Tändning på 7:1 kam

Forum Övrigt SSR Tändning på 7:1 kam

Detta ämne innehåller 8 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-16 15:43.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14749

    jan-olov
    Deltagare

    Hej!

    Vem har uppgofter på 7:1 kam. Det är väl en Hedlundkam? Men hur ställer man tändningen och på vad? När man spanar över generatorn går motorn hyfsat precis då märket börjar försvinna! Det är väl rätt mycket före kolv i topp, 25 grader eller så kanske. Vilken metod förutom örat och körning finns.
    Gör man nya märken i remskivan enligt http://www.vintagesaab.com/sonett eller?

    Tacksam för synpunkter
    jan-olov4

    #97996

    anders jensen
    Deltagare

    När det gäller SSR 7.2 kam monterat i sportsatser för 1500 och 1700 rekommenderar Saab att tändning ställs på 8° vid tomgångsvarvtal 700 (utan vakuumslang). Brytaravstånd (Kamvinkel) 0,4mm (50° +/-2°).

    På din 7.1 kam skulle jag, i brist på uppgifter, ställa den 7-8°.
    Har du en moderat trimmad motor med std fördelare så räcker det oftast med tomgångsmetoden.

    Mvh
    Anders

    #97997

    jan-olov
    Deltagare

    Tack men jag får inte motorn att gå annat än med mycket högre förställning. Den pinnar på rätt bra med en Weber 36 36 dcd bestyvkad 55 140 140. Standardfördelare. Enligt min kusin fd bilprovningschef så känns det som om det var rätt många kusar, han gissar 100 och jag tror på knappa 90.

    När och varför kopplar man bort vakumklockan? Jag märker ingen större skillnad!

    jan-olov4

    #97998

    fuling
    Deltagare

    Man bör inte åka med mer än max 35grader förtäning.

    Fördelaren kan ställ ut mellan 22-30grader, allt beronde på typ och skick + vad den var från början.
    Toleransen är ca +-3grader.

    Om vi antar 22grd utsälling så kan man ställ 13grader, stillastånede eller på tomgång.
    Är det 30 blir det 6grader, inte troligt.

    Sen beror också det på kompförhållandet hur mycket förtänning man kan ha.

    Vakumförställningen har man typ när man åker landsväg, planväg, lagligt.
    Med andra ord liten spällöpping och låg last då kan man höja tänningen.
    Liten spällöppning ger mer vakum som då ger att vakumklockan ställer upp tändningen.
    Vad som kan hända när man trimmar är att vakumförställingen inte hinner med som ger för hög tänding=spikar.
    Inte bra, därav skickar man vakumförställingen över styx.

    #97999

    jan-olov
    Deltagare

    Finns det olika remskivor beroende på motorgeneration, SAAB eller Ford V4, silver svart blå etc som gör att tändmärket hamnar så långt bort på 900 varv, vilket är den tomgångsspeed som funkar. Vid ökat varv försvinner sedan tändmärket nästan runt hörnet liksom.
    Är rätt metod i så fall att sätta burk no ett i topp och tändläge och fila ett nytt märke på nollan eller har ni andra ideér eller tips?

    #98000

    fuling
    Deltagare

    Börja kolla att nollan stämmer, mao 1an står i topp vid noll.

    #98001

    jan-olov
    Deltagare

    Nollan stämmer. Det verkar vara 90 mm mellan kolv i toppläge och bottenläge. I Gistad fick jag höra att det skiljer mellan transmissionskåpornas märkning med ca 20 mm mellan -67 och åtminstone vissa -68 och senare. Det finns dessutom minst en variant av remskiva varav en har dubbla märkningar. Här kan det kanske ligga någon förklaring.
    Jag överväger också att öka ventilspelet till 0.50 som man väl skall ha till 7.2 eller?

    #98002

    fuling
    Deltagare

    citat:
    Jag överväger också att öka ventilspelet till 0.50 som man väl skall ha till 7.2 eller?

    Det kommer slamra mer. Jag har åkt med std spel 7.6 kam utan problem.

    Stämmer nollan så begriper jag ingen ting.
    Tändingen borde stå 6-13grder om man kollar stillastånde motor.
    9-10 låter vättigt i mina öron.
    Borde spånt även stämma med strobblampa på tomgång.

    Byt fördelare och kolla om du får samma fenomen.

    Mellan topp och botten är det på en 1500-vev ca 56,8mm och på en 1700-vev 66,8.
    Det är svårt att mäta med toppar på pga att man inte kommer ner vinkelrätt mot kolvtoppen genom tändstiftshålet.

    #98003

    jan-olov
    Deltagare

    Nu är alles in ordnung efter noggrann ventiljustering. Stroboskopetblinket på ca 9 och anständig tomgång zom följd. Bättre gång på låga varv men ingen större skillnad på höga. Äntligen är jag nöjd med motorgången.

    jan-olov

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng