Tomgång Saab V4, 1979 årsmodell

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tomgång Saab V4, 1979 årsmodell

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Tomgång Saab V4, 1979 årsmodell

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • november 10, 2020 at 07:25 #478233

      Hej,

      Efter många sökningar i forumet, stirrande i verkstadshandboken etc. så är det nog dags för mig att presentera mitt problem här i hopp om at ni kunniga skulle kunna hjälpa mig vidare.

      Vi har en Saab V4 (1979) men Solex dubbelportsförgasare och automatchoke. Tomgången har alltid varit “lite si så där”. Nu senaste månaden så har jag “servat” motorn (det började med kopplingsbyte). Det som är gjort är nya packningar från topplock/insug och “uppåt”. Förgasaren har jag haft isär i tre delar, haft ur munstycken, blåst rent med tryckluft/bromsrengörning samt återmonterat (samt bytt packningar från Klubbens webshop). Ventilspelen är även justerade efter verkstadshandbok. Tändningen är ställd efter “flintametoden”. Brytare, kondensator, rotor, fördelarlock, tändkablar samt tändstift är bytt (även det köpt från klubbens webshop) Motorn går väldigt bra, är pigg och drar fint när man är ute och kör.

      Något som inte är fint är tomgången. Nu har jag ingen varvtalsmätare inkopplad men det som händer är att jag har för hög tomgång. Jag justerar ner tomgångskruven kanske max 1/10-dels varv. Händer i princip ingenting med tomgången. Upprepar, fortfarande ingenting. Sen ett tu tre dyker tomgången till noll och ingenting och motorn dör. Justerskruven är för mig alltså ingen justerskruv utan mer en 2-läges brytare mellan för hög tomgång och ingen tomgång alls.

      Vad är det jag missar/har missat? Jag ska också säga att automatchoken på förgasaren fungerar dåligt. Den vill inte stänga chokespjällen som den ska när man trampar ner gaspedalen. Jag kopplar dock inte det felet direkt till tomgången då jag justerar när motorn nått arbetstemperatur med som sagt, öppna chokespjäll.

      Hälsningar,
      Viktor i Smålandsskogarna (Älghult om någon duktig Saab mekaniker finns i närheten)

      • Detta ämne redigerades för 3 år, 6 månader sedan av viktor k.
        november 10, 2020 at 12:22 #478235

        Jag hade ett liknande fel på min V4 och då fick jag rådet av en Saab Guru att det var fjädrarna till vikterna i fördelarna som var för slappa dom vred inte tändplattan till sitt rätta läge, jag provade att demontera och rengöra och smörja fördelaren men det hjälpte inte så jag tog fram en annan fördelare och sen fungerade tändningen och tomgången blev som den skulle.

        // Erik

        Se min sida på nyproducerade delar http://www.randa.se

          november 10, 2020 at 14:30 #478237

          Det skulle också kunna vara att den drar tjuvluft någonstans. prova att klämma åt slangen till broms servot och se om varvet ändrar sej något. Nästa steg jag skulle prova är att försiktigt spraya startgas runt förgasarfoten, ändras varvet när du sprayar där så är det otätt, det är vanligt att förgasaren blivit åtdragen för hårt så att foten inte är plan. MEN var väldigt försiktig! Att spraya startgas på en varm motor KAN orsaka brand. Sprayar man bara små mängder brinner det upp fort utan att orsaka skada OM det tar fyr..
          Man KAN ju lossa förgasaren och mäta planheten också om man vill 🙂

            november 11, 2020 at 08:15 #478278

            Jag har nog dessvärre ingen annan fördelare att tillgå vad jag vet. Hur många grader justerar “justeringen” av tändningen på V4:an? När far & Co åkte rally förr var det väl en svetspunkt som gällde i förgasaren och ställa tändning där efter. Hur vida det är lämpligt på en standardmotor är jag osäker på?

            Jag ska även ta ett försiktigt varv med startgas och kontrollera tjuvluft, är det vanligt att slangen till bromsservon kan ställa till tjuvluft? Jag har inte bytt denna slang men den ser hel och riktigt ut och har försetts med nya slangklämmor.

            Det där med att förgasaren har varit för hårt åtdragen låter inte heller omöjligt. Jag ska kontrollera. Om det nu skulle visa sig vara så, är det fräsen som gäller eller dubbla packningar?

              november 11, 2020 at 13:09 #478283

              Ojämn förgasarfot brukar kunna åtgärdas med ett 240 sandpapper på en plan skiva, och dra förgasaren över den.

              ang broms servot så kan det dra tjuvluft genom själva servot. eller om backventilen på slangen är sprucken i plasten.

                november 12, 2020 at 10:18 #478349

                Jag provade att spraya startgas runt förgasarfoten igår men det var ingen skillnad i varv så det borde vara tätt. Även när jag knep slangen till bromsservon så var det oförändrat varv.

                Dock kvarstår problemet. Börjar fundera på om det i alla fall inte är fördelaren som spökar med mig gällande tändningen på tomgång. Jag var svårt att se vart förgasaren skulle kunna strula på för fler ställen?

                  november 12, 2020 at 15:27 #478360

                  Det är inte gaslänkaget som kärvar? Går det att sätta foten under pedalen och trycka upp den?

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    november 16, 2020 at 13:20 #478680

                    Förgasarfoten var ojämn, detta kunde konstateras i helgen när jag återigen hade bort förgasaren för kontroll. Den planades dock enligt metoden “taffan” beskriver ovan.

                    Janne: Gaslänkaget löper fint och fjädrar tillbaks som det ska. Jag kontrollerade även med “foten under gaspedalen” i helgen.

                    Jag är lite osäker på packningarna vid förgasarfoten. Den packningen som jag bifogar bild på, skall den sitta “mellanplatta-insug” eller ska den sitta “förgasare-mellanplatta”? Jag har den sittandes mellanplatta-insug. Mellan förgasare och mellanplatta sitter det en packning med två runda hål i mitt fall (varför är dem olika?).

                    • Det här svaret redigerades för 3 år, 6 månader sedan av viktor k.
                    Attachments:
                      november 26, 2020 at 00:18 #479127

                      Jag hade samma problem med min bil. Renoverade tre förgasare men inget hjälpte. Slutade med att jag köpte en Weber DCD 28/36. Nu går bilen som en klocka.
                      Jag har en teori att bränslet är så dåligt i dagens mackar att förgasaren behöver större huvudmunstycken. Jag ska testa detta i vinter.
                      Tänker alltså montera ett större munstycke på första steget i Solexen.
                      Obs! Stos till ordinarie luftrenare finns att köpa, hos Rallydelar.

                      • Det här svaret redigerades för 3 år, 5 månader sedan av tilda.
                        november 27, 2020 at 08:57 #479154

                        Jag hade samma problem med min bil. Renoverade tre förgasare men inget hjälpte. Slutade med att jag köpte en Weber DCD 28/36. Nu går bilen som en klocka. Jag har en teori att bränslet är så dåligt i dagens mackar att förgasaren behöver större huvudmunstycken. Jag ska testa detta i vinter. Tänker alltså montera ett större munstycke på första steget i Solexen. Obs! Stos till ordinarie luftrenare finns att köpa, hos Rallydelar.

                        Hej! Vart köpte du förgasaren? Jag ger nämligen snart upp att får ordning på orginalförgasaren.

                          november 27, 2020 at 21:54 #479166

                          Du kan kontakta Elmer Eriksson i Hörby. Han har renoverade förgasare till salu. Jag fick byta till ett lite större huvudmunstycke storlek 145, om ja inte minns fel, på steg 1. Du får även sätta dit en manuell choke men det räcker med en wire. Allt passar perfekt. Om du ska köra på vintern kanske du behöver använda din originalluftrenare för förvärmningens skull. Jag köpte först ett sportfilter på MISAB som jag använt fram till nu. Ska ev. montera originalluftrenaren nu i vinter. Stosen som då du får byta, köpte jag på Rallydelar i Vredstorp.
                          Telefon till Elmer: 0733028318 eller 041550644.
                          Telefon till Rallydelar: 0706763380.
                          Lycka till Kent

                            november 30, 2020 at 11:49 #479255

                            Du kan kontakta Elmer Eriksson i Hörby. Han har renoverade förgasare till salu. Jag fick byta till ett lite större huvudmunstycke storlek 145, om ja inte minns fel, på steg 1. Du får även sätta dit en manuell choke men det räcker med en wire. Allt passar perfekt. Om du ska köra på vintern kanske du behöver använda din originalluftrenare för förvärmningens skull. Jag köpte först ett sportfilter på MISAB som jag använt fram till nu. Ska ev. montera originalluftrenaren nu i vinter. Stosen som då du får byta, köpte jag på Rallydelar i Vredstorp. Telefon till Elmer: 0733028318 eller 041550644. Telefon till Rallydelar: 0706763380. Lycka till Kent

                            Tack! Jag har pratat med Elmer nu och han skulle göra iordning en “sats” till mig med förgasare, luftfilter och chokeombyggnad. Känns väldigt bra att få dit någonting som förhoppningsvis fungerar och är lite konsekvent.

                              december 9, 2020 at 09:39 #479582

                              Som uppdatering och något slags “avslut” så kan jag meddela att jag köpte en Weber förgasare och monterade dit. Fick anpassa insuget en aning samt plattan mellan förgasare och insug. Annars i princip bolt on och komplettera med en manuell chokevajer. Nu går motorn som den ska igen och tomgången går att justera till det normala.

                              Dessvärre verkar dessa Solex 32 tdid förgasare med automathoke som satt monterad original på Saab V4 av årsmodell 1979 helt enkelt bli slitna/glappa så det är svårt att få ordning på dem med tiden.

                                december 27, 2020 at 19:31 #480309

                                Kul att kunna hjälpa till. God fortsättning ed din bil//Kent

                                  februari 17, 2021 at 11:24 #481730

                                  Jag hade samma fel på min 79a. Ingen tomgång under 2000 varv. När jag lossade tomgångsmunstycket ett halvt varv så gick det att justera tomgången till 850.
                                  Så jag tog det minsta borr jag hade 1,0 mm och borrade upp munstycket. (Jag hade flera.) Det står 060 på det, antagligen 0,6 mm.
                                  Mera bränsle och bra tomgång. Det kan mycket väl vara så att det är tjuvluft som orsakar problemet, men nu fungerar det.
                                  Även besiktningen har godkänt, 3% CO.

                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.