Stryktålig bil ! ! OG 900

Forum Övrigt Allmänt Stryktålig bil ! ! OG 900

• Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-29 21:48 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    mr ems
    Deltagare

Synd att en 900 försvinner bra att fyra undomar överlever . Helt fantastikt att ingen skadas mer i en sådan olycka . Ännu en gång bevisar SAAB vilka stryktåliga och säkra bilar dom byggde . Bifogar länkar till SVT och Expressen .

http://www.svt.se/nyheter/#sverige/nio-till-sjukhus-efter-polisjakt?&_suid=136657201310904865486980995031

http://www.expressen.se/nyheter/nio-personer-forda-till-sjukhus-efter-polisjakt/

Sen kan man diskutera polisens agerande och körning !

Janne Hagnell
    Moderator

Hörde en helt vansinnig historia av ägarna till en 900, en historia de fått av förre ägaren. Så man kanske ska ta den med en nypa salt, men i alla fall.
    Snubben körde en hel del i Ryssland, vars vägnät ju inte är känt som världens bästa. En gång kom han åkande på en ny bro – problemet var bara att den inte var klar. Några avspärrningar fanns förstås inte…. :ID Snubben håller hyfsat hög fart (då jämnas de otaliga potthålen ut bättre…) och får en flygtur som turligt nog INTE slutar i floden under utan på ett av de ur samma flod uppstickande brofundamenten. 900:an buklandar och motorn SLÅS UR och flyger vidare ner i floden. 😯 Snubben lyckas ta sig därifrån, hitta en lokal förmåga med lyftkran som lyfter bilen hem till sig, där svensken glatt upprättar basläger medan han ordnar fram ett annat drivpaket, monterar det och kör vidare!! :wrench 😮
    Kan ens Saab 900 vara SÅ bra..? :duck

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Den historian ska man nog ta med några skopor salt Janne! :CH

Janne Hagnell
    Moderator

Men kul är den! :race

96 V4 1975 ”Bollen”

vidar
    Deltagare

Härliga hstorier finns det gott om! 🙂

Min far berättade för länge sen en historia om hur Saab skulle visa 96ans tålighet och lät nån av dåtidens rallygudar köra den nerför hoppbacken i Holmenkollen. Är sant, har nån faktiskt gjort det och som man far sa gått ur bilen utan en skråma? (tänker på hur jag mådde efter att ha skrotat Fiestan i 45kmh för några veckor sen, har fortfararande ont i axeln)

Janne Hagnell
    Moderator

Det ska vara sant, om jag minns rätt. Har också hört historien om att Ford (tror jag) ville visa att deras rallybil minsann också gick att vända rätt av två man, precis som Erik Carlsson just visat att han gjort med sin päronhalva. De valde banketten på kvällen som plats, vilket fick till följd att bilen inte rubbade sig ur fläcken men glatt läckte ut sina vätskor på salsgolvet… :ID

96 V4 1975 ”Bollen”

staffanv
    Deltagare

@Janne Hagnell wrote:

Det ska vara sant, om jag minns rätt. Har också hört historien om att Ford (tror jag) ville visa att deras rallybil minsann också gick att vända rätt av två man, precis som Erik Carlsson just visat att han gjort med sin päronhalva. De valde banketten på kvällen som plats, vilket fick till följd att bilen inte rubbade sig ur fläcken men glatt läckte ut sina vätskor på salsgolvet… :ID

Enligt versionen jag hörde när han berättade den på Intsaab i Skåne lyckades dom tydligen rulla bilen men lyckades åstadkomma mer skada på bilen då än de fått under hela rallyt och naturligtvis var bilen fylld av diverse utrunna vätskor. Borde vart en Ford Cortina.

Annars har jag också hört om ett uppvisningsprogram där någon (antagligen just Carlsson) först skulle göra ett hopp och sedan en handbromssväng. Ingenjörerna hade räknat ut att hastigheten skulle vara 50 km/h menföraren tog med lite marginal så hoppet skedde i 70 och man missade landningsrampen. Ingen fara bara att ta itu med handbromssvängen vilket resulterade i att bilen voltade. Speaken fann sig snabbt och påpekade att det här var för att visa hur säkra bilarna är. Förutom rutan som de sparkade ut för att ta sig ut var bilen oskadd.

Martin
    Deltagare

Står att läsa om i GSV´s senaste nummer av sin klubbtidning. Saab skulle visa produkter för det nyförvärvade ANA:s medarbetare. Erik körde, men hade inte kollat upp instruktionerna. Var det 70kmh eller 90kmh som gällde. För sent att kolla upp så han väljer 90kmh…

reino
    Deltagare

Appropå stryktålig.

http://www.youtube.com/watch?v=6e-LUpJBDbQ

Nu vet jag ju inte hur det har gått för föraren av denna bilen, men jag tycker det är intressant att det är så pass mycket plats kvar i kupén, trots 120mph (ca 200kmh) in i en vägg. Rent teoretiskt så skulle man nog kunna överleva den krashen. Bra säkerhet i en bil designad på slutet av 70-talet.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng