- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-06-16 17:48 av .
- FörfattareInlägg
- 14 juni, 2006 kl. 21:47 #14378
aerborn
DeltagareÄr det någon som har erfarenhet av STP’s kylarrengöring samt deras kylartätning. Känns olustigt att ösa i massa klägg, men jag skulle nog behöva skölja igenom systemet. Är det någon som har tips och trix i kylarfrågor överlag (skötsel, renovering mm) så tas de tacksamt emot. (Det gäller en 96:a ’78)
15 juni, 2006 kl. 07:04 #95797alvarn
DeltagareHar ingen erfarenhet av STP:s produkter, men har själv alltid använt oxalsyra för att göra rent kyl med. Det fungerar väldigt bra med det och det skadar inget i motorn. Finns att köpa i färghandeln, brukar räcka med en halv flaska/burk ( det är i pulverform) Det fungerar även bra ihop med glykol, fast jag har alltid kört utan glykol. Jag har haft det i motorn i några dagar med normalkörning eller kört en timma på tomgång, sedan är det bara att sköja ur, och fylla på med nytt vatten/glykol.
15 juni, 2006 kl. 10:41 #95798anonymous
DeltagareMitt svar är som tidigare på kylarcement och liknande produkter: trams! Lämna in kylet och byt ut cellpaket så kommer du inte ha några mer problem på ett bra tag. Genvägar blir senvägar.
15 juni, 2006 kl. 19:01 #95799aerborn
DeltagareOK. Oxalsyra var ett intressant tips. Finns ju i rabarber!
Tack för hjälpen. Det verkar dessutom som att kylarrackarn är tät trots allt.
15 juni, 2006 kl. 22:18 #95800roger akerblad
DeltagareDet stämmer att man kan använda oxsalsyra, det användes förr. Men om jag inte minns fel så körde man med bikarbonat i kylet efter renspolning. för att neutralisera oxsalsyran innan man slutspolade ock fylde glykol.Någon mer gamal bilmek borde känna till detta!
Mvh Roger
16 juni, 2006 kl. 15:26 #95801petter
DeltagareKylartätning och sånt är nog ingen bra idé. Däremot kylarrens, funkar utmärkt. Men kör inte utan glykol, då kyler det ju sämre och rostar mer.
Mvh Petter
16 juni, 2006 kl. 17:48 #95802aerborn
DeltagareTack för alla svar. Kylartätning hade jag på känn att det inte var nåt, men jag tänkte att stp’s kanske var annorlunda. Ja ja. Jag kör nog allt med glykol för att minska korrisionen, samt för bättre kylning.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.