Svårt att hålla igång nystartad motor …

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Svårt att hålla igång nystartad motor …

Detta ämne innehåller 9 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-04-22 12:34.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21984

    janne l
    Deltagare

    Har frågat och fått svar i denna fråga tidigare. Problemet kvarstår dock: Efter start av motorn (-71), vilket går lätt om jag trampat ett par-tre gånger på gaspedalen, går motorn med så lågt varv, att det lätt stannar. Förgasaren är försedd med manuell choke också, men den underlättar bara start vid minusgradet, gör bara motorn sur, om man använder den vid plustemp. Trixet är att hålla litet gas, så att motorvarvet ligger på co 1000-1500 rpm. Ca 1 minut, sen går den. Varm går motorn jättebra, fast kanske jag tycker det är litet mycket avgasrök. Drar strax under litern/mil. Handlar det om munstycken, filter eller vad?
    Janne

    #156243

    hotrodder
    Deltagare

    Låg Co?

    #156244

    janne l
    Deltagare

    Enligt besiktning 09-10-15 är värdet CO 1,8 (4,5) HC. 4,5 ska vara gränsvärde, så jag antar att 1,5 är lågt. Which means?

    #156542

    janne l
    Deltagare

    Är förgasaren felinställd med CO-värdet 1,8 eller hur ska jag tolka Hotrodders svar?
    Någon som har en idé om hur jag ska få en ner lättstartad motor?

    #156544

    mattias e
    Deltagare

    Låter absolut som chokefunktionen är felställd. Även tomgången behöver justeras upp, eller ligger den rätt när motorn är varm? Ca 800 rpm ska den vara.

    #156546

    sabbe
    Deltagare

    Med manuell choke måste gasspjället vara inkopplat med chokespjället så att motorvarvet höjs samtidigt annars kommer motorn att sura ner sig.
    Detta samspel går att finjustera på bättre system med manuell choke.
    Titta t.ex. på Pierburgförgasarna dör en vis dragning av chokeviren mot märkning skall ge 1400 rpm på motorn.
    Utan denna funktion kommer motorn att starta men tyvärr dö snabbt igen.

    Sabbe

    #156547

    hotrodder
    Deltagare
    Janne L wrote:
    Är förgasaren felinställd med CO-värdet 1,8 eller hur ska jag tolka Hotrodders svar?
    Någon som har en idé om hur jag ska få en ner lättstartad motor?

    Njae… känns som om CO´n ligger rätt ok men prova att vrida ut skruven en kvart/halv-varv och se om den blir gladare. jag tror du ligger alldeles på gränsen eftersom han blir bra när den är varm

    #156549

    enor
    Deltagare

    Har du kollat så bilen inte drar tjuvluft vid insugspackningen? Min V4 beter sej precis som du säger, men i mitt fall beror det på hysteriska mängder tjuvluft vid ena topplocket!

    #156738

    janne l
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Janne L wrote:
    Är förgasaren felinställd med CO-värdet 1,8 eller hur ska jag tolka Hotrodders svar?
    Någon som har en idé om hur jag ska få en ner lättstartad motor?

    Njae… känns som om CO´n ligger rätt ok men prova att vrida ut skruven en kvart/halv-varv och se om den blir gladare. jag tror du ligger alldeles på gränsen eftersom han blir bra när den är varm

    Skruven = tomgångsmunstycket?/Janne

    #156871

    janne l
    Deltagare

    Nån som vet, om jag ska skruva på skruven för luft/bränsleblandning för tomgång eller tomgångsskruven? Tacksam för info, är inte så bra på det här …

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng