Tjurig varm Sonett

Forum Modellspecifika forum Sonett Tjurig varm Sonett

  • Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-07-13 21:24 av .
Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #142741
    ola
    Deltagare

    Ja det var nog många bäckar små, men huvudproblemet var brytarspetsarna. Och dålig soppa! Gjorde en enorm skillnad att skicka i V-Power jämfört med Skånsk Statoil…
    Som sagt, igår gick den bra. Ska ta en tur senare idag också för säkerhets skull, den har lite temperament, så idag kanske det är något annat som trilskas… : )

    #142744
    Melwin
    Deltagare

    Ja spetsar och kondensator brukar ställa till det. Kör alltid min Sonettv4 på V-power ,blir stor skillnad. Speciellt på trimmade motorer,vi tävlar med en renault clio sport i skogen och där tappas mycket effekt på vanlig bensin.Klart din bil funkar nu ,lycka till i sommarvärmen. Mvh Melwin

    #142747
    ola
    Deltagare

    Tog en liten runda och nu går den som en dröm, bättre än någonsin. Tack alla för stöd, tips och snaps. :thumbup:

    //OLA

    #142748

    En till som är glad och lättad 🙂

    Lite tillägg om det kan hjälpa någon.

    Lärdom: Problem med förgasarmotor som inte vill gå som du vill:

    Jag har trots att jag har hållit på med bilar/motorer i över 40 år lärt mig/kommit ihåg en hel del i samband med de problem sonen och jag haft med våra Sonetter (och även vår 900 cab). Kanske kan nedanstående vara till hjälp för någon annan….

    Pro primo (för det första): Prova en sak i taget! Byt inte ut en massa saker och inställningar på en gång. Gå lugnt och grundligt tillväga. Ta en sak i taget. Testa! Blev det bättre eller sämre? Gå eventuellt tillbaka till ursprunget. Om OK; testa nästa byte/inställning. Etc.

    Nedanstående förutsätter givetvis att det inte finns skador på ventiler/lyftare/kannringar och annat som påverkar kompressionen.

    Börja med att se till att tändsystemet fungerar som det skall. (Vi var lite inne till en början med att Olas Sonett fick för lite soppa på lågfartsregistret; men så var det ju inte). Således kolla upp stift, kablar, brytare, kondensator, rotor, lock och spole. Kolla att grundinställningen av tändläge är som det skall. Om allt detta är OK kan man gå vidare.

    Förgasare. Nu blir det svårt!
    Grundproblem är glapp och tjuvluft. Det kan kontrolleras med startspray. Det finns många inlägg om detta på vårt forum. Längre vill jag nog inte gå här pga att det finns så många olika typer av förgasare, utan kan bara nämna några saker: igensatta munstycken, trasiga membran (acc), fel flottörnivå (ventilfel), igensatta bränslefilter, skitiga luftfilter, och choke som inte fungerar som de ska.

    Om du nu fått tändning och förgasare att fungera tillfredställande:

    Pro secundo (för det andra): Kör du på rätt bränsle i din gammelbil?
    Vi upptäckte att sedan Statoil här i byn slutade att sälja 98 oktan och vi hällde på 95 oktan gick alla våra gamla bilar väsentligt sämre!
    Således blev det att åka några mil för att tanka 99 oktan (ingen reklam). Vilken skillnad! (Jag har tidigare undrat vad det är för smörja i våra mackars soppa).
    Det är således inte bara oktantalet som är avgörande…

    #142762
    ola
    Deltagare

    Och när pappa säger ”Vi var lite inne till en början…” menar han ”Vi var lite inne till en början…” :whistle:
    Mina pengar var på tändproblem redan från början med tanke på hur bilen gick, men eftersom tändningen precis var kollad ställd blev vi lite lurade.
    Nåväl, nu funkar det som det ska. Tack för trevlig mekhjälp! :jobbar:

Visar 5 inlägg - 16 till 20 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng