Trasig växellåda. Hjälper det att byta bussning?

Forum Modellspecifika forum 9000 Trasig växellåda. Hjälper det att byta bussning?

Detta ämne innehåller 15 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-11-22 20:28.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23063

    inteutanminbil
    Deltagare

    Hej!

    Har en Saab 9000 med trasig växellåda.
    Skulle precis skicka henne till skroten när jag fick höra att det kan hjälpa att byta gummibussning på staget som går mellan torpedväggen och lådan.

    De flesta växlarna fungerar förutom de lägre växlarna.

    Hörde att om den där gummigrejen är trasig vilket min faktiskt råkar vara så kan det medföra att växlarna inte vill gå i ?

    Värt att testa iaf. Vad tror ni?

    #164389

    saabaero
    Deltagare

    Definitivt värt att kolla!
    Ta hjälp av någon som lägger i en växel och sedan drar ”bryter” spaken i sidled samtidigt som du kollar bussningen på länkaget. Ganska vanligt fel att den bussningen pajjar.

    #164393

    inteutanminbil
    Deltagare

    Någon som har en hel sådan liggande och vill sälja?

    #164396

    soulmannen
    Deltagare

    beställ ny på speedparts tror den kostar 300 med länkage

    #164398

    inteutanminbil
    Deltagare

    Tack för tipset ska kolla med dem.

    #164414

    inteutanminbil
    Deltagare

    Fan.
    Missuppfattade vad en bussning var så jag tittade på damasken istället.

    Bussningen verkar vara hel det är bara damasken som är trasig och det antar jag inte spelar någon roll?

    #164415

    saabaero
    Deltagare

    trasig damask kvittar, det är bara ett dammskydd.
    När bussningen havererar brukar spaken bli sladdrig.

    Tyvärr är det inte helt ovanligt att 1-2:ans drev skär på pinjongaxeln och då blir dom växlarna obrukbara

    #164417

    inteutanminbil
    Deltagare

    Okej. Spaken är inte sladdrig och det är just 1:an och 2:an som fallit bort.

    Jaja då blir det ny bil igen. Självklart en Saab 🙂

    Tack för svar.

    När den havererade brände jag på lite på en grusväg (2ans växel). hjulen spann och när de tog fäste mot asfalten som började precis small det bara till som ett väldigt högt stenskott, trodde först jag hade fått punktering.

    Men allt verkade fungera och jag fortsatte, det var inte förens jag parkerade och skulle lägga i tvåan som jag märkte att den inte ville i. Fick pressa för att få i den. Nästa gång jag försökte var det som varken ettan eller tvåan fanns. När jag lade i ettan lades 3an i och 2an lades 4an i.

    Jag har dock fått i ettan vid två tillfällen till men det är väl mest tur förmodar jag?

    #164430

    saabaero
    Deltagare

    Hmm, det var lite ny information 😉

    Du har möjligen inte fått ett litet oljeläckage mellan motor och växellåda ?

    #164431

    inteutanminbil
    Deltagare

    Alltså det är ju lite sörjit där men jag kan inte avgöra hur det såg ut innan och vad som är ”normalt” kladd.

    Misstänker att om det kommer från växellådan indikerar det på att lådan typ har skurit?

    Växlarna pajjade när jag var på gotland (bor på fastlandet) så jag valde att köra bilen hem. Körde på de växlarna som fungerade mao slirade en del på kopplingen.

    Så lådan fungerar ju bortsett från att den inte fungerar. Eller hur man säger =)

    #164437

    saabaero
    Deltagare
    InteUtanMinBil wrote:
    När den havererade brände jag på lite på en grusväg (2ans växel). hjulen spann och när de tog fäste mot asfalten som började precis small det bara till som ett väldigt högt stenskott, trodde först jag hade fått punktering.

    Detta är en beskrivning på det absolut effektivaste sättet att rasa en 9000 låda.
    Jag tror att du spräckt kopplingskåpan kring pinjonaxelns lagring vilket i sin tur flyttat pinjongaxeln tillräckligt för att det ska bli problem med vissa växlar.

    Vad som egentligen hänt vet man inte förrän lådan är lös från bilen och ev i delar på bänken..

    Det enda som går göra med lådan i bilen är att kontrollera länkaget och växellägesjusteringen men om spak och växellägen känns normala är det antagligen skrot av lådan.

    #164440

    inteutanminbil
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Detta är en beskrivning på det absolut effektivaste sättet att rasa en 9000 låda.

    Antar att du menar när man först låter hjulen spinna på grus och sen när den tar i asfalten och det blir tungt? Eller menar du rent allmänt att spinna inte är bra?

    Kommer inte bränna gummi någo mer i framtiden iaf. Har lärt mig att det kan bli dyrt för några minuters skoj.

    Dock tycker jag att en växellåda borde hålla att man gasar på lite ? Men det är klart. står det 25 000 på mätarn och den är 17 år gammal kanske man ska ta det lite lugnt =)

    #164441

    inteutanminbil
    Deltagare
    SaabAero wrote:
    Det enda som går göra med lådan i bilen är att kontrollera länkaget och växellägesjusteringen men om spak och växellägen känns normala är det antagligen skrot av lådan.

    Jo det verkar som det rör sig som det ska 🙁 Förmodligen gav lådan upp precis som du säger.

    #164444

    William
    Deltagare

    spinna är bra, det är när det plötsligt blir grepp det blir mindre bra. mycket kraft och moment som inte har nånstans att ta vägen då.

    ..får själv rysningar från ungdomen när jag ”spann” 900an varvräknaren ut på 5an på en isfläck stillastående, hade den fått grepp där hade man väl skickat ut saker i omloppsbana :doooooohh:

    #164448

    saabaero
    Deltagare

    Det är dom häftiga knycken när det plötsligt greppar som inte är bra. T.ex. brunnslock är sånt som man ska akta sig för med motorstarka Saabar.

    Vilt spinnande är inte heller att rekommendera eftesom det sliter hårt på dom klena lagren i diffen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng