Tjurig varm Sonett

Forum Modellspecifika forum Sonett Tjurig varm Sonett

  • Detta ämne har 19 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-07-13 21:24 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20137

    På söndag em. tog sonen sin Sonett III:a för färd till Stockholm från Skåne. Det blev besvärligt för honom! Efter drygt någon timmes körning ville Sonetten inte gå bra på låga varv. Efter tjuvstopp blev det ånglås; men det är både han och jag vana vid på våra Sonetter med borttagen originalfläkt. Då är de besvärliga att starta igen. Problemet är att när motorn är riktigt varm, ville den inte gå på låga varv. Motorn är en lätt trimmad 1500 med Weber DGV. Jag har bytt kondensator och bränslefilter. Ventiler och tändning är kollat. Den misständer och drar inte bra under 3500 rpm då den blir riktigt varm. Tomgången är hopplös att få till.

    Den har inte burit sig åt så här från början!

    Vad är det som händer när motorn blir så varm? Förgasare/tändning/bränslepump? Jag har kollat tjuvluft med starspray utan att hitta något galet.
    Har ni varit med om liknande? Hur felsöka? Tips!

    Dessutom tacksam för tips på någon/verkstad i stockholmsområdet som är duktig på den här motorkonstellationen och skulle kunna bistå!

    /S-A för sonens räkning.

    #140236
    baard
    Deltagare

    Hej der !

    Det er ganske mye som kan forårsake at en motor blir for varm. Hvis kjölesystemet er tett (uten lekasje ut eller inn) og vannpumpen fungerer, er de 2 mest nærliggende feilene gal tenning, eller gal forbrenning. Begge deler kan medföre for hög forbrenningstemperatur, og at kjölesystemet ikke klarer av med jobben.

    Et trix for å få ned temperaturen i motoren er å bortmontere termostaten. Men dette er bare ment som nödhjälp der og da…..

    Jeg ville gjort flg:

    1. Sjekk at det ikke er noen kjöleväske lekasje fra motoren og at ikke toppackningene er ödelagte.

    2. Skru ut alle tändstiftene og sjekk forbrenningen i sylindrene ved å lese färgen på tändstiftene. Dom skal være lyse brune /sjokaladebrune. Hvis tändstiften er mörk/sort eller kritthvite, er det noe galt med tänding/forbrenningen i motoren. Tändstiftskontrollen måste gjöres efter lankjöring og ikke stadskjöring.

    3. Kontroller UANSETT tänningstidspunktet. Veldig tidlig tänning vil gi motorknack og for hög temperatur i motoren. Det samme med for sen tänning, som kan gi efter tänning i avgass utloppet.

    4. Sotete eller oljebelagte tändstift kan tyde på at motoren går for fett. Kontroller kaldstartsystemt på forgasseren, og at dette ikke har hengt seg opp. Gjör det det, vil ikke motoren gå ordentligt på tomgang når den blir varm….og da vil motoren til slutt kunne bli overopphetet.

    Ta evt. turen til et verksted å få dem til å sjekke CO verdien på avgassen.

    5. Kontroller at du har gjennomströmning i kjölesystemet. D.v.s at ikke radiator eller kjölekanaler i motoren er igjensatt.

    Jeg tor du finner feilen i et av de 5 punktene over ?

    Lykke til mvh Baard

    #140237

    Tack för tips Baard!

    Dock är det inget fel på kylsystemet. Kylvattentemperaturen håller sig hela tiden normal och den elektriska kylfläkten startar bara om bilen står stilla länge.

    Jag misstänker alltså förgasarfel/bränsletillförselfel eller fel i tändsystemet när bilen gått riktigt länge.

    Motorn har inte gått mer än ca 1000 mil sedan den byggdes.

    Ska be sonen kontrollera tändstiften till att börja med 🙂

    #140238
    eimund
    Deltagare

    Hei
    Hadde samme problem med en kompis sonett. Der var det tennspolen som gikk varm etter en stund. Bilen oppførte seg som du beskriver..
    Nå var dette riktignok i forbindelse med pertronix installasjon, men det kan jo være greit å sjekke tennspolen også

    #140239
    walle
    Deltagare

    låter precis som samma fel jag hade på min saab 99 gle att den hackade å misstände när den var varm å när tändspolen var bytt mot ny var problemet borta mvh niklas

    #140240
    stefan
    Deltagare

    om vi utgår ifrån att det är bensinen som blir för varm så den ”kokar” så skulle jag börja med att sätta dit en isolerande bricka under förgasaren och se om det blir nån skillnad.

    #140244
    stjartmotor
    Deltagare

    Jag råkade ut för luft i kylsystemet förut i min V4:a vilket gjorde att automatchoken ballade ur. Det kom inget varmt vatten till den vilket gjorde att den kände sig kall och öste på med bensin med följd att motorn blev väldigt sprutt-i-bang-bang, dvs gick väldigt dåligt på låga varv och svarade dåligt på gaspådrag. Fast det känns tveksamt att det är samma problem här men det kan ju kanske vara värt att kolla.

    96 V4 -69

    #140247
    baard
    Deltagare
    Sten-Arvid Larsson wrote:
    Tack för tips Baard!

    Dock är det inget fel på kylsystemet. Kylvattentemperaturen håller sig hela tiden normal och den elektriska kylfläkten startar bara om bilen står stilla länge.

    Jag misstänker alltså förgasarfel/bränsletillförselfel eller fel i tändsystemet när bilen gått riktigt länge.

    Motorn har inte gått mer än ca 1000 mil sedan den byggdes.

    Ska be sonen kontrollera tändstiften till att börja med 🙂

    Hej igjen !

    Ahhh. Jeg leste nok innlegget ditt for fort. Jeg forstod det som motoren ble for varm, og at det medförte dårlig gange.
    Sorry !

    Hvis tempen holder seg normal og bilen går dårlig på låge varv når den er driftsvarm, synes det som dette bare er en bagatell.

    Jeg ville ha kjört motoren driftsvarm med langeveiskjöring, og stannat langs vegen og kollat fölgande:

    1. At tändspolen inte blir for varm
    2. At chokespjälet er helt åpent
    3. Färgen på tändstiften.

    Mvh Baard

    #140251

    DGV-förgasaren har manuell choke.

    En tjockare bricka vore kanske bra. Dock problem att få dit en sådan i en Sonett.

    Bilen gick inte så här från början.

    #140283
    baard
    Deltagare

    Det er sikkert mange ting som kan årsake feilen din. Men, hvis bilen gikk bra i begynnelsen, skulle en jo ikke tro motoren ”mangler noe”. Det må ha skjedd noe galt etterpå ? Veldig irriterende med slike feil !

    Jeg synes de ”små” feilene ofte er de vanskeligste å finne ut av..

    Jeg kjenner ikke den forgasseren du anvender, men jeg antar at den manuelle choken har et eget spjäl i forgasserhalsen ? Tror nok jeg ville ha sjekket at dette åpner og lukker som det skal når du trekker choken ut og inn.Et chokespjäl som ikke åpner passer til feilen du beskriver…..

    Men, det er det jo masse annet som gjör også. Det er så mye erfaring på dette forumet, inkl. deg själv, at dette finner du ut av til slutt.

    Det må forresten være praktisk å ha en Sonett man ikke behöver å demontere fronten på hver gang man skal gjöre mer enn å peile olja !Ingeniören som skulle ha konstruert vippefront på Sonett III må ha vært syk når bilen gikk i produksjon?

    Jeg holder på med min nå. Masse smått; Torkare, drivaxler, opphengskuler, m.m.. Veldig enkelt når fronten er av. Motorene sitter jo som i en fruktlåda. Det er en kjempeartig bil ! Ser ut som den er satt sammen av de delene fabrikken tilfeldighvis hadde på hylla…Det som ikke passet er saget til ?

    Forresten; Har du solgt Miss Piggy ?

    #140289

    Tack Baard!

    Miss Piggy finns nu i Holland 🙁

    #141058

    Ånglås!

    Nu har jag återmonterat originalfläkten på min Sonett V4 (körde med elfläkt framför kylaren). Stor skillnad! De få hästkrafterna kan jag vara utan, när jag slipper stå stilla med död motor mitt i en trafikröra. På min V4:a (1700 motor) gick det ju ganska lätt att få den stora röda tvådelade snurran på plats igen (fläkt och remskiva separata).

    Hur är det med den svarta originalfläkten (som är i ett stycke med remskiva) och Sonett III? Sonen har ju samma problem där uppe i Stockholm och han gjorde ”elkonvertering av fläkten” i samband med renovering av slutväxel. Går det att få dit fläkten utan att ”riva halva bilen”? Åker till Hufvudkommunen om en vecka. Skulle vara bra att veta i förväg!

    #141109
    mellow yellow
    Deltagare

    Hej Sten-Arvid

    Det verkar som om du inte rekommenderar el-fläkt, vad i ligger skillnaden för motorn med elfläkt respektive remskivefläkt är det kraften och luftflödesströmningen? Kyltemperaturen blir väl lägre med elfläkt? det är i alla fall min erfarenhet.

    Min hustrus 2-v4 är elfläktskonverterad och fungerar mycket bra men jag har inte kört lämgre än 10mil åtgången dock brukar jag köra ganska hårt så temperaturen går upp än då. Dock brukar jag kanske inte fundera så mycket på tomgångsvarvet. Motorn är en blå 1500 med weber 30DOCH förmodligen är allt standard i övrigt.

    Det verkar som om många amerikaner konverterat till 30 DOCH med bra resultat väldigt få av de sonett ägare som jag känner i usa använder Focmo.

    #142733

    Resumé:

    Nu går sonens Sonett III som den skall igen 🙂

    Den största boven i dramat var brytarspetsarna. Kontaktgapet var bara någon knapp 10-dels mm. När vi ökade till 0,4 ville den knappt gå över huvud taget? Vi bytte brytare; då blev det fart igen! Sedan bytte vi kablar, spole, kondensator, rotor och lock. Nu blev det allt bättre, men inte riktigt OK på lågfart. Det visade sig till sist att tändningen stog något för högt!

    När vi skulle byta stift höll vi på att göra en riktig tavla. Det visade sig att den hade NGK BP7 HS dvs korta stift! Och vi hade köpt BP7 ES som ju är långa. Det höll på att gå riktigt illa! Varför har denna trimmade 1500-motor korta stift? Omarbetade toppar? Tidiga toppar (silvermotor)?

    Dessutom tankades den upp med Shell V-power.

    En glad Ola berättade igår kväll att nu går den riktigt bra 🙂

    PS. Originalfläkten gick inte att få dit igen. För trångt mellan fläktnav och kylare 🙁

    #142734
    Melwin
    Deltagare

    Skönt att ni fått ordning på den. Det är nog tidiga silvertoppar som sitter på motorn ev hel motor,en sådan motor har jag i min sonett v4 går som 2 skållade troll.Blir det saabens dagar sten-arvid? Isåfall syns vi säkert. Mvh Melwin.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng