Svårstartad efter ha stått ett tag
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Svårstartad efter ha stått ett tag
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Svårstartad efter ha stått ett tag
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-10-04 20:13 av Janne Hagnell.
-
FörfattareInlägg
-
Jag har en Sonett III men jag tror fler läser här.
Det är så att när bilen har stått ett tag (ett par dar eller mer) så får man köra på startmotorn rättså länge innan den startar och då startar den och går jämnt och fint. Nu när jag skulle starta den efter att ha stått i ca 2månader så fick jag köra på startmotorn i säkert 1 minut innan den tände och när den väl tänder så startar den och går klockrent.
Jag har dragit den slutsatsen att det måste vara bränslet som rinner tillbaka på något sätt. Jag har nyligen (ca 1 år sedan) renoverat bränslepumpen satte dit ett soppafilter med backventil, men utan någon skillnad.När motorn går och är varmkörd så tittar jag på nivån i bränslefiltret och det är bara lite längst ner och när man gasar till lite så bubblar det i filtret.
Är det normalt?
Ska det vara så lite soppa i filtret när den går på tomgång utan choke!?
Hänger det ihop med att man får köra så länge på startmotorn innan den tänder?Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95
Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
Magnus Eoktober 4, 2012 at 11:57 #48266Borde inte en dålig bensinpump kunna ge nämnda symptom? Jag tänker mig att dåliga backventiler kan göra att bensinen sakta rinner bakåt från flottörventilen i förgasaren ner till en nivå motsvarande den i bensintanken. Har pumpen sedan nedsatt kapacitet kan det säkert ta en stunds nötande med startmotorn innan bensinen flödar in i flottörhuset igen. Men om så är fallet borde motorn starta snällt på den bensin som redan finns i flottörhuset och pumpen borde sedan hinna ikapp innan motorn tjuvstannar.
Täppt bränsleledning borde väl i första hand märkas efter en stunds körning? Min volvovalp var helt hopplös med märkliga tjuvstopp en liten stund efter att jag gasat på lite extra. Det gick sedan att få igång motorn igen efter en stunds nötande på startmotorn och allt verkade ok till nästa gång jag gasade på lite mer. Jag var övertygad om att det var pumpen som bråkade men till slut hittade jag en liten sten som kilat fast sig i en rörkoppling.
Min 96:a kan vara tjurig att starta om den varit avstängd några minuter efter ordentlig varmkörning. Det tycks ofta gå lättare om jag drar ut choken en smula, trots att motorn är varm. Tomgången är onormalt låg efter en varmstart men blir normal efter några minuters körning. Ofta tycker jag det börjar lukta bensin en stund efter att jag parkerat bilen efter en längre körning men jag har inte sett någon bensin läcka ut över motorn.
Jag har ju även renoverat bränslepumpen med nya packningar och vart lite fundersam när det var så här svårstartad och plockade isär den igen utan att att hitta något fel.
Kanske ska köpa en färgrenoverad eller ny som man vet funkar som den ska! Är det någon som vet vad den tidiga pumpen har för reservdelsnummer?Saab 96 -61 Saab 97 -72 Saab 900 -95
Jag ber om ursäkt för eventuella stavfel, jag är dyslektiker
Magnus Eoktober 4, 2012 at 20:13 #48285Att köpa en som bara är omlackad hjälper mog inte… 😉 :ROLF
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan” -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.