Strulande kupéfläkt

Forum / Övrigt / Allmänt / Strulande kupéfläkt

Forum / Övrigt / Allmänt / Strulande kupéfläkt

  • Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2004-03-05 16:32 av Anonym.
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      januari 4, 2004 at 15:00 #11944

      I sommras la kupéfläkten av oväntat i min 900 Gli -84.
      Nu mitt i vintern behövs den verkligen. Så idag bestämde jag mig för att plocka ur den.
      Efter att ha rivit hela panelen och fått loss fläkten gick jag upp och testade den. Fungerade perfekt, rena orkanen. Så vad kan tänkas vara fel?! När jag tittar på elscheman verkar det sitta någon resistor någonstans som man reglerar effekten med via vredet. Kan det vara den tro? Och var sitter den?

      MVH

      Daniel Tanner

        januari 4, 2004 at 19:33 #83360

        Det är inte så enkelt att du har luftfördelningsvredet i 0-läge?För då går inte fläkten,ett långskott kanske.Prova med att mäta om det kommer ström till fläktmotorn och att den får jordning

          Anonym
          januari 16, 2004 at 13:51 #83361

          Hej,

          nej, den står inte i 0-läge

          Uppenbarligen kommer det ingen ström fram till fläkten, då den ju fungerar när man plockar ur den.

          Nu har jag mätt fläkthastighetsvredet, och det är det inte heller något fel på.

          Dock letar jag fortfarande efter denna resistor som verkar osynlig.
          Kablarna verkar försvinna ”nedåt”. Min gissning är att skiten endast är åtkomlig underifrån.

          Någon som vet säkert?

          MVH

          Daniel

            januari 16, 2004 at 19:58 #83362

            En säkring kanske?

            Annars så är det ju bara att ta bort hela instrumentbrädan. Då har du ju all plats i världen för felsökning. Det skulle jag har gjort iaf. Tar inte mer än 30 minuter att riva bort.

            MVH
            Carl

              januari 16, 2004 at 21:57 #83363

              På min 1995 9000 satt motstanden i mottorrommet høyt oppe nære kupeluftfilteret og under et deksel.

              Rask jobb å bytte. Det som høres rart ut er at viften ikke går i det hele tatt. Vanligvis vil den gå på full fart – trinnet ved feil på motstanden.

              På Saab fikk jeg delen relativt billig og med tegning.

              Lars Fr.
              Som ikke på noen måte vet om det samme gjelder for 80-talls 900…

                januari 19, 2004 at 07:18 #83364

                Hej!

                Högst troligt så är det fel på en av de två mikrobrytarna som sitter i anslutning till det vred där du ställer vart du vill att lusten ska blåsa. Alltså INTE fläktknappen utan den andra med alla pilar.
                Den har två mikrobrytare, en som bryter strömmen helt till fläkten när du vrider ratten till 0-läge, och en som kopplar förbi motstånden helt när du vrider den till ”stora pilar åt sidorna”, dock måste även i detta fall ”0-lägesbrytaren” fungera.

                Om det inte är den så är det kanske de där motstånden. De sitter skruvade uppifrån, och rakt in i plastburken som värmepaketet sitter i. Säg mitt emellan värmekranen och baksidan på stereouttaget. Den går att komma åt uppifrån med lite envishet.

                MVH
                pedera

                  Anonym
                  januari 19, 2004 at 21:14 #83365

                  Var menar du att mikrobrytarna sitter? I själva vridreglaget, eller som jag trodde, vid vakuumservona?

                  Går det inte att komma åt resistorn underifrån?
                  Skruvade ihop bilen i förrgår, efter att den stått en vecka på gatan med lös instrumentpanel och utan ratt.

                  MVH

                  Daniel

                    januari 21, 2004 at 07:19 #83366

                    Om du plockar bort själva reglagepanelen så du kan se baksidan på de tre knapparna som reglerar fläkt, värme och vart det ska blåsa, då kommer du att upptäcka att det sitter fyra kablar anslutna till den ratt som väljer vart luften ska blåsa.
                    Dessa kablar går till mikrobrytarna.

                    Efter att du har lossat den stora vita gummigrejen där alla vacuumslangar går in till samma reglage som mikrobrytarna sitter i så kan du skruva loss den bakre delen av reglager (den delen som gummigrejen med alla vacuumslangar sitter på). Den sitter med tre små skruvar.
                    När du tagit dig såpass långt in i anläggningen bör du hitta de två mikrobrytarna.

                    För att komma åt dem behöver du alltså inte riva hela instrumentbrädan, bara plocka ur stereon och ta loss reglagepanelen med de fyra långa skruvarna.

                    De där motstånden går inte att komma åt underifrån, däremot går de med lite vilja att komma åt uppifrån när du ändå har plockat loss reglagepanelen. Men börja med brytarna, det är mer sannolikt att någon av dessa har gett upp.

                    /Peder

                      Anonym
                      januari 21, 2004 at 17:07 #83367

                      Fint, tackar så mycket.
                      Ska kolla på det, återkommer med besked.

                      MVH

                      Daniel Tanner

                        januari 21, 2004 at 17:22 #83368

                        Håll reda på de fyra långa skruvarna när du demonterar reglagepanelen. De är av något olika längd, och har man otur så skruvar man i en lite för lång skruv i ett ”kortare hål”. Följden kan bli att du får en ”bubbla” i ovankanten på panelen. Skruvarna ledsagas med hjälp av tunna plasthylsor. Var försiktig med hylsorna så är det lättare att få fast skruvarna.

                          Anonym
                          januari 22, 2004 at 18:30 #83369

                          Jodå, de långa skruvarna är jag väl bekannt med.
                          För er som inte vet det: De går att identifiera genom att de har x antal ringar mellan skallen och gängan.
                          1, 2, 3 och 4 ringar. Den som har 1 ring skall vara längst till vänster o.s.v.
                          Däremot har fästena till rören gått sönder på ett ställe. Har löst det fult genom att limma fast röret på det stället.

                          MVH

                          Daniel

                            januari 22, 2004 at 19:01 #83370

                            OK. Vad säger de på utrikiska…
                            ”Better safe than sorry”. Jag måste erkänna att jag missat det där med märkningen.

                              Anonym
                              februari 1, 2004 at 21:47 #83371

                              Nu har jag mätt upp mikrobrytarna.
                              De släpper ingen ström i ena läget och max ström i andra, dvs. de verkar fungera alldeles utmärkt…

                              Då lämnar det bara resistorn, eller hur?

                              MVH

                              Daniel

                                Anonym
                                mars 5, 2004 at 16:32 #83372

                                Hej allesammans!

                                Nu har jag äntligen fått tid över att plocka isär allt. Jag började med att åka till skroten. Där upptäckte jag att det räckte med att ta bort den lilla delen av instrumentpanelen för att komma åt fläktmotståndet. Det satt dessutom bara nedtryckt i värmepaketet, och var bara att lirka loss.
                                Jag tog med mig 2 st från skroten.

                                Sen plockade jag bort det på min egen. Det såg helt och fint ut.
                                Men när jag kände ner i värmepaketet verkade det vara smockfullt med löv.
                                Jag rensade lite grann och monterade ett nytt motstånd. När jag testade så gick det inte. Då såg jag att säkringen som jag kontrollerat förut, var trasig, trots att den var på 30 A!!
                                Jag bytte den, och sedan fungerade allt!

                                Troligtvis hade den stora mängden löv kortslutit och brännt fläktmotståndet, eller orsakat kortslutning så säkringen gick.

                                Tack för alla tips!

                                MVH

                                Daniel Tanner

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.