Stum motor :crying:

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Stum motor :crying:

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Stum motor :crying:

  • Författare
    Inlägg
    • september 1, 2009 at 09:01 #20717

      Har nyligen blivit med trubbnos, en bil som stått avställd sedan 1977, troligen inte startad sedan dess. En av den numera salige ägarens barn var helt säker på att motorn blivit “fylld” med olja när den nstäldes in i ladugården på -77 men den vill inte gå runt.

      Tar man och vrider på remskivan med handkraft rör den sig ca 10 mm men inget mer. Har sprutat in riktig rostlösare i cylindrarna och värmt med gasol i omgångar men den vill inte röra sig ändå. Finns det risk att man skadar veven om man försöker gunga lös den med låst frihjul och växel i??

      En kolv är ganska långt uppe i loppet så där kan jag ju försöka pressa lös den med fettsprutan. Vad skulle ni rekomendera att göra?

        september 1, 2009 at 09:21 #144801

        Disel brukar fungera.

          september 1, 2009 at 12:30 #144805

          colca cola i alla cylindrar,, det är ingen klycha utan det funkar mycket bra.
          Kommer säkert få skit för detta av några men men det funkar.

            september 1, 2009 at 13:19 #144808
            John Asplund wrote:
            Har nyligen blivit med trubbnos, en bil som stått avställd sedan 1977, troligen inte startad sedan dess. En av den numera salige ägarens barn var helt säker på att motorn blivit “fylld” med olja när den nstäldes in i ladugården på -77 men den vill inte gå runt.

            Tar man och vrider på remskivan med handkraft rör den sig ca 10 mm men inget mer. Har sprutat in riktig rostlösare i cylindrarna och värmt med gasol i omgångar men den vill inte röra sig ändå. Finns det risk att man skadar veven om man försöker gunga lös den med låst frihjul och växel i??

            En kolv är ganska långt uppe i loppet så där kan jag ju försöka pressa lös den med fettsprutan. Vad skulle ni rekomendera att göra?

            Av med toppen, fyll cylindrarna med en 50% olja/ 50%Diesel och tutta på blandningen med hjälp av en bensinindränkt trasa. Låt brinna så länge det bara går så blocket blir riktigt varmt och oljelösningen rinner ner mellan kolvarna.

              september 1, 2009 at 15:25 #144810

              Bra tips Julle!!

                september 1, 2009 at 16:09 #144814

                Finns det nåt “djungelknep” för hur man gör denna manöver på en tvåtaktare, i de cylindrar där kolven står så lågt att portar är öppna?

                  september 1, 2009 at 16:36 #144816

                  Det borde funka om du använder samma bränsleblandning, men att du fyller på med trasor i cylindrarna som får funka som en veke. Blocket måste ju rengöras vilket som.

                    september 6, 2009 at 18:19 #145038

                    Testade på T-22an idag. Efter ca 2.5 tim eldande så började det gå o röra lite på motorn. Men jag fortsatte o elda o nu vid 20.00 (6 tim)går motorn runt. Den är nu riktigt genomvarm så jag passade även på o tömma den på oljan. Botten på tråget är t.o.m varmt.

                    Stort tack Julle för tipset. :thumbup: :thanks:

                    /Bengt

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.