Strulande weberförgasare

Forum Övrigt SSR Strulande weberförgasare

Detta ämne innehåller 8 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-08-26 20:20.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22645

    per s
    Deltagare

    Hej,
    Undrar om det finns någon som kan ge mig lite tips vad gäller weberförgasare
    Har en Saab V4 med dubbla weber 45. Problemet är att motorn går väldigt dåligt och ett synligt fel är bensin som droppar ur insugningstrattarna ( samma på båda förgasarna ) Kompressionen är OK likaså nålventilen som stänger som den ska. Min enda teori just nu är att det är några tätningar som inte håller tätt i insuget. Har kollat O-ringarna som sitter mellan förgasarna och insuget och det är småsprickor i dem. Kommer förstås att byta dem för att se om det blir bättre, men finns det någon som har andra teorier / erfarenheter om vad som kan vara fel ?
    Den har tidigare gått bra så bestyckningen är OK

    Mvh Per

    #161383

    rallysaaben
    Deltagare

    den måste flöda, nålventilen stänger kanske när du kollar den ”löst” men hur är det när sakerna sitter ihop? Är höjden på flottören rätt? inga munstycken som har lossnat/skruvat ur sig?

    #161417

    per s
    Deltagare

    Har haft igång motorn idag igen efter byte av o-ringar mellan förgasare och insug. Den gick idag ännu sämre vilket troligtvis beror på att den får för mycket bensin ( mycket blöta stift ).
    Nästa steg blir att mäta upp höjden på flottören – tack för tipset. Av ljudet att döma från bensinpumpen ( elektrisk ) stänger nålventilen som den ska, men det kan ju som sagt vara flottörerna som är för högt ställda.
    Per

    #161431

    per s
    Deltagare

    Nytt startförsök idag med torkade stift. Har kollat mått på flottören som är OK, likaså kollat så alla munstycken sitter som de ska.
    Idag går den riktigt bra frånsett en mindre detalj. Det finns ingen som helst tomgång. Den rusar direkt vid start( rejält ). Stängde av bensinpumpen och sänkte på så sätt nivån i flottörhuset men den fortsätter trots det att rusa. Har i ett optimistiskt försök provat att justera blandningsskruvarna för lågfart men det gjorde ingen som helst skillnad ( föga förvånande ). Med tanke på varven måste det vara något annat som är fel.
    Någon som har några tips på var jag ska fortsätta felsöka ??
    Per

    #161433

    rallysaaben
    Deltagare

    Hur är spjällen när den rusar, öppna/stängda? Den kanske suger tjuvluft? fel på gaslänkaget?

    #161442

    kjellboget
    Deltagare

    Du har ju nära till Kennets Motor. Kolla med honom. Vet inte om han tar åt sig såna projekt, men han är jäkligt duktig på rally motorer m.m.

    #161450

    turbo killer
    Deltagare

    This would be my approach;
    I assume the carbs are quite old? I would have them cleaned ultrasonically, rebuild with new parts from the overhaul kit. Set the float heights.
    What fuel pump are you running (pressure and l/h) have you fitted a fuel regulator between the pump and carbs and if so,what pressure is it set at?
    Once these basics are set, start the car and allow it to warm up. Balance the throttles on each carb, use a proper carb balancing tool, or a piece of hose from the carb trumpet to your ear and listen to the ‘hiss’ adjust so they all ‘hiss’ the same and the engine idles nicely.

    #161733

    per s
    Deltagare

    Har nu ersatt den elektriska bensinpumpen med en mekanisk vilket gjorde underverk. Ska jag använda elektrisk krävs det tydligen en tryckregulator. Hade tidigare en annan elektrisk som den gick bra med men det var ett annat fabrikat och förmodligen ett annat tryck i den. Att det skulle behövts en tryckregulator är med facit i hand självklart.
    Tack för alla tips !

    Mvh Per

    #161746

    rallysaaben
    Deltagare

    Inte undra på att den flödade då, optimalt tryck för weber45 tror jag är 0,29bar.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng