tändning +saab 99

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / tändning +saab 99

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / tändning +saab 99

  • Författare
    Inlägg
    • juli 25, 2003 at 23:20 #9678

      Hej!
      Höll på att ställa in förgasaren på min v4:a, tomgången var ruskigt hög. lyckades åtgärda detta genom att vrida chokehuset i sitt rätta läge. men Bilen startade väldigt bra trots att tändningen var lite knackig. Nu när jag tänkte starta bilen så fick jag ingen gnista alls. Har köpt nya tändkablar, tändspole + att tändstift, rotor, brytare och fördelarlock är nybytta. jag har ström fram till tändspolen! Vad bör göras?

      Såg en skitfin Saab 99 -74 automat som gått 5800 mil, en ägare. Bilen är endast sommarkörd! Hur många sådana fins kvar?

        juli 26, 2003 at 00:01 #70074

        Att du inte får någon gnista trots fräscha delar i tändsystemet beror troligen på dålig kontakt i de nya brytarspetsarna. Förutsätter att du ställt in rätt avstånd (c:a 0,35 mm). Vissa tänddelstillverkare lägger på ett slags fett på brytarspetsarnas kontaktytor för att slippa reklamationer pga oxid som kommit om de sedan legat för länge i lager.

        Gå ut till din vinkelgurka nu i natt, sätt ficklampan under hakan och torka av kontaktytorna med en ren trasbit. Vill det ändå inte tända till, är det antagligen isolationsfel kring lågspänningskabeln till brytaren. Kolla att den inte verkar varit klämd inne i fördelaren. Kolla också att isolerklämstycket där kondensatorn ligger i läge mot fördelaren är schysst, samt att
        lågspänningskabeln mellan konding och spole är oskadad.

        Nattmörkret hjälper dig att se överslag som ju kan finnas överallt längs tändvägen. Även sprojtans nya tändkablar/t-lock kan ha isolationsfel./ Matte R

          juli 26, 2003 at 08:15 #70075

          Hej!

          Matthias, jag vet att du säkert har rätt, men i en annan tråd fick jag nyligen brytaravståndet 0,4 mm sagt till mig. Anledningen att jag frågar är att jag ska in och peta i fördelaren (fett och olja) idag och tänkte kolla avståndet.

          Angående 99:an: För få finns kvar, köp den! Jag minns mormors veronagröna 73:a med automat. När jag var liten satt jag fram och lekte flygplan med ventilationsreglagen för baksätet, det passade så bra med motorns vinande ljud och vindrutan… Och så luktade den som en 70-tals-Saab, den bästa lukt som finns nästan!

          Mvh Petter

            juli 26, 2003 at 08:36 #70076

            Tack! Ska kolla brytarspetsarna! avståndet har jag ställt in rätt, kabel från spole till kondensator är hel…

            Jo du… jag är riktigt sugen på att köpa bilen! Damen som äger den nu har endast haft den i 2 månader! …så visst det blir ju 2 ägare…
            Hon betalade 11000 för bilen. Vad kan värdet vara? Bilen var skitfin förutom två fläckar i lacken som kan gå att ta bort med lackrengöring.
            Sen behöver den ett tjockt lager vax

              juli 26, 2003 at 09:36 #70077

              11′ kanske låter lite mycket.
              Men å andra sidan skall man inte säga så mycket utan att ha sett bilen. Det är klart att du skall bevara en sådan raritet till eftervärlden och passa på att njuta av den. Skall se om jag kan ta reda på hur många som finns kvar. Maila gärna modellkoden till mig så skall jag se vad jag kan göra.

                juli 26, 2003 at 10:02 #70078

                Hej där.
                Jag tycker också att du ska köpa 99:an. Alltför många har gått till skrot. Just nu känns det som om de inte är så populära. Jag har själv fått folk som frågat om vad 99:or är värda och min känska är att de inte står särskilt högt i pris men man vet ju inte hur det blir i framtiden. Om bilen är fin och går bra och du tycker om den så tycker jag absolut att du ska köpa den. Priset är lite högt tycker även jag men men….

                Lycka till med det eventuella köpet.

                Hälsningar
                Roger Forssén i Norrköping som har ett antal tidiga 99:or.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.