Ström motor
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2008-02-16 17:57 av jorn.
-
FörfattareInlägg
-
Vad är gjort med den då?
Inga större ventiler på en sån morot väl?
Priset beror på vad som sitter i. En trimkam är inte värd så mkt, finns nya att köpa.
Men om det sitter ståldrev, förstärkningsplatta till ramlagerna, förstärkt vipparmsbrygga i alu eller toppar med större ventiler så höjs ju värdet.
Dessa saker är var väl dock inte lagliga till std B, men man vet ju aldrig.
Det vore väl inte den första std B motorn med fel grejor.
Själv köpte jag en “std B” motor som visade sig ha både 1700cc och rejält portade toppar med större ventiler och alu.brygga till vipporna.
Så kolla ordentligt vad det är för prylar innan du köper.
Svårt att säga nåt om värdet annars.
Personligen hade jag inte betalat många kronor för en motor där den enda modifieringen är vassare kam och hårdare ventilfjädrar.fran gratis till ca 3000kr
Skick och vad det sitter för grejor.
Koppling och toppar mmSen är det en fråga hur man skall räkna.
En packingssats kostar minst 1000kr
Lager till motorn, ingen aning gratis är det inte.
Så innan man hinner blinka har det gått 5000-10000kr.Då är ett par tusen inget ting om motor bara är att kasta in och åka.
Man måste riva snurran för att vet vad som sitter i.
Riven std B utan något extar godis i prinsip=noll värde
Inte riktigt sant men nästan.
topparan kan vara värt något, om igen om de är justa förståss.EDIT:
En del std B motorer behöver inte vara std B utan lilla Grupp A motorer.
Då sitter det vassare kam mm i dessa.Motorn är genom gången med nya ram och vevlager samt kolvringar
och är helt utan fusk delar,Motorn följer med som bonus vid köp
av en gammal rally v4 med 1815 cc motor enkelblås.Vad jag tänkt
ha motorn till,det vet jag ej kanske gatbilen eller en Std-b replikaOm det er en riktig StdB motor så er det en mycket fin motor som kan användas i olika sammanhang. Troligen er den utbalanserad til det perfäkta, alla vävstakar väger exakt lika mycket osv.
Förbränningsrummen i topparna er troligen justerat så dom har exakt samma volym. Kamakselen har troligen ganska långa öppningtider.
En StdB motor trivs bäst över 5500 rpm, det får man tänka på om man vil ha den i en gatbil.Vad man skal betala? Inte förr mycket, dom har levd ett hårt liv dom här motorna. Som Fuling säjer, maks 3000,-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.