Tändning trimmad TT

Forum Övrigt SSR Tändning trimmad TT

Detta ämne innehåller 15 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-09-16 15:08.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13022

    Jag har monterat en trimmad/filad 850-motor i min 93:a ”Miss Piggy”.
    Den ska ge ca 55 – 60 hästar. Så känns det också när jag varvar den.
    Ursprungligen har det suttit en ”svetsad” tändfördelare på den.
    Nu sitter där en std tändfördelare med centrifugalvikter och vacumdosa som funkar.
    Mitt problem är nu att jag får en fördröjning som liknar en ”turbolag” om jag inte håller gasen uppe hela tiden (ex ingång i kurva).

    Min fråga är: vad påverkar vad? Dosan sänker väl tändningen vid lågvarv och låg belastning och vikterna ökar den oberoende av varv. Eller har jag fel?
    Vad ger man sig först på? Kopplar bort dosan eller låser vikterna?

    Om man låser ”hela härligheten” vilken tändförställning bör man då ha på en motor som denna. Den är väl filad enl gamla grp I. Kompplanet är minskat med 4 mm.

    #88432

    Hej Sten-Arvid
    Jag vet inte riktigt hur din fördelare funkar till TT:n men jag har exprimeterat med en turbofördelare på min trimmade 900 T16 och jag tänkte jag kan ge dig några ideer …
    Mitt problem var att tändningen föll när man släppte gasen för att växla tex.
    sedan tog det lite tid innan tändningen var tillbaka på rätt värde igen med följd att det kunde knacka till när man gav fullt igen och då reglerade ju apc:n ned turbotrycket ….

    Jag löste detta med en enkel strypbackventil som man använder med pneumatiska cylindrar o dyl.
    Du kan då ställa en lagom ”pys retur” så fördelaren faller långsamt tillbaka till ”låg tändning” detta håller då tändningen i rätt läge under tiden du växlar eller kryper av gasen (läs fegar ) i böjen …
    ventilen skall vara av den typen som släpper igenom obehindrat åt ena hållet och är reglerbar åt andra hållet dom är små med slanganslutning

    lycka till

    mvh
    fredde y

    #88433

    Tack för det Fredde!

    Fegar; gör jag inte så ofta när jag har kul på krokiga öppna vägar Då blir det vanligtvis ”toe and heel” och det fixar ju varvet Men när man kör i lokaltrafik eller när ”gumman” är med, är det lite svårt att köra ”ryckfritt”

    Det går ju inte att hålla varvet över 4000 alltid

    #88434

    Har kopplat bort vacumdosan och tätat uttaget vid förgasaren.
    Nu går den betydligt bättre men inte bra. Vad göra härnäst? Låsa vikterna?
    Vad bör tändningen då ställas på?

    #88435

    xpniklas
    Deltagare

    Vilken förtändning man kan köra med beror dels på kompet, portningen och dels på avgassystemet men den viktigaste parametern att ha reda på är kompressionstrycket.

    Den klassiska tändinställningen är 20 grader men då bör du ha ett 2″ avgassystem och ca 10 kg i cylindertryck. Med ett mer standard avgassystem eller 11 kg i cylindertryck så skulle jag lägga mig på 17-19 grader. Med ett lågt cylindertryck på 9-8 kg sä kan man gå upp till 22-25 grader.

    Observera även att detta gäller en bra till något fett bestyckad motor då en motor som går magrare tål mindre tändförställning innan knack uppstår.

    #88436

    Tack Niklas!

    Jag har ett uppmätt cylindertryck på 9,4 bar, 2″ blås och stor snorkel på luftrenaren. Motorn går också ganska fett. Sålunda borde det funka med 20 grader?

    #88437

    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Ja 9,4 kg motsvarar 6,2 i fångad komp så det skall inte vara något problem med 20 grader.
    Om man trimmar till grupp 2 enligt SAAB’s anvisningar så hamnar man ju på ca 7,0 i fångad komp och då gällde ju 20 grader med dåtidens soppa.

    #88438

    Tack Niklas!

    Har ikväll med MIGen fixat till en helt ”stelopererad” tändfördelare som jag skall prova de 20 graderna med

    #88439

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Du får väl ta och lämna in ”Miss Piggy” och få henne ommappad. Har hört att det är populärt numera!

    /B

    #88440

    Om jag bara hittade ODBC uttaget skulle jag prova att mapa om min TT
    Har hört att det kan vara svårt att hitta ibland då dom placerat uttagen på olika ställen ….

    #88441

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Med tanke på Miss Piggys tryne så är det väl två hål i väggen som gäller.

    Nu har vi VERKLIGEN förstört denna tråd….

    /B

    #88442

    Ja … man kan tro att ni är påtända
    … men kul att ni är med

    Eftersom jag pensionerats från mitt ”datajobb” får jag väl fixa det på den gamla mekniska vägen

    Vi ses!

    #88443

    Kan jag nu på ”stenåldervis” ställa (den låsta) tändningen med lampa eller ohm-meter på 20 grader före? Jag har inte avancerad utrustning som stroboskop. Något att tänka på? Vill inte skada den fina trimmade motorn som inköpts för många sparade veckopengar . Hur känner/hör/ser jag om jag ska minska eller öka den fasta förtändngen? Vad gör jag vid spikning? Motorn går rätt fett just med std tändfördelare ca 10 grader; nu utan att spika. Kör med 4 procent Castrol TT Special i 98-soppan och stiften är NGK A8. Snorkeln är från 1966 3-pip. Detta för att hålla ner insugningsljudet och kunna höra ev. spikningar.

    Tacksam för alla råd!

    #88444

    Någon måste väl i detta välmeriterade gäng kunna ge mig en ”hint”!!??

    #88445

    xpniklas
    Deltagare

    Hej

    Det är bara att koppla in sig på brytarna istället för att dra kabeln till spolen och kolla när jorden försvinner dvs när brytarna öppnar.

    Kolla dock först noga att tändmärket på remskivan stämmer överens med att kolven på mitten cylindern är i öd.

    Sedan har du ju markeringarna på motorblocket att utgå ifrån och du får kolla vilken motor du har om det är 15 eller 17 grader till bortesta sträcket.

    Det skadar sedan ej att även kolla tändningen på alla cylindrar med nya tdc markeringar då vevaxeln kan vara vriden någon grad mer eller mindre än 120 grader mellan cylindrarna men framför allt beroende på olika slitna nockar på fördelaraxeln.

    Kör du med ignitor vilket jag rekommenderar, så slipper du varierande tändläge pga spel i fördelaraxeln men då måste du ställa tändningen med stroboskop.

    ///Niklas

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng