Tatraplan vs. ursaab…

Forum Övrigt Off Topic Tatraplan vs. ursaab…

Detta ämne innehåller 8 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-18 11:20.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16205

    exceller8
    Moderator

    Denna var väldigt lik ursaaben!!!

    http://www.tatraplan.co.uk/

    #107966

    Molte
    Deltagare

    Tatraplan 600 väcker habegär! Har bara sett en i hela mitt liv och den var ett vrak. Minns det fortfarande fast det är så många år sedan, säkert 10. Tyckte den var så häfftig med sin fena där bak och sin rejäla ”osthyvel”
    Undrar var den tog vägen egentligen….

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #107968

    piin
    Deltagare

    det var en tatra på blocket för en dryg månad sedan, skitsnygg med den delade bakrutan och den luftkylda v-åttan (!) modell nyare kanske 60 tal och inte värst dyr 25.000 om jag inte minns fel.

    skulle inte sitta fel att äga en sådan tjeckisk (?) skönhet 🙁

    btw. grattis på födelsedagen magnus! 😉

    #107984

    Molte
    Deltagare

    Tack så mycket!
    Den är tjeckisk. Visst är de härliga. Riktigt ovanliga fåglar verkar de vara.

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #107994

    piin
    Deltagare

    en sån här var det, http://sv.wikipedia.org/wiki/Tatra_T603 uppkäftigare bil får man leta efter 😀 så ful-snygg en bil kan bli.

    har det oxo för att tatra ska ha en jordbruksmaskin och en och annan lastbil med luftkyld 12a. inte så praktiskt kanske men kul att se.

    #108006

    Lustgasen
    Moderator

    Detta är banne mig inte klokt!

    Påväg till Holmsund tror ni inte jag möter en tatra, är nästan hundra procent säker, (jag cyklade och hörde att den inte lät som en fyrtaktare).

    Han förståss inte ta regplåten sånt kommer man på försent, men det är sjukt märkligt när det har pratats om denna bil igår och idag, och så möter man den. Dels för att man är på det stället vid den tidpunkten, dels för att det är en så sjukt ovanlig bil.

    sedan såg jag en jaguar e-type också på väg ur från garaget, men det var inte lika fränt 😛

    mvh

    #108009

    enor
    Deltagare

    Om den inte lät som en fyrtaktare, då var det nog ingen Tatra trots allt – för fyrtaktsmotorer var det allt i dom!

    #108013

    Lustgasen
    Moderator

    Då var det väl det då ,den var slående lik den här http://www.tatraplan.co.uk/tatraplan17.jpg
    4-dörrar hade den och lysena går inte att se fel på !

    #108023

    staffanv
    Deltagare
    Mats Kadmark wrote:
    Denna var väldigt lik ursaaben!!!

    Båda är väldigt stömlinjeformade så det är kanske inte så underligt. Tatra T77 (1935) hade ju så lågt luftmotstånd som 0.212. Den enda produktionsbil som slår det är General Motors EV1 (1996).

    SAAB 92 står sig inte så illa heller, med 0.30 slår den t.ex. bilar som Porsche 996, Ferrari F40, Dodge Viper m.fl. Lamborghini Countach är ju rena tegelstenen i jämförelse.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng