Svårstartad 96 TT -66

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Svårstartad 96 TT -66

Detta ämne innehåller 13 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-02-05 15:14.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20909

    mps
    Deltagare

    Min gamle 96a är väldigt svårstartad.

    Om jag kör med bilen, låter den stå en vecka el två och skall starta den……
    Då brukar den tända till och starta upp i ca 1sekund för att sedan dö och inte starta.
    Kirrar och kirrar.
    Provat med startgas men är svår att få igång.

    Lättaste sättet verkar vara att kirra i ca 30sek.
    Låta bilen stå 1-2min och sen prova.
    Då brukar den gå igång efter lite om o men.

    Har testat tändning med Biltemas tändningsprovare art: 15-142.
    Den blinkar och visar god gnista.

    Så det verkar ju vara något med bränslet.
    Vad ska man gå på först?

    #146372

    hubbe
    Deltagare

    säkert har du en långnosmotor, då är bensinpumpen ett problem. Bytt till en el. pump,
    også biltemas fungerar utmärkt.

    #146375

    ingvar k
    Deltagare

    Jag har en 96 – 1966 och har samma problem som maacus. Med den skillnaden att motorn blir svårstartad redan efter ett par dagar. Efter en vecka tänder den inte ens, den enkla lösningen är då att lyfta på locket till luftrenaren och hälla i lite bränsle i den mittersta förgasaren, då startar motorn.

    Jag har bytt membranet till pumpen dock inte ventilerna, vet inte om de finns att köpa.
    MEN, jag tycker att det borde finnas lite bensin kvar i flottörhusen så att motorn startar även efter några dagars stillestånd, tyvärr har jag varit för lat för att lyfta på locken och kontrollera, dessutom är det lite knepigt att komma åt skruvarna.
    Kan det vara så att dagens bensin är mer lättflyktig så att flottörhusen blir torra efter några dagar, jag tankar OKs ”blyfri 95”.

    Jag hade en exakt likadan bil när årsmodellen var ung (1966) och kan inte minnas att jag någonsin hade ett startproblem, det gör att jag misstänker bensinen. Eller så beror det på att på den tiden lät jag aldrig bilen stå i 2 dagar.

    Om jag får tid så borde jag kanske prova med en elektrisk pump som hubbe föreslår, åtminstone för att ringa in felet.

    Fler tips och förslag?

    #146380

    benny
    Deltagare

    Jag har samma problem med min pump, räcker den står över natten så får man ge den en ”konjak” för o komma igång.

    Rengjorde den utan resultat.
    Förmodligen backventilerna som spökar.

    Har inte brytt mig efter det,det blir kraftigare elpump nu då den filade maskinen vill har mer än va denna pump levererar.

    #146382

    valmet
    Deltagare

    Jag satte på en bollpump före bensinpumpen typ samma som till båtar en billig lösning
    på problemet, finns på biltema för 30kr, bara att pumpa fram bensinen och bilen startar
    lätt. Har numera monterat på Biltemas elpump artnr 52-3227 den har varit problemfri
    i snart 2 år. Obs man måste då täta för hålet där den gamla har suttit.

    #146392

    baard
    Deltagare

    Jag har samme problem med min 65 (som har trimmet 66 motor). Når bilen har stått noen dager må jeg kinne (kjõre startmotoren) lenge fõr bilen vil starte.

    For õvrig så er bilen svårstartad når den er ”lunken” også. Spesielt hvis jeg rõrer gaspedalen fõr start.

    Jeg har et lõst gjennomsiktig bensinfilter mellom bensinpumpen og forgasserene, og det er tomt etter at bilen har stått en stund.

    Min bil starter lettest hvis jeg holder foten unna gasspedalen inntil bilen tãnder, uansett om den er kald eller varm

    Hva er backventiler, og hvor sitter de ?

    #146395

    valmet
    Deltagare

    Det finns inga backventiler vad jag vet, de menar väl de små ventiler som sitter i
    vacumpumpen.Är inte systemet 100% tätt sjunker bensinen ner mot tanken och då tar det
    tid för vacumpumpen att suga upp bensinen till förgasaren, det gör att man måste köra
    en viss tid med startmotoren, tiden är beroende hur långt bensinen har hunnit tillbaks i
    röret mot tanken.

    #146398

    matsl
    Deltagare

    Hej,

    Förra året monterade även jag en bollpump till en aktersnurra med placering innan bensinpumpen och det har fungerat mycket bra, startar lätt. Innan hade jag fyra långa vev innan motorn gick igång med det stela och trötta membranet i den mekaniska pumpen. Bollpumpen är enkelt tillägg men man måste ta besväret och lyfta på huven förstås.

    -m

    #146399

    glenn maretti
    Deltagare

    Min Monte Carlo starter meget nemt. Når den er kold får den fuld choker. Har den stået nogle dage, skal den selvfølgelig pumpe benzin frem til karburatorerne, og det tager li´dt længere tid. Når bilen er varm starter den ubesværet, uden brug af choker.

    Min tidligere standard 1966 SAAB 96 havde alvorlige startproblemer. Det viste sig, at en af pakningerne ved karburatorerne/indsugningen vendte ”forkert” hvilket bevirkede at en lille kanal blev lukket. Dette gav startproblemerne.

    Mener det står nævnt i værkstedbøgerne, at man skal være obs på at denne pakning vender rigtig, idet det ellers vil medføre startbesvær.

    Måske en del af problemet ligger her!?

    #146407

    valmet
    Deltagare

    Då skulle inte bilen starta lättare för att man monterar elpump eller pumpar med
    bollpump fore start. Man kan då utesluta packningsfelet.

    #146409

    hans h
    Deltagare

    Jag hade en 66:a som vägrade starta om jag inte hällde bensin direkt ner i förgasarna.
    Så jag sålde den, men han som köpte den hade inga problem.
    Det var visst tanklocket som var tätt. 🙂

    Hans H

    #146417

    baard
    Deltagare
    Gert Ingemar wrote:
    Då skulle inte bilen starta lättare för att man monterar elpump eller pumpar med
    bollpump fore start. Man kan då utesluta packningsfelet.

    Jeg er enig. Min forrige langnos hadde el-pump, og den startet lettere når den hadde stått en stund. Jeg tror nok derfor at den
    vanligste felen er at bensinen siger (for)langt tilbake, og at membranpumpene trenger å bli ”kjõrt en stund” fõr flottõrhusene er fylt opp..

    Mine problemer med start av lunken motor skyldes nok mere flottõrnivået. Men så kan man heller ikke senke dette for mye fordi motoren da vil slite med å suge ut bensinen av emulusjonsrõrene.

    Jeg har latt meg fortelle at de store utjevningskanalene i insugsrõret på trippelforgasseren (gjelder ikke sport og MC), kan medfõre at insugsningsgassene slår frem og tilbake i innsugsningsrõret isteden for å bli suget inn i rett sylinder…?

    #151001

    mps
    Deltagare

    Problemet löst………yay!
    Inhandlade en båtpump av bollmodell.

    2 pumpningar och bensinen far genom filter och surade ner förgasare.
    Väntade en minut.
    Kirrade 5-10sek och besten var vid liv igen!

    #152639

    killur
    Deltagare

    Speciellt när det är kallt, dra ut choken när motorn stannas. Detta provade jag på 60-talet på mina tvåtaktare. Aldrig några problem,trots 20-30 graders kyla. Har även provat metoden på mina utombordare av tvåtaktsmodell.
    Gör man så ligger det ju en fetare blandning kvar i förgasaren när den startas nästa gång.
    Rör ej gaspedalen innan motorn startat, risken är annars stor att motorn blir sur.
    Kanske ett ganska banalt förslag men är värt att prova.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng