Svårstartad t 8

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Svårstartad t 8

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • juli 16, 2022 kl. 10:44 #495723

      Som rubriken lyder så är bilen en T 8 special -89 svårstartad när de2sn är i ett mellanläge mellan varm och kall.Har hört talas om ånglås.Inga problem att starta kall eller helt varm,men som sagt i mellanläge.Någon därute som vet en åtgärd som hjälper.Hlsn Janne

        juli 18, 2022 kl. 16:19 #495799

        Hej,

        Jag hade en sådan för många år sedan (som sedan blev stulen och slaktad). Det var en 88 men hade likande hyss för sig. Vad jag till sist fick byta var den s.k ”styrtrycksventilen” som agerar nåt slags mottryck till bränslemängdmätaren (så fick jag det förklarat i alla fall). Styrtrycksventilen har en bimetal för att reglera trycket beroende på temperatur.. På den tiden gick det att köpa delar på Saab och det funkar idag vet jag inte.

          juli 20, 2022 kl. 19:44 #495833

          Tack för infot ,ska införskaffa en ventil från svenska saabklubben.Hlsn Janne

            juli 20, 2022 kl. 20:43 #495834

            Har liggandes

              juli 25, 2022 kl. 14:05 #495884

              Vad ska du ha för styrtrycksventilen.Och sen hade du en tankgivare.Skicka prisuppgift.Hlsn Janne

                augusti 8, 2022 kl. 07:26 #496123

                Eftee byte av ventilen har jag testat bilen vid ett antal olika tillfällen nu och den fungerar nu helt ok.Problemet förmodligen löst.

                  augusti 12, 2022 kl. 11:07 #496207

                  Har liknande problem.

                  Startar kall och efter långkörning men efter en kortare körning i Oslo igår med varmt väder och mycket backar så startade den inte.

                  Har dock en T16

                  Hur var det med din startmotor Jan? Gick den?

                  Min startmotor reagerade inte alls. Efter 15 min med öppen huv så startade den.

                  Någon som vet om det kan vara samma problem?

                    augusti 12, 2022 kl. 22:44 #496223

                    Har du nåt gammalt larm i bilen? Isåfall kan det vara det som strular med startspärr.

                      augusti 16, 2022 kl. 08:33 #496271

                      Aha,

                      Jag har faktiskt larm.

                      Skall kika närmare på det.

                      Tack!

                        augusti 16, 2022 kl. 08:54 #496273

                        Hej,

                        T16 har väl helt elektronisk insprutning och i så fall finns ingen styrtryckventil.

                          augusti 16, 2022 kl. 22:06 #496304

                          Vet om iallafall 2 og som har haft det problemet med gamla larm, om jag minns rätt var det cargard i dom.

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.