Forum › Modellspecifika forum › OG900 › TD04HL-19T alt. 16T på og900
- Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-23 01:10 av .
- FörfattareInlägg
- 6 januari, 2012 kl. 21:40 #25715
top
DeltagareSitter och letar turbo uppgradering för min og900,
De som jag kikat på är TD04HL-19T alt. 16T.Var kan jag hitta dessa som passar og900 hyffsat bra,
sug- & tryckrör kommer inte vara original så är mest avgasdelen jag funderar över.Samt vilken lämpar sig för effekt mer än 300, utan att behöva ladda turbo på max.
Fördelar med vinklad/rakt avgashus?6 januari, 2012 kl. 22:10 #188850saabaero
DeltagareMitt tips är att satsa på ett 7# vinklat hus.
Här finns lite bilder hur jag löst problemet http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=182868&start=100” onclick=”window.open(this.href);return false;16T eller 19T ?
Tja, valet är väl inte helt lätt och det beror också hur långt över 300 du siktar. Är ju trots allt lite skillnad på 301hk eller 350hk 😉
16T är nog tämligen maxat redan vid 300+ även om det finns dom som pressat betydligt mer.
Vill du köra aggregatet ostressat är det nog 19T som gäller.
I slutet av den länkade tråden finns lite kompressormappar inlagda som är baserade på min mappning.Själv lutar jag åt 16T eftersom prisbilden är klart trevligare och jag kommit rm till att 300hk eller vad det nu blir är fullt tillräckligt för mina behov.
Vid bankörning brukar jag köra på GLT och det räcker fullgott för att ha kul.6 januari, 2012 kl. 22:33 #188852top
DeltagareVart tog/köpte du din turbo ifrån?
Vinklat verkar ju sitta på ganska många volvo bilar iaf.Låter som det lutar åt ett 19T med 7#ans hus.
6 januari, 2012 kl. 23:22 #188854prostreet
DeltagareKöpte ett 16T på bildelsbasen för 2500 spänn. 20 000 mil, ur en S60 T5 automat 2001.
Kände på impellern och det glappade noll.http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=175645” onclick=”window.open(this.href);return false;
Där har du information. Smidigast blir om du köper en med T3 fläns direkt.
Och inte T4 som i 850, enligt listan där.7 januari, 2012 kl. 13:24 #188864saabaero
DeltagareMitt 7# avgashus strular.
Det har en liten spricka som gör att WG börjar kärva vid hårdkörning (bana) så laddtryckregleringen slutar funka.
Har köpt 2st 16T-#7 från Bildelsbasen och båda har varit spruckna. Det ena hade enl uppgift bara gått ca 11k.Antagligen är mitt grundproblem att avgastempen är för hög
19 januari, 2012 kl. 18:29 #189262top
DeltagareHur löste du det med labyrinttätningen?
samt behövde du flytta wastegaten?19 januari, 2012 kl. 21:11 #189269saabaero
DeltagareFör labyrinttätningen har jag en s.k. ”björnring” + en avgaspackning från KL Racing.
Jag har ett 15T kompressorhus från 9000 Aero och där sitter wg dosan i org fästet
19 januari, 2012 kl. 23:38 #189273top
DeltagareOkej, är väl något sånt här då som är björnring.
http://turbomeck.se/adapterplatta-volvo-aggregat” onclick=”window.open(this.href);return false;Var iaf den som Ulf på turbomeck sa att ja kunde använda för att få på en TD04HL-19T 7#.
20 januari, 2012 kl. 07:05 #189276saabaero
DeltagareLite svårt att avgöra från den bilden hur det ser ut men säger han att det ska funka så gör det nog också. Rimligtvis ska det vara någon packning också 😕
Tycker det ser ut att vara en fördjupning i adaptern där det istället borde sticka ut liteBjörnringen är en liten ring som man lägger i fördjupningen på avgashuset.
Ringen kompletteras med en sån här packning
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/flansar-och-packningar/packningar-vanliga/packning-t3.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Har inte hittat någon som säljer Björnringar så den får man skaffa från någon som kan fräsa 😉
23 januari, 2012 kl. 01:10 #189321top
DeltagareOkej, du vet möjligtvis inte vad de är för anslutning på en TD04HL-19T?
kan det vara 2,5″ som den suger & 2″ den trycker luft från?Tänkte så jag får rätt reduceringar från nuvarande sug- & tryckrör.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.