Td04-19 oljereturs röret

Forum Modellspecifika forum OG900 Td04-19 oljereturs röret

Detta ämne innehåller 7 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2018-02-10 10:02.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #440259

    Jocke
    Deltagare

    Hej.

    Håller på att montera en Td04-19t på min og900, behöver hjälp med hur ni har löst oljereturs röret i blocket??? Är tacksam för hjälp och bilder för inspiration😊😳 Mvh Jocke.

    #440268

    saabaero
    Deltagare

    Jag har ett org 900 returrör som är lite moddat.
    Fritt ur minnet har jag gjort följande:
    – Flänsen nerslipad och hålen flyttade för att det ska passa mot TD04 oljereturretur
    – Röret kapat strax fore kröken in mot blocket och skarvat med en rak slangstump
    – Stödet för turbon är lite urkapat för att ge plats för röret

    #440269

    exlssn
    Deltagare

    Om jag minns rätt….kapade originalröret på ungefär halva vägen. Biten in i oljetråget behöll jag. På olja ut turbo gjorde jag en egen fläns och svetsade på ett rör ca 3-4cm långt. Sen skarvades allt ihop med två slangklämmor och en slangstump. Hydroscand har en med millimeterpassning på originalröret för oljereturen (oljebeständig och värmetålig).
    Idag hade jag nog först skummat av KL-racing, Ebay, Speedparts mfl för att hitta en färdig anslutning till olja ut. Finns ju drivor av sånt för inga pengar alls. Att göra själv tog mest tid 😛
    Tex https://shop.klracing.se/sv/artiklar/oljereturflans-mitsubishi-turbo-for-17mm-slang.html
    https://shop.klracing.se/sv/artiklar/motor-_-tuning/flansar-och-packningar/oljetryck_retur/index.html
    Har nog bilder någonstans, ska leta lite och uppdaterar om de dyker upp.

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    #440270

    saabaero
    Deltagare

    En utmaning med anslutning mot turbon är att få till en vettig böj med bibehållen ”fallhöjd”.
    Man behöver ha lutning på returröret för att det inte ska bli problem och redan med org rör är det gränsfall på dessa motorer.
    Jag tror t.ex att oljereturflänsen med en rörstump hos KL bygger för mycket nedåt för att det ska kännas riktigt bra

    #440271

    Jocke
    Deltagare

    Olja in är ju inga problem alls. Värre med ut, det som bekymra mig är ju att original så blir det ju ett litet tryck på röret i blocket, annars tror ja att det trillar ut, tänkte jaskulle testa en Kina Td04 19t bara för det är kul😊Men den har ju T25 ansl så ja har fått sätta en adapter på grenröret, o då får du ju inte det trycket på retur röret som original, undra om det går o svarva en plugg o sätta i hålet inifrån så man får typ an el banjo koppling på utsidan, ingen som testat det el har bild på de😳?

    #440312

    Jocke
    Deltagare

    Ingen som har lite bilder på detta😊??

    #440547

    exlssn
    Deltagare

    Just det, bilder var det ja. Hittade dessa från när jag bytte ut slangen. Borde ha fler bilder från själva turbobytet. Ska leta lite till i mapparna.

    Använd slang som tål olja och värme. Jag tog nåt från bra att hyllan som inte trivdes med olja och värme. Bytte senare till en rätt specad slang från Hydroscand som passade som handsken på oljereturrören.
    20151010_112541

    20151010_112514

    20151010_112458

    20151010_112640

    http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

    Bilagor:
    #440578

    saabaero
    Deltagare

    Min lösning är snarlik

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.