Trimmning av Saab 9000 2.3 i
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2004-03-02 22:20 av
per g a.
-
FörfattareInlägg
-
februari 26, 2004 at 16:42 #11956
Hej,
Vi har en medlem i vår Saab-klubb i Genève, som önskar få information hur och var han kan låta trimma sin 9000 2.3l i. Jag har föreslagit honom att byta till en turboladdad 9000 2.3a, men han insisterar på att behålla sin gamla bil och standardmotor. Vad att rekommendera honom!
Tacksam för hjälp.
Hälsningarfebruari 26, 2004 at 17:40 #83393Jag håller med dig i ditt råd, efter att ha frågat runt här i Sverige så har jag konstaterat att det ligger på ca:1000:- per hästkraft att bearbeta en maskin utan turbo.
Alltså om man lejer bort jobbet och vill ha det seriöst gjort.
Sedan finns det naturligtvis en massa ”bondtrimmningar” som är betydligt billigare (dock ej att förkasta).Per/Haninge
februari 26, 2004 at 17:49 #83394Jag antar att det är långmotor vi pratar om (före -94). Den billigaste varianten av portning av topp är förmodligen att montera en topp från en kortmotor. Den har bättre kanaler. Det behövs endast tillverkas en liten täckkåpa för att täcka för det som den inte täcker. Sen så är det ju vassare kammar som gäller. En omprogramering av bränsleboxen blir ju också nödvändig. Frågan är vem som gör det? Extraktorrör och friare andningsvägar är ju heller inte fel.
Det optimala är ju att montera en snigel på avgassystemet kallad för turbo, men det verkar ju vara uteslutet.
mars 2, 2004 at 09:27 #83395Tack Per och Johan för era bidrag. Jag kommer att vidarebefodra era synpunkter.
HälsnigarHej Lennart, Det var länge sedan vi hade kontakt!
Jag är benägen att hålla med Din bekant i Geneve, det är något visst med en trimmad sugmotor. Viktigt är att inte rygga för kostnaden om man inte har bra kontakter.
Förrutom det som nämnts i tidigare tips är det värt att tänka på följande:
– Borra motorblocket till cylinder diameter 93mm, då får man slagvolymen 2,45l.
– Vevaxel, svänghjul bör lättas för få lite rappare motor, betänk den klarar 350Nm och 250Hk utan problem! I std uförande är den optimerad för att reducera vibrationer och ökad komfort.
– Vevstakar, kolvar bör bytas med målet att öka längden på vevslängen med betydligt minskad friktion och lägre vikt som följd, mer effekt på veven och bättre varvvillighet.
– Kvar är kamaxlar, det finns en del att göra även här!
Hälsningar
Per Alvestig -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.