TIS2000 ”E3147: Security Access Not Possible. No answer from device”

Forum / Övrigt / Allmänt / TIS2000 ”E3147: Security Access Not Possible. No answer from device”

• Författare

Min kära pappa (SAAB-entusiasten) köpte precis en Tech2 begagnad och dumpade den på mig (som äger en SAAB, men bara ser den som en bil) och berättade att jag hade blivit plikt-inkallad som Tech2 ”tekniker”, eftersom jag är familjens ”datorkille”.

Så jag läste på, grubblade lite och har nått en stenmur som jag inte kan slå mig igenom på egen hand.

Jag kan inte spektaklet att ge mig Security Access. Utan den ger mig bara felkod ” E3147: Security Access Not Possible. No answer from device” I TIS2000. TIS2000 förs på en virtual machine i virtual box(VMen hittades på nätet), drivrutiner för USB till seriell adapter är installerade både på den VM:en och värddatorn.

”Tech2 View”-funkar dock, vilket skapar mer förvirring, eftersom det indikerar att alla kablar fungerar och USB till seriell dongel fungerar som förväntat.

När jag startar ”Security Access”-applikationen i TIS2000 ändras tech 2-skärmen till att säga ” download mode” och små block visas under texten, detta varar i 5-15 sekunder innan tekniken två startar om till den ”normala” startskärmen. 10-30 sek efter det så spottat TIS2000 ur sig felmeddelandet.

Några idéer? jag är helt vilsen

P_20250514_124607

P_20250514_124650

P_20250514_124731

P_20250514_125542

maj 14, 2025 kl. 14:01 #521459

P_20250514_124607
        P_20250514_124650
        P_20250514_124731
        P_20250514_125542

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
          maj 16, 2025 kl. 09:54 #521495

Du behöver begära säkerhetsaccess från bilen också, så att TIS2000 vet vilken bil (vilket VIN) och vilket styrdon den ska låsa upp.

Antingen hämtar du det ifrån menyn, eller så försöker du göra något som kräver säkerhetsaccess och då förbereds detta automatiskt.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            februari 3, 2026 kl. 09:43 #526154

Hej,

Min fru tryckte av brytare ifrån kretskort för öppning av bil, då med hennes lite längre nagla,  jag kan starta bil men inte låsa med fjärrkontrollen koffert är inte låst

Hade varit väldigt tacksam veta vad jag gör för fel och fått samma felkod i Tis 2000, jag har suttit nu i ett par dagar utan framgång tyvärr

Jag har endast laddat in Win nr endast via tillämpa ny nycke menyn l Tech2

Behöver jag hämta mer information ifrån bilen med Tech2 såfall var hämtar jag det i vilken meny!

Jag har en 93 2.0  vector 2008

Tacksam för hjälp

Med vänliga hälsningar.

Tony.

februari 3, 2026 kl. 18:58 #526159

jag hade det problemet, löste det genom att byta kabeln mellan tech2 och dator.

vilka kablar funkar? vissa. det är nått specifikt chip man behöver. jag orkade inte forska för mycket och köpte en färdig kabel på STCS forum av Herman som har USB i änden.

Sen kan du göra dig en tjänst och kasta tis2000 för att istället skaffa Globaltis, VÄLDIGT många har problem med tis2000 och det är en antik sak även om globaltis med simulerad server är gammalt så..

februari 4, 2026 kl. 00:04 #526171

Hej,

Jag tackar för svar 🙂

Har inte själv seriell port så jag köpte denna vilket många rekommenderar Keyspan!

Den får anslutning och Tis 2000 hittar Tech2 ser den gröna lampan blinkar!

Jag kör Xp med service pack 3

Starta men efter som jag inte har internet på min bärbara med xp så gav jag upp det alternativet! Men skall absolut titta på den du rekomenderar, tusen tack!

OM jag inte får Globaltis fungerar fungerar denna till Tis2000 ?

Tack på förhand

Mvh Tony

februari 4, 2026 kl. 11:32 #526174

Hej,

Jag har löst problemet hoppas detta hjälper någon annan!

Tackar för alla tips vilket ledde till jag gjort som jag gjort 🙂

Jag bytte ut nätverk kabel RS232

Till en mycket kortare se bild då fick jag upplåst säkerhet nivå 1

Jag är så glad äntligen kan jag låsa min bil, jag även passa på läsa in frugans Saab också en 93 vector/2008

Så nu är ett klar har beställt ny nyckel X…..huset

Vet ej om jag får göra reklam här så df inte fullständigt namn

Tack för allt

Mvh Tony 😀

februari 4, 2026 kl. 11:37 #526176

Hej,

Jag har löst problemet hoppas detta hjälper någon annan!

Tackar för alla tips vilket ledde till jag gjort som jag gjort 🙂

Jag bytte ut nätverk kabel RS232

Till en mycket kortare se bild då fick jag upplåst säkerhet nivå 1

Jag är så glad äntligen kan jag låsa min bil, jag även passa på läsa in frugans Saab också en 93 vector/2008

Så nu är ett klar har beställt ny nyckel X…..huset

Vet ej om jag får göra reklam här så df inte fullständigt namn

Tack för allt

Mvh Tony 😀

Var noga med kolla win nr i Tis 2000 om ni har mer än 1 Saab i hushållet

Jag använde Tis2000

Windows Xp Service Pack 3

Mvh Tony

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.