Termostat kortnos

Forum Övrigt SSR Termostat kortnos

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-03-19 19:22.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15733

    kortnos
    Deltagare

    I sommars så tog jag bort min termostat till min saab TT kortnos, den som satt där hade slutat att funka. Fick tipset att ta bort den helt, då bilen endå blir varm. Har nu fått veta att utan termostat lider man högre risk för kallnyp då bilen tar längre tid att bli varm än utan termostat.

    Blir så djävla trött på alla olika ”skolor” som säger så olika om samma saker, jag vet fan inte vad jag ska följa längre.

    Så nu är frågan hur jag får in en ny termostat till min kortnos. Burken som den sitter i framför kylaren, den är rätt liten, i sommras så fick jag borra sönder termostaten o riva ut resterna, så hur gör man om man ska in med en ny? Finns det ett nytt termostat hus att köpa eller måste jag skära av lödningarna o pilla i en o löda ihop burken igen

    Vad är enklaste lösningen. Och sen vilken typ av termostat ska jag ha då. Ska den öppna vid 80 som standar eller ska man ha en som öppnar vid lägre, funderar därför motorn är trimmad

    #104313

    piin
    Deltagare

    är nog lättast att byta hela burken, såna måste ju finnas i drivor. vi har köpt 3 tvåtaktare och nu har vi 8 lösa burkar + 3 som sitter i bilar. tyvärr kan jag nog inte sälja nån av dom då jag inte äger dom själv 🙁

    men gör en sökes/köpes tråd, som sagt måste ligga i drivor hos folk 🙂

    #104326

    pelle s
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    Blir så djävla trött på alla olika ”skolor” som säger så olika om samma saker, jag vet fan inte vad jag ska följa längre.

    Varför frågar du då??? Det bästa kanske är att fundera ut vad du tycker verkar bäst och sedan prova, funkar inte det så prova något annat.

    Du kan nog inte byta termostat i huset eftersom det är byggt som en enhet men termostater säljs ju ibland, här och där. När du hittar en termostat kan du ju provkoka den och kolla med en stektermometer när den öppnar.

    Anser
    Pelle

    #104373

    stefan w
    Deltagare
    Kortnos wrote:
    I sommars så tog jag bort min termostat till min saab TT kortnos, den som satt där hade slutat att funka. Fick tipset att ta bort den helt, då bilen endå blir varm. Har nu fått veta att utan termostat lider man högre risk för kallnyp då bilen tar längre tid att bli varm än utan termostat. Vad är enklaste lösningen. Och sen vilken typ av termostat ska jag ha då. Ska den öppna vid 80 som standar eller ska man ha en som öppnar vid lägre, funderar därför motorn är trimmad

    Jag har funderat lite på det där i helgen, i min VHB så står det att termostatems öppningsområde är 82-92 grader. Det finns ingen annan angivelse för vare sig std motor eller sport/MC 850. Alltså bör man kunna klara sig med med en std termostat vid dessa effekter, åtminstone upp emot 60 hk, kanske mer t.o.m. Däremot så tycker jag att man ska se till att cirkulationen är den bästa möjliga så att man utjämnar temperaturskillnader i motorn så mycket det nu går. Om kylaren och fläkten gör sitt jobb samt att varmluften kommer ut ur motorrummet så borde det inte vara nåt större problem att köra gata och väg med termostat.

    Det blir troligen en annan historia om man kör på en race bana men det kan jag inte uttala mig nåt särskilt om eftersom jag inte har nån erfarenhet av det.

    #104376

    stefan
    Deltagare

    vad har termostaten för betydelse trimmad eller inte? Om motorn hypotetiskt skulle gå varmare för att den är trimmad metyder det ju bara att den blir snabbare varm och skulle den sen bli överhettad så är det kylaren som är för liten………termostaten ser ju bara till att ha en arbetstemperatur på motorn och den ska man ju inte var arädd för, en motor är ju som effektivast runt 90grader eller vad det nu är.

    #104446

    stefan w
    Deltagare

    Jag skulle tro att det är kortnosvattenpumpen som är begränsningen i första hand, inte termostaten.

    Jag har haft det fenomenet att motorn blivit varm, när jag öppnat värmekranen och stängt luftspjällen in till kupen så har det blivit bra. Inte bara för stunden utan jag har kört miltals utan problem vilket är konstigt eftersom det inte är nåt speciellt luftflöde genom värmepaketet med stängda spjäll. Det borde inte spela roll men det gör det. :confused:

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng