Stroboskoplampa

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Stroboskoplampa

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-20 21:38.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20948

    dotoar
    Deltagare

    Ok, nu kommer frågan ingen vågar ställa eftersom alla redan vet svaret! Hur kopplar man in en stroboskoplampa för tändinställningen egentligen? Jag fyndade en sådan så sent som igår och det är tre kablar som går ut från den. Två med likadana klämmor omslutna av gummihättor, en röd och en svart, och en med en trestiftskontakt med nån slags bajonettfattning som uppenbarligen är tänkt att sitta på en motsvarande trepolig honkontakt. Någon sådan finns ju inte på V4, och inte på några andra bilar jag sett heller för den delen. Tips och teorier?

    //Fredrik

    #146750

    phermansson
    Deltagare

    Hmm nja… röd och svart borde vara batteriplus och -minus i alla fall. Min lampa har bara två anslutningar, en sätts i tändkabeln och den andra på stiftet man lossat tändkabeln från. Står det nått märke/modell på den?

    #146755

    dotoar
    Deltagare

    Det är en Bosch, modell okänd. Tänkte lägga upp bilder men hade inga batterier i kameran såklart. Men den skall alltså ha ström från batteriet och det är inte mellan stift och tändkabel som den röda och svarta ska sitta?

    #146757

    dotoar
    Deltagare

    Hittade vad som verkar vara en nyare och flashigare variant här:

    http://www.varotomotiv.com.tr/content/images/prog_img/test_cihaz/big/diger_yardimci_servis_ekipmanlari/etz_005_01.jpg

    (Min har ingen mätare i bakkant)

    #146758

    Melwin
    Deltagare

    Hej! Röd kabel på batteriets plus pol
    Svart kabel på batteriets minus pol
    Klammans kabel på 1ans tändkabel
    Mvh Melwin.

    #146759

    phermansson
    Deltagare
    #146760

    dotoar
    Deltagare

    Problemet är att det du kallar klammans kabel på min har en trestiftskontakt i änden. Jag antar att man kan nypa av den och göra en egen anslutning med klammor men då finns det ju fortfarande tre att välja på…

    #146872

    zico
    Deltagare

    ”Klamman” är lite speciell, det är ju igentligen en delad transformator kan man kanske säga.
    Vad klamman gör är att den känner av när det går ström igenom tändledningen mha magnetfältet.
    igentligen borde du bara ha två ledningar i den där trestiftskontakten, du skulle kanske kunna testa att ta en lös ledning, linda den ett antal varv runt tändkablen(2-1000 varv? har inte en aning) köra bilen och ansluta dessa till två av stiften…
    Om inte annat så kan det ju vara intressant att testa 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng