Svårighet att sälja Saab 99 -83

Forum Modellspecifika forum 90/99 Svårighet att sälja Saab 99 -83

Detta ämne innehåller 12 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-09-20 00:45.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20781

    lilleman43
    Deltagare

    Hej!
    Jag undrar varför det är så svårt att sälja en Saab 99 GL årsmodell 1983.
    Har haft ute här på Saabklubben i över en månad och fått en massa som läst annonsen men ingen reaktion alls.
    Är det så att gamla saab bilar inte längre är intressanta eller vad?

    #145411

    jolin
    Deltagare

    99:or och 900:or är rätt ”döda” på (den svenska) marknaden. Undantag för lågmilade lite mera ovanliga bilar i kanonskick. Det finns fortfarande fler jättefina 99:or av senare årgång än det finns köpare. Vardagsbilisten vill inte ha en 26 år gammal bil, entusiasten tycker att en 83:a är för vanlig…

    Såg en indiskgul 99 CC -75 med under 10.000 mil på mätaren till salu i Ö-vikstrakten, den försvann fort.. (begärt pris tio tusen, enligt uppgift felfri, den såg fin ut på bilderna..). Där var det ju exempel på en bil som börjar bli riktigt ovanlig, och dessutom både fint skick och få mil på mätaren.

    Har man mycket kapital och förvaringsplats, undrar jag om det inte skulle löna sig att köpa en hög fina vagnar och palla upp en tio-femton år…

    Tror du får svårt att få några vettiga pengar för bilen de närmaste åren. (Ovanstående är naturligtvis bara mina egna hemvävda teorier. Jag har haft fel förr).

    #145414

    ingemargavle
    Deltagare

    Visst kan det finnas många ”nyare” 99or men det är nog tillfället som gör om det är lättsålt eller inte som tex att Sverige är avlångt och bilarna jag är sugen på som din 99 finns i andra ändan av landet.

    #145418

    hotrodder
    Deltagare

    Nu gällde frågeställningen ifs. nyare 99´or men… Jag vaxade upp Gröningen igår, alltså min 99´a från -75. Åkte iväg för att ta några seriösa kort till en Blocketannons och då stannar två killar varav den ena vill köpa bilen. Nu satt tyvärr hans stålar låsta i en husvagn som skulle säljas och därför la jag ut 99´an på Blocket sent igår kväll. Klockan 08:00 i morse ringde första spekulanten nerifrån Göteborg. Sedan var det ett antal samtal från söder till norr och klockan 11:00 på förmiddagen skrev vi på ägarbytet till en kille från Östersund som bara skulle ha 99´an…

    #145470

    lilleman43
    Deltagare

    Skulle ni kunna säga på ett ungefär vilket pris man sätta för att kunna få bilen såld ?
    Ni kan se bilen med foton här inne på annonserna jag har lagt ut om bilen.

    Jag och min sambo har köpt en annan bil och därför behöver sälja Saaben innan vintern då det inte finns plats för båda två. På grund av sjukdom (jag) har jag sedan en tid tillbaka inte kunnat sköta om bilen vilket har gjort att den börjat visa ytrost på vissa (dock få) ställen. Tycker det är tråkigt om bilen rostar sönder (vilket kommer att som tur är dröja) pga. min sjukdom, så att man tillslut får skrota bilen istället för någon annan tar över bilen och sköter om den. Är ju bara 4 år kvar till den blir veteranbil.

    Låter jag bilen stå utomhus så kommer den både att rosta mer och mer samt vara intressant för tjuvar (fick inbrott två ggr i Östersund) och har haft vid två tillfällen försök till inbrott på bilen i Helsingborg) så tydligen är bilen intressant för tjuvar (ungdomar) men inte för köpare. 🙂

    Fått bud från utlandet men har hört att det är mycket lurenderi samt är väldigt omständigt och osäkert med att avregestrera bilen här först och vara säker på att köparen verkligen köper bilen.

    Har ni några tips angående att sälja bilen och köpare från utlandet, så tar jag emot dem gärna 🙂

    #145471

    lilleman43
    Deltagare

    Tack för ditt svar 🙂
    Vad menar du med vettiga pengar ?

    #145523

    jolin
    Deltagare

    Med ”vettiga pengar” menar jag att som säljare av en bil i fint skick (rostfri och felfri) med inte alltför många mil på mätaren vill man nog se ett femsiffrigt belopp..
    men jag tror att man måste ha MYCKET tur för att få ut det för en sen 99:a om det inte är något alldeles speciellt med den.
    Det finns helt enkelt fler till salu än det finns köpare.

    #145554

    anders dahl
    Deltagare

    Enklaste sättet för dig vid export är nog att låta köparen hämta bilen på släp så att du kan plocka av skyltarna och avregistrera den själv.

    #145558

    enor
    Deltagare

    … fast det är inte riktigt så enkelt heller, eftersom det inte bara går att avregistrera i Sverige utan vidare. VV kräver bevis på att bilen antingen skrotats, eller reggats utomlands – innan man släpper bilen ur svenskt register.

    Detta hade inte jag koll på – och har därför FORTFARANDE inte ”blivit av” med en bil som jag sålde till Holland för flera år sedan… den måste reggas där innan den ramlar ur registret här, och tydligen var det en lååång renovering som väntade där borta…

    #145559

    stefan
    Deltagare

    avregistrering har inget att göra med ny registrering i annat land utan det bilregistret vill ha är dokument på att bilen lämnat sverige, sen vad ägaren gör därnere är upp till han. Nackdelen med att sälja en bil till någon som kommer till en är att man inte riktigt vet 100% säkert att han verkligen förtullar den, norskar har köpt bilar ibland och åkt skogsvägar och sen helt sonika bytt plåtar bara med nån norsk bil som kanske varit krockad och myglat med resten och sen står man där med lång näsa och får inget tullpapper.
    En holländare kan ju på samma sätt bara åka igenom och låtsas att han är på semester, dålig koll ger ju möjligheter.

    Det är dock inte så kinkigt längre, skickar man in regbeviset och en liten historia om att den är skrotad med bildbevis så brukar det gå bra. Har man sålt den till nån utlänning så underlättar det ju om man har personuppgifter och trovärdig historia.

    #145563

    enor
    Deltagare

    Stefan: Tro mig, adress och trovärdig historia har hjälpt föga i mitt fall, trots att jag skickat in både regbevis, plåtar och ägaruppgifter. Men, jag kanske bara har fått en extra sur och kinkig handläggare, vad vet jag.

    #145564

    stefan
    Deltagare

    ja du kanske får prova igen. jag mailade dit för inte så länge sen då en kompis skrotade sin bil själv och fick igenom det, trodde inte han först då det varit stenhårt med auktoriserad skrotare tidigare men det var visst inga problem. Därför kanske det är lättare med övriga ärenden också tänkte jag.

    #145585

    lilleman43
    Deltagare

    Men det viktiga är väl att jag får betalt för bilen innan den lämnar Sverige.
    Sedan fick jag veta när jag var i kontakt med transportstyrelsen att först måste jag lämna in skyltarna + den gula delen med ikryssat för export samt min anteckning och dessutom pappret där vi båda har skrivit på för försäljning till utlandet.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng