Trögstartad 900i -89

Forum Modellspecifika forum OG900 Trögstartad 900i -89

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-02-27 19:53.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13872

    anonymous
    Deltagare

    Jag har en Saab 900i -89.

    Den har idag gått knappt 27k mil.

    Alltsedan ca 10 000 mil har den varit svårstartad. Den startar ”alltid”, men det är lite onödigt ”lång fjäder”, d v s den får gå på startmotorn en bra stund innan den rosslar igång.

    När problemen startade en gång i tiden var den in på verkstad och man gjorde allt möjligt, bytte spridare, rengjorde tanken mm. Fast det blev ingen skillnad. När jag övertagit bilen efter min far lämnade jag också in den för felsökning. Man kollade en hel del saker men det var någon ventil eller nåt man inte kunde kontrollera, minns just nu inte riktigt vad, men beskedet var att enda sättet att få reda på om det var fel på denna var att byta.

    Har konstaterat att det dröjer en bra stund innan det kommer fram bensin till spridarna. Bensinpumpen startar när den ska och slår ifrån då trycket uppnåtts, innan man vrider till startläge. När bilen är helt varm går den som regel igång snabbt, och när den är riktigt kall (efter en riktig vinternatt) startar den också som regel på första knycket. Den går då lite som en kall motor – lite ojämnt – men kommer mycket snart igång ordentligt.

    Har alltså en känsla av att nån form av kallstartsanordning inte är som den ska, men jag är kass på det insprutningssystem som sitter i bilen. Min känsla är alltså att när det är tillräckligt kallt får man hjälp av kallstartanordning eller liknande, men när motorn är normalt kall, t ex 10 grader varmt, så kommer inget (extra) bränsle.

    Någon som har en bra teori och tips om nåt jag kan kontrollera?

    #92677

    anders dahl
    Deltagare

    Kallstartventilen kanske?

    #92678

    anonymous
    Deltagare

    OK, men var sitter den och hur kollar jag den??

    #92679

    hans s.
    Deltagare

    Jag tror att det är en 8 ventilers motor med K-Jectronic Insprutning, dessa har två system för bränsletillskott vid kallstart. Tillskottsventilen sitter på insugningsrörets spjällhus. Ventilen öppnar bara när man kör på starten, strömmen som öppnar denna passear en termotidkontakt som ser till att ventilen inte öppnar om motorn är varm eller man kört för länge på starten. Utöver kallstartsventilen finns styrtrycksventilen, i denna sitter en bimetall som sänker styrtrycket för större bränslemängd vid kall motor, denna bimetall har elektrisk uppvärmning för att inte ge extra bränslemängd för länge, denna ventil sitter framtill på motorn vid termostathuset. Denna bimetall kan gå sönder vilket resulterar i att motorn blir svårstartad kall, jag har varit utför detta vid ett par tillfällen. För att kolla styrtryckventilen behöver motorn vara kall och man behöver en tryckmätare med rätt anslutningar. Alternativet är att byta/låna styrtryckventilen från en bil man vet fungerar. Jag tror att alla med katalysator, även turbo, har samma ventil.
    /Hans

    #92680

    anonymous
    Deltagare

    Styrtrycksventilen var det faktiskt ”det enda” som verkstaden inte klarade att kontrollers. En sån är ju nästan gratis på rätt bilskrot tack och lov.
    Jag får satsa på den. (Jag har för mig att jag kom fram till var den satt tidigare. Om det är någon som vet så är jag glad för tips.)
    Det är en 8-ventilare, för övrigt.

    #92681

    noclaf
    Deltagare

    Jag har en 900 16v -90 som är likadan.
    Men om jag använder startmotorn ca. 1 sekund och sedan prövar direkt efter så går den i gång jättelätt.
    Jag har trott det var jordningsfel.

    #92682

    anonymous
    Deltagare

    Under termostathuset har jag anslutningar till två saker. Den ena har – om jag minns från igår kväll – 1 gul + 1 grön kabel. Det verkade som om det var ”kortis” mellan dessa anslutningar när motorn var kall. Sen fanns det en till, tror det var brun kabel där. Ska kolla dett ordentligt imorgon.

    EDIT:
    Har nu letat fram den gamla originalverkstadshandbok jag har, och den var mer utförlig än jag minns den. Systemet med de olika ventilerna och givarna beskrivs bra och idag ska jag försöka felsöka lite mer. Kallstartsventilen eller termotidgivaren kan nog på nåt sätt vara boven.

    #92683

    anonymous
    Deltagare

    Har kollat kallstartventilen. Kollade först om det kom fram spänning, vilket det gjorde, skruvade sen loss ventilen och la den i en påse när jag startade. I påsen var det sedan en skvätt bensin.

    Vad jag inte kollat, förstås, är ju då om tempen har betydelse. I den temperatur som gällde ute nu, -5, så brukar bilen starta rätt bra. Möjligen funkar det hela sämre vid t ex +5.

    Har ju också en känsla av att den oftast går igång när den stått över natten eller flera dygn.

    Gaspådrag brukar hjälpa till viss del, när startmotorn snurrar.

    Är ganska säker på att det är bränsle/luft som är problemet. Det har aldrig hjälpt när den genom åren fått nya stift, tändkablar, fördelarlock.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng