svårstartad og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / svårstartad og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / svårstartad og900

  • Författare
    Inlägg
    • oktober 3, 2010 at 17:33 #22901

      Hejsan det är så att min pappa har köpt sig en Saab 900i -88. Bilen funkar perfekt förutom när man ska starta den första gången varje dag så får man köra med bilen på startmotorn ungefär 15-20 sekunder innan den vill gå igång och efter det så går den lite ojämnt, men sen när man väll har haft igång den så startar han perfekt varje gång efter det.
      Jag har testat att byta tändstift,fördelarlock och rotor på den men det har inte hjälp, så jag undrar om någon vet vad det kan vara för fel på den? för vill ha det fixat innan vintern kommer, för då blir det nog ännu svårare att starta

      Mvh

      Frank

        oktober 3, 2010 at 18:00 #163258

        Hej Frank
        Troligen har du en spricka i topplocket eller en trasig topplockspackning, det du upplever som dålig gång är att bilen går på 3 cylindrar.
        När bilen står över natten kommer det in vatten i cylindern, när den startas går den inte på cylindern med vatten i ca 15-30sek sedan går den på alla fyra, därefter startar bilen bra hela dagen.
        Titta om det kommer vit rök ur avgasröret när du startar bilen, du kan även avgöra vilken cylinder som felar genom att titta på tändstiftet(det blir rent av vattnet)eller rycka en o en tändkabel, jag sätter en slant på 2:an eller 3:an.

        MVH Micke

        Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

          oktober 3, 2010 at 18:17 #163261

          Micke du har nog rätt, för jag har sett att det ryker alltid när man startar den första gången på dagen. Då får jag plocka av tändstiften och se vilken cylinder som det rinner in i. Jag tackar för det snabba svaret

          Mvh

          Frank

            oktober 3, 2010 at 18:39 #163263

            Hej
            “Rinner” var att ta i, troligen 2-5 dropp, kolla stiftet eller ryck en kabel.
            Det är svårt att avgöra om det är toppen eller packningen, sprickan i toppen sitter i förbränningsrummet, rengör o inspektera noga.

            Lycka till/Micke

            Saab 9-5 kombi -07, 95 V4 -73, 95 de lux -63, mc Örnen 120cc -50

              oktober 3, 2010 at 19:26 #163264

              hadde exakt samma problem med min s. topplockspackning hadde gått.

                oktober 21, 2010 at 19:35 #163934

                Hejsan!
                Kan va spridarna som inte öppnar i början, så e de på min 99 ems (samma sprut).
                Prova att hälla i en insprutar rengörning av bra kvalitet, de e iallafall lättare än att börja med att riva toppen, ang röken så brukar katalysatorbilar ryka en del när de är kalla.
                Kan oxå va “plattan” i luftmassemätaren som kärvar lite, prova att ta av slangen på luftfilterbehållaren och lyft plattan lite samtidigt som du ber någon annan vrida på startmotorn, startar bilen lätt nu så har du nog hittat felet (den går att justera)
                Lycka till.

                  oktober 22, 2010 at 13:01 #163962

                  Hur ser luftfiltert ut –
                  dom där bilarna är det inte ofta folk orkar byta på då det är “lite jobb”

                  Har själv haft en svårtstartad 900i där det var luftfiltert som var så dårligt att han surade ner sig på morgonen

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.