Stroboskoplampa

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Stroboskoplampa

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Stroboskoplampa

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 18, 2009 at 13:37 #20948

      Ok, nu kommer frågan ingen vågar ställa eftersom alla redan vet svaret! Hur kopplar man in en stroboskoplampa för tändinställningen egentligen? Jag fyndade en sådan så sent som igår och det är tre kablar som går ut från den. Två med likadana klämmor omslutna av gummihättor, en röd och en svart, och en med en trestiftskontakt med nån slags bajonettfattning som uppenbarligen är tänkt att sitta på en motsvarande trepolig honkontakt. Någon sådan finns ju inte på V4, och inte på några andra bilar jag sett heller för den delen. Tips och teorier?

      //Fredrik

        oktober 18, 2009 at 13:43 #146750

        Hmm nja… röd och svart borde vara batteriplus och -minus i alla fall. Min lampa har bara två anslutningar, en sätts i tändkabeln och den andra på stiftet man lossat tändkabeln från. Står det nått märke/modell på den?

          oktober 18, 2009 at 15:06 #146755

          Det är en Bosch, modell okänd. Tänkte lägga upp bilder men hade inga batterier i kameran såklart. Men den skall alltså ha ström från batteriet och det är inte mellan stift och tändkabel som den röda och svarta ska sitta?

            oktober 18, 2009 at 15:12 #146757

            Hittade vad som verkar vara en nyare och flashigare variant här:

            http://www.varotomotiv.com.tr/content/images/prog_img/test_cihaz/big/diger_yardimci_servis_ekipmanlari/etz_005_01.jpg

            (Min har ingen mätare i bakkant)

              oktober 18, 2009 at 15:30 #146758

              Hej! Röd kabel på batteriets plus pol
              Svart kabel på batteriets minus pol
              Klammans kabel på 1ans tändkabel
              Mvh Melwin.

                  oktober 18, 2009 at 15:33 #146760

                  Problemet är att det du kallar klammans kabel på min har en trestiftskontakt i änden. Jag antar att man kan nypa av den och göra en egen anslutning med klammor men då finns det ju fortfarande tre att välja på…

                    oktober 20, 2009 at 21:38 #146872

                    “Klamman” är lite speciell, det är ju igentligen en delad transformator kan man kanske säga.
                    Vad klamman gör är att den känner av när det går ström igenom tändledningen mha magnetfältet.
                    igentligen borde du bara ha två ledningar i den där trestiftskontakten, du skulle kanske kunna testa att ta en lös ledning, linda den ett antal varv runt tändkablen(2-1000 varv? har inte en aning) köra bilen och ansluta dessa till två av stiften…
                    Om inte annat så kan det ju vara intressant att testa 🙂

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.