Sugen på 96 TT – vad tros om denna?

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Sugen på 96 TT – vad tros om denna?

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2016-03-21 06:59 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #394949
    boss_time
    Deltagare

    Hej på er!

    Har de senaste åren börjat fundera alltmer på en äldre SAAB efter att tidigare mest haft ögon för turbobilarna. Farfar hade fram till för något år sedan en 96 V4:a så modellen är inte helt främmande, men som lite tekniknörd skulle det vara ännu roligare med en tvåtaktare som utflyktsbil till sommaren. Av rent estetiska skäl föredrar jag kortnosarna före TT långsnos..

    Hittills har drömmandet stannat som en blocket-bevakning men nu dök den här upp ca 4 mil hemifrån mig: http://www.blocket.se/dalarna/Saab_96_tvatakt_1962_65854828.htm?ca=6&w=1

    Vad tror ni om den, värd att åka och kika på? Jag kan inte 96:orna så särskilt bra och än mindre tvåtaktarna så jag uppskattar gärna lite tankar och tyckande. Har läst igenom tekniktipsen här på klubben och vet på ett ungefär var rosten brukar sätta sig mest, också läst på en del kring årsmodellsskillnader – men vad är viktigt att tänka på/kontrollera?

    Priset svårt att bedöma beroende på hur lackjobbet ser ut på plats men jag betalar hellre en större slant för en plåtmässigt friskare bil än snålar in. Svets och plåtbyte är okänd mark men mekaniska jobb är jag inte rädd för, med handböckerna och lite tålamod löser det sig nog. Mekat mycket og900,9000 och en del og9-5 så jag tänker mig att en 96 TT lär vara båda simplare men också knepigare på samma gång.

    Tacksam för lite hjälp och råd!
    //Erik

    #394964
    Jonathan
    Deltagare

    Om den finns ca 4 mil hemifrån dig så har du väl redan åkt och kollat på den? Om inte, gör det först. Kolla själv på bilen, fotografera ordentligt, testkör och prata med ägaren, läs dokumentationen osv. Du kan alltid ta dig en funderare, säga att du är intresserad och bestämma att du ska återkomma med besked. Särskilt om du bor så nära.

    Jag har aldrig ägt en tvåtaktare (inte än) men däremot flera V4:or och de är extremt enkla att meka i jämförelse med 900, 9-3, 9-5 osv.

    Så åk och kolla på den nu! 🙂

    #394966
    Morten S.
    Moderator

    Som Jonathan skriver, om du har mulighet til å se på bilen så begynn med det.
    Det meste av slitedeler er enkelt å få tak i det. Det meste av karosserideler finnes ikke å få kjøpe nytt, med mindre du finner privatpersoner som vil selge dette.

    Har selv hatt TT siden 1987, og har kjørt med dem i inn og utland. Skal man kjøre mye og langt er en med 4-vlx låda og foretrekke, men jeg har da kjørt opptil 70 mil på en dag med 3 vlx også 🙂

    Lykke til!

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    1989 900i 5 dørs
    2007 9-3 SC

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng