Tips och idéer ang startproblem T8 -89

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tips och idéer ang startproblem T8 -89

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tips och idéer ang startproblem T8 -89

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • oktober 6, 2010 at 10:27 #24836

      Skickar väl in en fråga här med.
      Min T8 beter sig mycket dumt. Har kollat upp allt i bränsleväg och det är ok.
      Tändningen är allt nytt i och bilen har bra gnista samt bra med bränsle.
      Men, bilen startar bara när den e kall och då har jag en tomgång mellan 2-2500 varv. Och då måste man stödgasa annars sjunker tomgången och bilen lägger av. Så fort bilen blir varm och den lägger av så startar den ej! Den hoppar till men går inte igång.. Har kollat varenda slang också och dom e täta. Tillsatsluftsliden är kollad och den funkar den med.
      Satt nu och klura på om det kan vara lamdan som spökar… Har ni några tips??
      Sen satt jag och fundera på vad det är för något som sitter under/brevid termostaten. Går två bränsleledningar dit samt en kontakt??

      Tacksam för svar/ Peter

        oktober 6, 2010 at 14:09 #177877

        @turbo_peter wrote:

        Sen satt jag och fundera på vad det är för något som sitter under/brevid termostaten. Går två bränsleledningar dit samt en kontakt??

        Det du beskriver är styrtrycksventilen (omnämnd som “uppvärmningsregulator” i Haynes GDS-bok), den ser till att bränsleblandningen blir tjockare vid kallstart. Den kan ha något med ditt problem att göra, men jag vet inget sätt att felsöka den mer än att byta ut den och testa…

        En annan tänkbar felorsak är att någon av tempgivarna inte funkar eller har dålig kontakt. På min bil hade jag liknande problem som visade sig bero på att anslutningarna på den ena tempgivaren hade ärgat då blev det ingen elektrisk kontakt… Den ena givaren sitter på ventilkåpan och styr kallstartsventilen, den andra sitter under termostathuset väldigt nära styrtrycksventilen som du nyss frågade om. Att bara lossa kontakterna, sandpappra ytan på stiften lite, gucka på lite 5-56 och sedan koppla in dem igen kan göra susen ifall du har kontaktproblem…

          oktober 6, 2010 at 19:06 #177892

          Jaha, då är det bara att fortsätta kolla upp allt då 🙂
          För bilen ska då starta har jag gett mig f*n på 😈

            oktober 7, 2010 at 06:48 #177909

            Ja lamdan var det då inte 🙁
            Så det enda jag inte kollat upp är “uppvärmningsregulatorn”
            Sen är det väl boxarna i sin tur…
            Vilken tur man har, helgen e räddad hoho 😆

              oktober 14, 2010 at 09:07 #178240

              En fråga till 🙂
              Det sitter två givare i framkant på motorn under termostathuset. En med en kontakt i plast och en med två gröna kablar till.
              Vilken av dom är det som samarbetar med insprutet??
              Skulle kolla detta på den med två gröna tåtar och när jag skulle lossa ena kabeln så följde hela stiftet med…
              Såg att stiftet var ärjat å jävligt….antagligen det som bidrog till att stiftet gick rakt av. Ärj=dålig kontakt.
              Efter detta vägra bilen starta alls…
              Kan detta vara orsaken till att bilfan går som en kasse skridskor?

                oktober 19, 2010 at 07:02 #178455

                @turbo_peter wrote:

                En fråga till 🙂
                Det sitter två givare i framkant på motorn under termostathuset. En med en kontakt i plast och en med två gröna kablar till.
                Vilken av dom är det som samarbetar med insprutet??
                Skulle kolla detta på den med två gröna tåtar och när jag skulle lossa ena kabeln så följde hela stiftet med…
                Såg att stiftet var ärjat å jävligt….antagligen det som bidrog till att stiftet gick rakt av. Ärj=dålig kontakt.
                Efter detta vägra bilen starta alls…
                Kan detta vara orsaken till att bilfan går som en kasse skridskor?

                Den nedre givaren under termostathuset är en s.k. “temperaturvakt”. Vad den egentligen gör vet jag inte, men jag hade problem på min I8-kat med ärgade stift på den som gav dålig kontakt och det resulterade i att min bil gick på väldigt låg tomgång (500rpm) vid kallstart samt att den helt plötsligt fick för sig att lägga av om man som du inte gav stödgas. En ordentlig rengöring av stiften på givaren gjorde tillfälligt susen, men efter ett tag (6 månader) så har problemet kommit tillbaka. Så nu tänker jag byta själva givaren samt de anslutande flatstiftshylsorna.

                Givaren kostar nästan gratis på speedparts, art.nr. 10,7443.

                  oktober 19, 2010 at 20:06 #178476

                  Mjo…skulle göra rent dom jag med men ena stiftet gick av och efter det så startade inte bilen alls…
                  Ny är beställd och kommer imorgon 🙂

                    oktober 20, 2010 at 08:40 #178484

                    Hmm…det var intercoolern som va spräckt i botten. Satt gammal vebolagning där som gått sönder igen…

                      oktober 30, 2010 at 10:55 #178521

                      Vilka tändstift från NGK är det ni kör med i era sportbilar?? 😎

                        oktober 30, 2010 at 11:37 #179065

                        @turbo_peter wrote:

                        Vilka tändstift från NGK är det ni kör med i era sportbilar?? 😎

                        NGK BCP7EVX kör jag i min Aero. Har funkat perfekt!

                        Köpte mina här, dock var dom billigare innan
                        http://www.elkparts.com/saab-900-m79-to-93/ignition-system/spark-plugs/kit-of-four-ngk-bcp7evx-spark-plugsaab-900-9000-16v.p727.html

                          oktober 31, 2010 at 00:16 #179094

                          @Beeos wrote:

                          @turbo_peter wrote:

                          Vilka tändstift från NGK är det ni kör med i era sportbilar?? 😎

                          NGK BCP7EVX kör jag i min Aero. Har funkat perfekt!

                          Jo men du kör T16 😉

                            januari 5, 2011 at 11:56 #180880

                            Okej, nu är det nära till en föräljning till vrakpris men ja frågar väl först 🙂
                            Nu har jag bytt allt i tändväg, kollat upp varenda liten slang, kontrollerat allt i bränsleväg samt bytt diverse givare och dylikt.
                            Då till problemet: Bilen startar och går som en klocka från start men så fort den kommer upp i temperatur och man trycker ner gasen så börjar den att “nysa” och poffa ur luftburken…samt tvekar ett tag för att sen varva upp som den ska. Släpper man gasen till tomgång och sen trycker ner gasen så upprepar det sig. MEN, stänger man av bilen en snabbis (mindre än 10 sek) och sen startar den så går den som folk i nån minut för att sedan börja fjanta sig igen…

                            Så snälla säg att någon kan komma med input annars försvinner den från min gård…

                              januari 7, 2011 at 20:52 #180914

                              Tjena!

                              Har du provat med en annan styrbox? Kan ju vara den som krånglar om det blir bättre varje gång du bryter spänningen (och startar om systemet).

                              Sen när det gäller att felsöka givarna är det bäst att mäta takten ifrån styrboxen, finns ett testuttag vid säkringsboxen, dock kräver det en Saab pulsrelationsmätare, en ISAT eller en pwm-mätare av något slag. Med hjälp av verkstadshandboken så kan man testa sig fram så att takten blir rätt.

                              //Henrik

                                januari 13, 2011 at 15:25 #181077

                                Ja nu när jag var ut i garaget så upptäckte ja ett hål på bränsleledningen mellan filter och kaross…
                                Var dit å pilla och läckan blev värre…ska försöka fixa en ny banjo och lite slang får se om det går att fixa provisoriskt och se om det var problemet.

                                  februari 15, 2011 at 18:49 #182021

                                  Jaha…då ger vi en sista dödsryckning då 😀
                                  Har bytt ut tamejfan allt snart…men nu när ja var ute så var batteriet urdraget så jag kablade igång den å då verkade den funka bättre…men när kablarna togs bort så började jävelskapet igen…kan det vara batteriet som e kaputt och gör att dom grejerna som behöver ström inte får tillräcklig?? Laddning har jag som det ska vara men efter ca 20 minuters gasning i garaget så stängde jag av den å den hade inte fått i ström i batteriet…
                                  Ge mig lite feedback tack 😥

                                  Den är dock ute på annons för en spottstyver å hitills har jag bara blivit erbjuden byte mot playstation, flygande mattor och hör och häpna…..en SÄNGSTOMME!!???
                                  Så länge ingen vill ha den kan man lika gärna skruva 😀

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.