Strulande kupéfläkt på 9000
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2004-03-31 09:48 av
jorgen b.
-
FörfattareInlägg
-
Läste tråden om kupéfläktsproblemet och tänkte att jag kanske kunde bidra med lite erfarenhet när det gäller 9000 med klimatanläggning.
I början av vintern (givetvis) lade vår kupéfläkt av under långa perioder. Enligt SAAB-verkstaden var det troligen ”regulatorn” som reglerar strömmen till fläktmotorn som hade brunnit. Detta kunde lätt identifieras genom att se efter om kontakterna till ”regulatorn” var brända, samt genom att koppla förbi densamma – kupéfläkten skall då gå med full fart.
Så då var det väl bara att köpa en ny då? Inte för det priset som begärdes… Flera tusen! Eftersom jag har viss elektronikutbildning tänkte jag att detta kan jag nog laga själv. Det kan väl inte finnas så mycket som kan brinna i den lilla lådan? Sagt och gjord, lådan öppnades och en effekttransistor tilldrog sig mitt intresse. Efter en sökning på internet upptäckte jag att flera har haft samma problem och att transistorn gick att köpa för dryga hundringen på postorder!
Hurra!
Om någon behöver mer ingående beskrivning så kan jag hjälpa till!
P.S. Transistorn hade inte brunnit. Dock kontakterna till regulatorn. Efter lite rengöring fungerade det igen! D.S.Anonymmars 26, 2004 kl. 10:47 #83464Bra jobbat.
De däringa priserna de har på Saabverkstaden är verkligen hutlösa.
Sen inställningen till att inget går att laga utan bara måste bytas, fy fan.
Min AC-pump skramlade, ”måste bytas”, sa de på Saab i kungens kurva, ”kostar minst tiotusen”.Inga problem sa Dennis på Ekman Bil & Båt i Värmdö, det där lagret byter jag på en kafferast, behöver inte ens demontera pumpen, det kostar max tvåtusen spänn!
För ytterligare 2 lappar fick jag hela maskineriet genomgånget, ny packbox runt vevaxeln, filter och massor av bra service.Priset tog de i Kungens Kurva när de ”felsökte” en termostat jag bad dem byta av ren lathet, de hade bilen på tomgång i hallen, konstaterade att bilen gick upp i temp och debiterade 500 riksdaler!!!
Kommer aldrig i hela mitt liv att lämna bilen till en Saabverkstad, förutom till Dennis då, Saabexperten.
Anonymmars 30, 2004 kl. 09:20 #83465Hej Arvid
Du får gärna berätta var ”regulatorn” sitter. Jag har också haft en strulande kupefläkt. Först gick den inte alls och jag bytte fläktmotorn som var dålig. Sedan gick den ibland, fast alltmer sällan. När jag mätte spänningen framme vid fläkten fick jag runt 12 volt oavsett fläktläge, men när jag kopplade in den gick den oftast ändå inte. Jag har nu dragit en ny jordledning till fläktmotorn och den går nu på full fart och kan bara stängas av genom säkringen. Hade tänkt koppla in nya strömbrytare och motstånd, men det vore ju bättre om man nu enkelt kan fixa ”regulatorn”.Hälsningar Hans
Hans!
Jag antar att du har klimatanläggning. Det låter så på beskrivningen. Jag hade ungefär samma problem som du – att fläkten till att börja med gick ibland, och till slut inte alls. Så det kanske räcker att göra rent brända kontakter på regulatorn. Denna sitter på fläkthuset, lite större än en tändsticksask och med en gul varningslapp på, eller vid sidan av. Var försiktig med den stora kylflänsen som sticker in i fläkthuset när du tar loss paketet. Den är strömförande (koppla loss batteriet). Anledning till att du mätte 12 volt hela tiden är att regulatorn begränsar strömmen (till jord) till fläktmotorn. Blir det kortlutning genom effekttransistorn kommer fläkten att gå för fullt (samma effekt som att dra en separat jordtamp). Vid avbrott i densamma kommer fläkten att stå still.
Titta på denna sida för lite mer info http://www.quasimotors.com/transistor.htm
Om du behöver en ny transistor finns de hos http://www.jec.se/ för 122:-
Lycka till!
ArvidAnonymmars 30, 2004 kl. 19:28 #83467Hej igen Arvid
och tack för svar. Jo jag har klimatanläggning men jag känner inte igen att det satt något sådant som du beskriver när jag tog loss fläkthuset. Jag gissar att du har senare årmodell, min är en -87:a, och ledingarna från fläkten ”försvinner” direkt ner på bilens vänstra sida. Men jag ska titta och se om jag hittar något i närheten som kan vara ”regulatorn”.Hälsningar Hans
I vintras gick kupéfläkten sönder i min 9000 utan ac, gick bara på full effekt, undersökte då felet och gjorde en liten reparations beskrivning.
http://netti.nic.fi/~jbjorkqv/kupeflakt/flakt.htm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.