Trasig motor recirkulationsspjäll

Forums Modellspecifika forum 9000 Trasig motor recirkulationsspjäll

This topic contains 0 replies, has 1 voice, and was last updated by 2010-10-01 14:08.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #22891

    gagnefsbon
    Deltagare

    Bilen, en 9000 med klimatanl,var hopplös på att imma igen. Felet identifierades i tidigare tråd och visade sig vara såsom många skrev – defekt recirkulationsspjäll. När väl spjällmotorn plcokats ur skruvade jag isär den och fann att det hela berodde på att ett plastkugghjul kärvade på axeln. När detta var fixat funkade allt igen. För dig som vill göra om detta följer nu lite tips för tillvägagångssätt.

    1. Ta ur motorn, sitter med 3 små spårskruvar på höger sida om kupeluftintaget med en tvåploig elanslutning i “badkaret”. Den innersta skruven kan vara lite pillig och att få loss den är faktiskt det pilligaste med hela reparationen. Det underlättar att demontera farthållarpumpen.

    2. Motorenheten är ihopskruvad med en “växellåda” i svart plast. Lossa de fyra skruvarna, ta isär och lägg plastenheten åt sidan.

    3. Lossa de två stjärnskruvarna på motorenheten och ta bort locket som dessa håller.

    4.Drag bort mäsingsbussningen på den axel som på utsidan har ett kugghjul (utgående axel). Nu kan kugghjulen på denna axel lossas samtidigt som hela den andra axeln dras ut. Observera hur allt satt monterat. Kontrollera att samtliga kugghjul löper lätt på sin axel. Det innersta kugghjulet på utgående axel ska dock sitta fast. I mitt fall var det det blåa kugghjulet på axeln som kan plockas ur hel som kärvade. Detta åtgärdas genom att kugghjulet demonteras och borras upp precis så mycket att det går lätt på axeln utan att glappa.

    5. Återmontera allt prova funktionen med ett bilbatteri. OBS!!!- den utgående axeln får inte vridas runt för hand, rikerar att förstöra kugghjulen eller böja axeln! Motorn måste köras elekttriskt! Motorn går till ett ändläge varefter man får vända polerna för att få den att gå åt andra hållet. Ställ axeln i ett läge mitt emellan ändlägena, detta underlättar montering av recirkulationsspjället på axeln.
    Den inre skruven är faktsikt möjlig att återmontera!
    Tidsåtgång ca 1,5-2 timmar varav hälften av tiden gick åt till att lossa och skruva åt den inre skruven.

    Lycka till! Kom gärna med rättningar och kommentarer om något är otydligt.

Viewing 1 post (of 1 total)

You must be logged in to reply to this topic.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng