Tankmätare Saab 93B 1959

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Tankmätare Saab 93B 1959

• Författare

Hej! Jag har lite problem med min tankgivare på 93an och jag tänkte be om lite råd.

Problemet är att mätaren visar fullt så fort man vrider på nyckeln.
      Mätte givaren och den var trasig och lyckades få tag i en ny med nästan rätt Ohm spann, bytte men mätaren visar fullt hela tiden ändå.

Gissade på kabelbrott så provade att dra separata kablar till den nya givaren, men mätaren visar fortfarande fullt. Visar sig att så fort man ansluter 12V till mätaren så flyger nålen upp till fullt.
      Är det fel på mätaren eller kan det vara något annat fel? Vet inte om det är någon som varit och petat i kabelstammen tidigare, men har försökt följa elschema och tycker det ser rätt ut.

2006 Saab 9-5 Aero Sportcombi Speedparts steg 1
      2001 Saab 9-3 Aero
      Speedparts steg 1
      1993 Saab 9000 2.3T
      1992 Saab 900

mars 20, 2024 kl. 11:13 #514268

Hej Victor,

Prova att testa givaren och instrumentet separat? ( = inte i bilen)

Om det funkar då – men inte i bilen – så är det något felkopplat i bilen?

Det kan kanske vara mätaren som är trasig? jag har sett det i en gammal PV …

harebra

björn

mars 20, 2024 kl. 14:27 #514271

Nu vet jag inte exakt hur du provat men om mätaren är monterad (fastskruvad) så att mätaren i sig har jord och du ansluter 12V på plusanslutningen på den utan att ha något anslutet på givarens anslutning på instrumentet så kommer mätaren att slå upp på fullt. Om man då också samtidigt direktjordar givaranslutningen på instrumentet så kommer mätaren att gå ner till noll om den fungerar.

mars 21, 2024 kl. 10:49 #514292

Bjorn:
            Givaren är ny men har även testat den separat och den fungerar prima, mätaren har jag inte testat lös dock, det kanske är nästa steg.

Kjellake:
            Jag har provat som så att mätaren fortfarande sitter monterad i bilen och sen har jag givaren lös men dragit nya kablar (inkl jordkabel så givaren är jordad direkt till batteriet) men mätaren visar bara fullt ändå så fort den får spänning.

Jag ska testa ikväll som du säger att direktjorda givaranslutningen och se om mätaren droppar då.

2001 Saab 9-3 Aero
            Speedparts steg 1
            1993 Saab 9000 2.3T
            1992 Saab 900

mars 26, 2024 kl. 07:03 #514377

Det drog ut lite på tiden men har nu testat att direktjorda anslutningarna. Sätter jag jord på ena kabeln tänds reservlampan och sätter jag gjord på andra sjunker mätaren i botten, så alltså bör mätaren vara ok?
              Så då är den stora frågan, varför i hela friden fungerar det inte. Den nya givaren är av rörmodell och har nästan exakt samma Ohm spann som en originalmätare, så den bör fungera även om mätaren inte blir helt exakt.
              Kontrollmätte även givaren igen för säkerhets skull och den är inget fel på. Kan det vara något med hur det kopplas tro, den nya givaren kanske inte kopplas på samma sätt som den gamla?

2001 Saab 9-3 Aero
              Speedparts steg 1
              1993 Saab 9000 2.3T
              1992 Saab 900

mars 26, 2024 kl. 10:08 #514379

Som svar på första frågan, ja då ska mätaren vara ok. Det som tänder varningslampan är en separat jordkontakt inne i originalgivaren så det blir precis som du skriver. Det verkar märkligt att det inte fungerar, givaren är ju bara en variabel resistans mellan mätaren och jord och ligger man ganska nära det område originalet har så ska det ju fungera även om det inte skulle visa helt rätt. Du skrev att du jordat den nya givaren när du provat, du är säker på att det blivit bra kontakt vid den jordledningen? Jag kan inte se annat än att det borde fungera på det vis du provat.

Jag fixade till en originalgivare till 93 förra året och det kan gå att få fart på dem också om inte trådlindningen är utsliten. På den här givaren behövdes bra lite rengöring och att ordna kontakt vid den lilla fjäder som förbinder givarens lodräta axel med bottenplattan. Fjädern ska se till att det är bra jordförbindelse mellan axeln och bottenplattan. Fjädern ser man utan att behöva demontera nånting. Bild 1 visar fjädern även om bilden är på en 92-givare. Tog några bilder när jag höll på med 93-givaren, nu har de bilderna blivit nerskalade så jag vet inte om det går att se nåt alls hur givaren ser ut isärtagen, men jag lägger med dem ändå.

mars 27, 2024 kl. 08:26 #514391

Det borde ha blivit bra gjord då jag drog en separat kabel direkt från chassit på givaren till batteriet, men det fungerande inte ändå.

Inspirerad av dina bilder plockade även jag isär min gamla originalgivare, rengjorde och lödde om lite och fick faktiskt liv i den, så den funkar iallfall!

2001 Saab 9-3 Aero
                  Speedparts steg 1
                  1993 Saab 9000 2.3T
                  1992 Saab 900

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.