Tändinställning 3cyl 850CC
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Tändinställning 3cyl 850CC
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Tändinställning 3cyl 850CC
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2012-07-01 10:41 av janne2takt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Jag har strul med att få till tändningen på min 96-1962 TT, är nybörjare så ha förståelse för mina “dumma frågor” 😀
Jag har kollat med skjutmått i 2:ans cylinder så gott det går att ÖD märkningen på vevaxelns remskiva stämmer med märkningen på blocket,har därefter monterat fördelaren så att rotorn pekar mot märket på fördelarens kant, kopplade in testlampa och vridit fördelaren tills den precis börjat lysa.
Nu borde väl fördelarlockets uttag för cylinder 2 vara precis där rotorn pekar men på min så hamnar rotorn nästan mitt emellan uttagen på fördelarlocket, tänker jag fel här eller är det ngt annat som jag missat?? sitter ju en klack på fördelarlocket så den går ju inte att sätta fel,har kollat med 2 olika fördelarlock med samma resultat.. :bh
bifogar lite bilder så kanske ni förstår bättre,Tacksam för hjälp,
Mvh Johanjuni 20, 2012 at 20:04 #45044Jag brukar följa https://saabklubben.se/sv/node/120 så blir det bra. Vart rotorn pekar när man drar fast fördelaren har jag ingen koll på.
Jag har försökt följa variant2 på den länk du hänvisar till men blir inte riktigt klok iaf.
vilket uttag ska tändkabeln till Cyl2 sitta i om man tittr på min överst bild? ska den sitta uppe till vänster bredvid avluftningsuttaget eller ska den sitta i det uttag som är mer till höger?
dumma frågor jag vet, men man måste ju börja nånstanns..
nån som har en bild kanske vilken tändkabel som ska sitt var?
juni 20, 2012 at 21:05 #42520Precis som med V4an är det bättre förklarat i instruktionsboken än i VHB… Siffrorna 1, 2 och 3 motsvarar cyl 1, 2 och 3.
Nu går bilen!
Jag monterade kablarna enl skissen ovan,dock gick den iaf bara på en cylinder :bh
tog bort de relativt nya NGK AB7 stiften jag köpte på mekonomen i höstas och återmonterade de gamla hedenhös NGK A7 som suttit sedan urminnes tider,helt plötsligt så går den på alla 3 cylindrar :APDe nya stiften var rätt svarta så de måste ha slagit igen,brukar de gå att rädda eller är det bäst att skaffa adaprar och köra med modernare stift? isådanna fall vad rekommenderar ni för stift till en otrimmad motor?
Tack så mkt för hjälpen!
Mvh Johan
juni 23, 2012 at 11:02 #45090Ahh, kul att den går igen!
A7 är det som brukar rekommenderas och de går ju att få tag i, så skaffa nya såna. AB7 har jag aldrig hört att man använder, däremot A8 på trimmade bilar.
juli 1, 2012 at 10:41 #45337Om tändstiften blir för sura så kan dom sluta att fungera men om man blästrar dom så brukar dom få nytt liv igen
Janne2takt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.