Svårt att få i växlar!?

Forum Modellspecifika forum 90/99 Svårt att få i växlar!?

  • Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2006-04-01 07:38 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14014
    saab99-69
    Deltagare

    Jag var idag och tittade på en 99a -82 5v 13000 mil röd som är till salu.
    Ägaren hade varit hårdhänt med växelspaken och haft sönder något!
    Det går att få i 1an ,ibland 2an och 3an.
    Jag undrar om det är något fel på växellådan eller om det bara är växelföringen det är fel på?
    Är det någon som har någon erfarenhet av detta problem?

    Jag har ju ingen lust att köpa en bil och byta växellåda direkt!
    Annars är bilen fin så det är därför jag funderar på en affär!

    Tacksam för svar!

    Mvh. Christer N.

    #93668
    pettersson
    Deltagare

    Kolla bakre höger motorfäste.

    #93669
    saab99-69
    Deltagare

    Ja det kan man ju kolla.
    Det känns som växelspaken är degig när man rör runt bland växlarna.

    #93670
    anders j
    Deltagare

    Hej Christer
    Jag har en känsla av att ditt problem kan härledas till ”gummikopplingen” på växelförarstången som sitter på växelförarstången strax bakom växellådan. Denna är känslig för oljeläckage då den mer eller mindre upplöses och detta får till följd att manövreringen av lådan inte fungerar alltför bra. Jag har stött på problemet på nyare 99 or och Saab 900. Knuten eller kopplingen är lätt bytt underifrån.

    #93671
    lars-erik
    Deltagare

    Det kan vara så enkelt som att kulan länsgst ner på växelmekanismen är spräckt, det ger stora problem att få i växlarna.

    #93672
    saab99-69
    Deltagare

    Tack för tipsen!
    Jag tror också på någon av de två felen ni nämner om i svaren nu när ni tipsar om det!
    Ska förhandla mer om priset med säljaren så får vi se..

    Mvh. Christer

    #93673
    mikael_h
    Deltagare

    Det vanligaste problemet när det är svårt att få i växlarna är att kopplingen inte frikopplar helt. Detta i tur skylls ofta på att kopplingshydrauliken har förlorat vätskan eller det kommit luft i systemet. Kolla nivån i kopplingshuvudcylindern.

    Mvh Mikael Hemmingsen

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng