Tändkassetter 9000. Tecken på att de är på "G"

Forum Modellspecifika forum 9000 Tändkassetter 9000. Tecken på att de är på "G"

Detta ämne innehåller 11 svar, har 9 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-01-23 07:19.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare

Martin
    Deltagare

Läs gärna hela inlägget. Tanken är att försöka fånga upp tecken på att en tändkassett är på väg att ge upp. (Ja, jag vet att det är bra att ha en extra med sig 🙂 )

Jag har alltid hört att en tändkassett ger upp helt utan förvarning. Säg runt 20kmil.

För flera år sedan då jag/vi råkade ut för tändkassetthaveri, då var sambon ute och körde och motorn stannade. Jag var på annan plats när hon ringde och jag frågade henne om den ”röda grejen mitt på motorn luktade gammal transistorradio” vilket hon bekräftade. Då kändes diagnosen ganska given. Jag bytte tändkassett och bilen gick igång direkt

När jag skulle starta Aeron häromdagen vägrade den att starta. Ett tändkassettbyte så var den igång igen. (19kmil)

När den nyare kassetten nu sitter på plats märker jag att bilen startar direkt. Tidigare har det tagit två-tre sekunder. Senaste veckan har jag upplevt att den dragit något mer soppa än tidigare vid samma körförhållanden. Säg kanske 10-15% mer.

Då kan man fundera på om startovillighet och ökad förbrukning är rena tillfälligheter eller om det är tecken på en tändkassett som är på väg att ge upp. Som ”gammal” utprovare vill man ju hitta orsaker, samband och dra erfarenheter. Kassetten som nyligen gett upp luktar inte bränt.

[color:#3366FF]Har någon av läsarna här märkt något liknande innan tändkassetten gett upp? Bidra gärna![/color]

Bengt Åkesson
    Deltagare

Märkte inga förvarningar när tändkassetten havererade på min 9000 (vid 20000 mil) Ampéredimmedoft i motorrummet och en brännskada på undersidan av kassetten var en tydlig indikation på vad som hänt.

/B

hans h
    Deltagare

Vår 9000CD 2.3 startar alltid, men först efter att man gnuggat med startmotorn en tre-fyra sekunder. Det har den gjort sedan vi fick den, och den har väl gått cirka trettitusen mil nu. Och den går utmärkt. Stark och fin.
    Vad jag vet har ingen bytt tändkassett i den bilen.

Vad betyder det?

svarvaren
    Deltagare

Jag bytte min tändkasset i förebyggande!
    Det var så att en gubbe som jag brukar hjälpa ringde en helg och sa:Bilen har stannat,
    kan du hjälpa mig? Åkte och provade med min TK.
    Sålde min till honom med byte för 1000 kr,
    köpte en ny till min. Skillnaden var stor på den nya.
    Bilen går bättre och snålare.
    Hans bil är en 2,3i -93 och min är 2,3T 200 -96.
    Det jag märkte är att den nya är tystare vid gnistregnet efer avstängning.
    Den gamla funkar fint på hans bil, men började funka sämre på min turbo.
    Det är viktigt med rätt stift NGK BCPR7ES-11 på turbobilarna,
    ett speciellt fett att smörja gummit som omsluter stiften
    (svindyrt en tub över 500:-, men jag fick lite av kompisarna på lokala SAAB verkstan Holmgrens Vimmerby)
    TK har en tendens att lossna,men det löste jag med
    dom äldre skruvarna med vanligt 6-kantsgrepp som är lättare att dra fast hårt.

/Owe

soulmannen
    Deltagare

ja jag vill också slå ett slag för det fettet, är ganska viktigt, tändningen funkar bättre o en ny kassett kan gå sönder snabbt utan det.

saabaero
    Deltagare

Fettet har jag aldrig hört talas om. Berätta mer! bilder, art nr, ersättningsprodukter?

Ett tecken jag upplevt är misständningar på fullt laddtryck (trimmad bil = 1,4bar), ungefär som en gammal T8 med dåliga stift. Med minskat stiftgap försvann misständningarna men istället gick motorn ”hårdare”. Var nog nere i 0,7mm stiftgap innan den byttes.
    Den kassetten gick symptomfritt i en otrimmad bil.

Startmotorgnuggande har jag inte förknippat med dålig TK. Däremot märkte jag stor skillnad efter pumpbyte. Med den gamla pumpen ökade startmotorvevningen när det blev mindre bränsle i tanken. Vid pumpbytet var sugsilen i ejektorn nästan igensatt med skräp..

hotrodder
    Deltagare

Jag har aldrig bytt en TK på 9000 och då har jag ändå haft ett flertal. Bland annat en med 37k mil innan den såldes vidare och en A50 med 22k mil på mätaren vid inköp som nu i släktens ägo gått 35k fortfarande med original TK.
    9-5´orna därmot…
    Min -99 2,3 sedan dog plötsligt utan förvarning på hemväg vid ca 16k mil och då luktade det ”gamla kalsonger” under huven. Det var just då Saab hade recall och byteskampanj på TK. Min var 14nr ifrån serinummerkampanjen om jag inte minns fel. Så 2500kr fattigare så startade bilen sedan direkt. För övrigt kändes definitivt ingen skillnad på körbarhet, bränsleförbrukning och startbarhet varken innan eller efter. Just startbarheten är något jag strax återkommer till.
    Mitt Aeroskåp från -01 dummade sig med att tända motorlampan någon gång vid start när jag köpte den. Det skedde inte ofta men som sagt ibland med både varm eller kall maskin. Oavsett tänd eller släckt lampa märktes ingen skillnad på körbarhet, prestande, bränsleförbrukning osv. Efter check med Tech-2 så gavs svaret ”otillräcklig cylinder förbänning” (om jag inte minns alldeles galet ”SaabAero” kanske minns bättre)
    Hur som helst verkade det som om gnisttiden var för kort, vilket innebar misstanke på fel tändstift eller kass TK.
    Det satt fel stift i Aeron men efter byte till rätt så var problemet med motorlampan kvar. Då bytlånade jag TK med min andra 9-5´a och symptomet med tänd motorlampa försvinner helt på bägge bilarna, och symtomet har sedan aldrig kommit igen?
    Värt att nämas att innan bytet av stift så gjorde jag kontroll av anslutning, samt fästskruvar på TK utan anmärkning däremot…
    Min -99 sedan startar direkt, startmotorn hinner knappt kugga i medans Aeron alltid snurrar några varv innan den hoppar igång. Detta oavsett vilken TK som monterats.

Jag tycker TK är tämligen skottsäkra och skulle definitivt aldrig komma på tanken att ha med mig en extra om den som sitter under huven är bytt i närtid, dvs. på kampanj eller om bilen gått över 20k mil.. Menar att en tändkasett som gått 20-25k mil ofta havererar (iaf. på 9-5´or) och då byter jag den innan precis som en bränslepump som på 9-5´orna som är i farozonen vid 15-20k mil.
    Priset för en TK tycker jag även är rätt rimligt om man jämför med servicekostnaden på ett ordinärt tändsytem där lock, kablar, rotor etc. byts både en eller två gånger på en bil innann 25k mil. Ett originallock till en VAG-bil kan ju tex. kosta närmare 700spänn.

saabaero
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Efter check med Tech-2 så gavs svaret ”otillräcklig cylinder förbänning” (om jag inte minns alldeles galet ”SaabAero” kanske minns bättre)
    Hur som helst verkade det som om gnisttiden var för kort, vilket innebar misstanke på fel tändstift eller kass TK.

Om jag minns rätt var det ”Förbränningssignal cyl 1-2” och ”Förbränningssignal cyl 3-4”

Intressant detta med stiften på den bilen
    Visst var det vanliga BCPR7ES-11 som satt i ?
    Var de stiften OK när du bytte eller gick det se nått tecken på fel (förutom beteckningen ?

stefan
    Deltagare

Det jag sett på nästan alla kassetter som havererat är att spolarna läckt den olja som ska kyla dem så jag tror faktiskt inte att elektroniken i sig är den svaga punkten.
    Det är tämligen lätt gjort att ta bort plastbaljan i botten och hålla upp spolarna mot en lampa, då kan man skönja nivån genom plasten iallafall på de äldre kassetterna. Vet ej hur det är på de nyare. Är det nån som är avgjort lägre än nån annan så är nog dödsdomen nära……..
    Kontaktfettet finns att köpa på annat håll än saab och är inget annat än ett specialfett som ska förhindra fastbränning av gummihattarna mot stiften. Hjälper knappast till att förbättra gnistan på något vis och inte leder det ström heller så ”kontakten” förbättras.

Min lev tar 140kr för en tub på 10gram så gratis kan man ju knappast säga att det är.

hotrodder
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    [
    Intressant detta med stiften på den bilen
    Visst var det vanliga BCPR7ES-11 som satt i ?
    Var de stiften OK när du bytte eller gick det se nått tecken på fel (förutom beteckningen ?

Japp och nej, ingen synlig defekt stiften svagt ljusbruna och helt ok. Sen kan man ju fundera på vad som skiljer eftersom Aeron kräver dessa svinigt dyra platinastift och det funkar med normala i min andra ”två-trea” Det e ju samma TK i alla T7´or.

saabaero
    Deltagare
    Hotrodder wrote:
    Japp och nej, ingen synlig defekt stiften svagt ljusbruna och helt ok. Sen kan man ju fundera på vad som skiljer eftersom Aeron kräver dessa svinigt dyra platinastift och det funkar med normala i min andra ”två-trea” Det e ju samma TK i alla T7´or.

Kan inte vara så mycket annat än mjukvaran men nog är det lite mysko.

turboande
    Deltagare

Vill minnas att min fars 9000 2,3 -93 som han ägde på 90-talet gick på tre cylindrar titt som tätt, ett tag. Den gjorde aldrig det efter DI-bytet lite senare.

900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93
    9-5 Arc -04
    9-5 Arc -05

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng