Tång för låsring drivaxel

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Tång för låsring drivaxel

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-10-26 19:29.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #419608
    Profilbild på p hedberg
    p hedberg
    Deltagare

    Måste byta drivaxeldamask på V4:an och undrar om det finns nåt sätt att klämma ihop låsringen på drivaxeln utan specialverktyget som man hänvisar till i vhb?
    Alternativt om någon har en sådan tång att sälja/hyra ut/låna?

    //Pär

    #419609
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Jag har tagit den splinsade ringen från en skrotad axel och skurit i två halvor som jag sedan tänkte mig att trycka ihop mha en stor slangklämma , men jag har inte testat om det funkar än.

    #419631
    Profilbild på Bengt Åkesson
    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Jag har monterat ihop med hjälp av ett par skruvmejslar. Underlättar om du har ett par händer extra tillgängligt.

    /B

    #419638
    Profilbild på kjellake
    kjellake
    Deltagare

    Om inte materialet i damaskerna blivit mycket sämre på senare år så kan man kränga både den inre och yttre damasken över den t-formade inre änden av drivaxeln och på det sättet slippa att dela yttre knuten vid damaskbyte.

    #419639
    Profilbild på Janne Hagnell
    Janne Hagnell
    Deltagare

    Stämmer, jag har krängt över. Men ibland vill man ju ha isär knuten ändå.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.