisionen, samt för bättre kylning.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng