Tankarmarut. Varför blir dessa inkonsekventa?

Forum Övrigt Allmänt Tankarmarut. Varför blir dessa inkonsekventa?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-27 20:00.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22253

    rodder76
    Deltagare

    Många bilar har en förmåga att gå att köra 30mil på de första 10-liter bensin, varpå bensinmätaren tar ett hopp ned till halv tank. Sedan kör man 20mil till utan att nålen rör sig nämnvärt, för att sedan skutta ned en bra bit.
    Den som ägt sin bil länge kanske dessutom har upptäckt att denna typ av ”problem” inte fanns när bilen var ny, utan blir värre med åren.

    Antagligen är det väl mätutrustningen i tanken som är problemet, men min fråga är om någon kollat hur dessa fungerar, och vad det är som gör att de kärvar. Går de att få ordning på?

    ”Problemet” är av lindrig karaktär och inte speciellt svårt att leva med. Men är man perfektionist eller bara allmänt tekniknyfiken så kan det vara en detalj att irritera sig på. Så… är det någon som dissikerat en tankgivare?

    //

    #158570

    saabcustom
    Deltagare

    Jajjemen, jag pillrar isär allt som kommer i min väg :jobbar:

    Typ 1. Arm/flottör-givare (sitter i 95/96/99, åtminstone de årgångar jag har haft). Tänkbar felorsak på en sådan är att den kärvar/rostar ihop med åren. Min givare i LOW95 var så till den milda grad rostig att den var bortom all räddning. (Elektriskt så fungerade den nog dock.) Den hade nog levt de senaste åren ovanför bensinen. Inte bra. För tankarmaturens del så är en full tank nog välgörande. Om givaren inte är alltför angripen så är en rengörning och justering nog tillräckligt.

    Typ 2. Rörgivare (sitter bl.a. i og900). Dessa blir nog inte kärvande men börjar nog glappa med åren. De går också att plocka isär. En rengörning och polering av kontaktytorna med ex.vis Autosol för att få bort oxid på kontaktytor bör vara tillräckligt.

    Generellt så är det nog kärvande mekanik eller oxiderade kontaktytor som är största boven. Eventuella lödningar bör också göras om och nitade kontaktbleck bör ”förstärkas” med en lödfog.
    OBS:
    1. Kontaktytor skall poleras blanka, INTE slipas med smärgel eller nåt annat.
    2. Kontakttrycket på släpkontakter mot motståndstråden skall vara minimalt. Annars kan det bli ”ryckig” gång hos tankmätaren.
    / Kenth

    #158584

    rodder76
    Deltagare

    Tack för tipset. Får se om andan faller på och jag river ut armaturen från den brux 9000 jag åker omkring i. Problemet är knappast speciellt betungande och inte heller speciellt allvarligt på ”min” bil, men man är ju nyfiken 😉

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng