Tant Blå

Forum Övrigt Projekt / Min bil Tant Blå

Detta ämne innehåller 13 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-03-30 05:29.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23707

    magnus lindberg
    Deltagare

    Hej klubbvänner!
    Det var ett tag sedan jag var här, hoppas någon kommer ihåg mig, har varit utan SAAB i flera år men nu fanns det möjlighet att komma tillbaka!
    Har således tagit över ”Den Jermerska SAABen”, döpt den till Tant Blå och skall nu vårda och bruka denna vagn ömt.
    Första åtgärden blir att byta ut majonnäsen i motorn. Det skall vara olja i stället, har jag hört 🙂

    Här kommer alltså första frågan: Byta topplockspackning på en 73:a – svårt för en glad mek-amatör? Törs man försöka själv eller skall man leta efter bevandrad mekaniker?

    #170494

    surabaron
    Deltagare

    Grattis till en mkt trevlig och fin SAAB!

    #170498

    djungeltrumman
    Deltagare

    Den ser ju fin ut!

    Elegant färg dessutom. 🙂

    Johan

    #170500

    magnus lindberg
    Deltagare

    Tack ”Surabaron” och Johan!
    Ja, färgen är extra trevlig. Karolinerblå, sägs det. Och skicket är enastående trots 22000 mil. En ägarfamilj, som inte snålat med underredsbehandlingen..! Men visst ser man att det är en 37 år gammal, orenoverad, och använd bil. Och så skall det förbli!
    Dilemmat nr 2 (dvs efter motor-aiolin) är: Bevara eller betvinga de extra bromsljusen och högtalarna i hatthyllan? Och stereon från ca 1988 i den eftermonterade mitttkonsollen (som är ivägen för den likaledes mittmonterade gaspedalen?)
    Svåra frågor, jag vet 🙂

    #170507

    anders dahl
    Deltagare

    Ser fin ut Magnus. Karolinerblå är riktigt snyggt!

    Vilken motor har du 1,85 eller 2 liters!
    Är det den senare är det ett enkelt jobb att byta packning, är det 1,85 kan det om du har otur bli rätt bökigt.

    #170508

    magnus lindberg
    Deltagare

    Hej Anders, kul att höra från dig!
    Det är 2.0, så då kanske man vågar sig på det själv?
    Skall göra ett oljebyte först. Kylarvattnet ser nämligen inte oljigt ut, så jag vet inte säkert om det är packningen. Det kan ha blivit kondens = vatten i olja efter lång förvaring i kyla, sade någon.
    Om det blir packningsbyte tar jag gärna emot tips!
    Ha de bra
    /Magnus

    #170509

    Morten S.
    Moderator
    Magnus Lindberg, Årsta wrote:
    ….Dilemmat nr 2 (dvs efter motor-aiolin) är: Bevara eller betvinga de extra bromsljusen och högtalarna i hatthyllan? Och stereon från ca 1988 i den eftermonterade mitttkonsollen (som är ivägen för den likaledes mittmonterade gaspedalen?)
    Svåra frågor, jag vet 🙂

    Bevar de extra bremselysene. Trivelig extrautstyr fra den tiden bilen har vært i bruk. Har en midtkonsoll for eldre radioer med ratt, fra en 1980 modell du kan få billig, dersom den kan brukes.

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #170913

    magnus lindberg
    Deltagare

    Ledsen Morten, men grejerna åkte ut… stereon oxå. Men allt är sparat!
    Nu bär det iväg för oljebyte + urspolning av motorn.

    Tre frågor till den bästa av läsekretsar:

    * Vilka lättmetallfälgar var ”tidstypiska”? SuperInca, Ronal ”Minilite”, Fotboll?
    * Var hittar jag brytarlöst tändsystem (jag vill konvertera på ett snyggt sätt)?
    * Någon som har en lite sportigare ratt till salu (bilen är lite lättstyrd, tycker jag, hehe)

    #170915

    fredrik
    Deltagare

    Minilite fälgar. Har jag till salu 8St. dessa passar bäst tycker jag

    Ignitor syns knappt & kostar inte alldeles för Mkt. Fast du bör nog kolla om du har Delco eller Bosch tändsystem. Vet inte om det finns om du har Delco.

    Rattar har jag flera stycken ute på Tradera. 2St ej orginal Sportrattar ligger just nu väldigt lågt i pris så fynd kan göras. orginal SSR ratten brukar dra iväg i pris.

    /Fredrik 070-587 88 01

    #170940

    kaparn
    Deltagare

    Av egen erfarenhet så kan jag berätta att det är både billigare och enklare att byta hela motorn än att byta toppackning.
    En motor m.låda byts på ca: 4 timmar, (om man är nybörjare och glömmer att lägga mellanlägg vid bärarmen när man lossar spindelleden så får man lägga på en timme.)

    Motor och låda brukar kunna köpas för omkring 1000 – 1500kr vilket är ungefär vad packningsatsen kostar.

    #170943

    le20 thomas
    Deltagare
    Kaparn wrote:
    Av egen erfarenhet så kan jag berätta att det är både billigare och enklare att byta hela motorn än att byta toppackning.
    En motor m.låda byts på ca: 4 timmar, (om man är nybörjare och glömmer att lägga mellanlägg vid bärarmen när man lossar spindelleden så får man lägga på en timme.)

    Motor och låda brukar kunna köpas för omkring 1000 – 1500kr vilket är ungefär vad packningsatsen kostar.

    ????? trodde du var duktigare mek :duck: :skåååååål:
    Låter mest bökigt…. dessutom var får du tag i en b-motor som du kan vara säker på att inte få mecka med snart i alla fall.
    Dessutom…. packningar
    topp-packning 405:-
    insugspackning 95:-
    ventilkåpspackning 121:- (man får modda skruvhålen försiktigt)
    lite packningsklet, rengöring och lätt planing verkar ju bättre än att stoppa i något som kanske inte håller speciellt länge ändå.

    #170977

    magnus lindberg
    Deltagare

    Hej Fredrik, tack för svar! Jag såg dina rattar (missförstå mig nu inte) på Tradera. Det kanske kommer ett bud, vem vet!
    Skall givetvis kolla vilket tändsystem som sitter under tantens huv. Sedan återkommer jag säkert med frågor. Det nuvarande funkar som det skall, men vis av erfarenhet från tidigare bilar föredrar jag brytarlöst.

    Minlite är lite favoriter, även om Inca är snäppet snyggare. De du har är 5,5-tums, antar jag? Blir svårt sugen på en resa till Saab-garaget en kväll. För det finns väl kvar?

    Jag ringer endera dagen!

    Jajustdet, motorn: tack även här för tips&trix. Nu är motorn ursköljd med några omgångar mineralolja och de närmaste veckorna får väl visa om det bara var långlagringskondens eller om större insatser behövs.

    Tjoho, säger Tant Blå!

    #170980

    fredrik
    Deltagare

    Hej

    Det är 5,5″ fälgar.
    Men du behöver inte åka till det före detta saabgaraget för jag har flyttat därifrån.

    /Fredrik

    #171141

    magnus lindberg
    Deltagare

    Aha! Har du skaffat eget krypin alltså?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng