Trögstartad V4?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Trögstartad V4?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Trögstartad V4?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 4, 2011 at 11:33 #23466

      Hejsan allesammans!

      Tycker det skrivs ganska lite på forumet för tillfället.

      Men, köpte en ssab 96 -77 i slutet av sommaren, den har stått flera år, det tar ett par försök innan han vill starta.

      Får pumpa på gasen för att trycka fram soppa etc.

      Jag ställde av den så fort jag fått hem den och har sedan pysslat med div fel under vintern..
      Är dessa gamla bilar svårstartade eller något man kan piffa till??

      Tack på förhand

        februari 4, 2011 at 12:58 #168284

        Nej de ska inte vara svårstartade.
        Har du manuell eller automatiskt choke på den? Den automatiska som kom på -77B krånglar ofta. Enklast är i så fall att byta till en weberförgasare

        '- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
        - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
        - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
        - 90 T16 -87 när jag ska överraska

          februari 4, 2011 at 14:13 #168286

          Låter som det kan va automatchoken som hängt sig, de brukar kunna kärva. Ta av locket till luftrenaren och dra i gasreglaget till full gas då ska chokespjällen stänga om motorn är kall. Gör de inte det måste man ge fuggen mer bensin via accpumpen, genom att pumpa gasen, som du säger.

            februari 4, 2011 at 15:40 #168289

            Har manuell chock, håller på att byta ut div delar som förmodligen kommer rätta till problemet, hörde mig lite för (från folk som haft gamla bilar när de va unga) 🙂
            Det jag hörde va att de va svårstarade och att man behövde startgas etc.

            Har tänkt byta typ tändstift rotor kondesator, har ni några andra tipps på smarta delar att byta ut?
            Kanske behövs en förgasar renovering?

              februari 4, 2011 at 16:04 #168291

              Rengöring, i alla fall. Och kom ihåg filtret i bränslepumpen. Var glad för att du har manuell choke automaterna är 😡

                februari 4, 2011 at 16:24 #168295

                När allt är i ordning ska den gå att starta utan problem en bra bit ner i temp, kanske inte lika snyggt som en insprutare, men startgas ska absolut inte behövas.

                Jag brukar pumpa 3-4ggr på pedalen innan jag försöker med nyckeln under vintern, varpå accpumpen primar några shots av bensin ner i insuget. då brukar den starta bra.

                kolla ner i förgasarhalsen för att se om det kommer en stråle bensin från accpumpen när du “gasar” med gasspjället. (lättast med avstängd motor)

                kolla även så chokespjället stänger helt, så inte vajern är av eller nåt sånt.

                  februari 4, 2011 at 18:25 #168305

                  kalas! tackar för bra tips, kul som fan att skruva på en bil som inte är så komplicerad.

                  Och här får man alltid bra och snabba svar bra jobbat!

                  🙂

                    februari 5, 2011 at 05:57 #168317

                    full choke, ett par pumpande på gaspedalen och sedan gaspedalen i botten när man vrider på nyckeln så startar min lika snabbt som vilken modern multibil som helst trots att förgasaren är sopslut 🙂

                      februari 5, 2011 at 11:11 #168333

                      Är det när bilen stått länge, eller bara några timmar?
                      De brukar va tröga när de stått typp ett par veckor då bensinen rinner tillbaka till tanken.
                      Min indiskt gula var sån när den stod på vintrarna, men bara den gått 15-20sek på starten small den igång.

                        februari 7, 2011 at 08:33 #168463

                        Min är tjurigast när den stått typ 10 min. Då får jag laborera lite med gasen så den varken får för lite eller blir sur. :lecture:

                          februari 7, 2011 at 19:52 #168497

                          Börja med att byta det du har köpt innan du börjar med förgasaren.
                          Sen kan du rengöra den, kolla även om det ligger kvar nån soppa i flottörhuset
                          när du skruvar av locket.

                          Jag har en 75a v4 med automat-choke, står den en dag eller en vecka spelar ingen roll.
                          Bara att dra ut choken så startar den omedelbart.

                          68an har den fantastiska automat-choken, trampar ner pedalen en gång så startar den direkt.

                          Nån startgas ska aldrig behövas, iså fall ska det vara 25 minus.
                          Då har dom nog haft problem med choken, då kan dom vara rejält svårstartade även mitt i sommarn och man får pumpa med gasen en hel del. Kolla även, om du har ett filter, om bensinen rinner tillbaka, och när du sen rengör förgasaren om det är bensin i flottörhuset, den ska starta på det och hinna pumpa upp bensin innan det är slut.
                          Ett bra tips är att byta flottörventilen.

                          (Kom ihåg att du har en millimeter stor kula och vikt som lätt försvinner när du delar på förgasaren, har den gått dåligt innan är det ingen mot för vad den gör efter att dom är bort)

                          Mvh

                            februari 7, 2011 at 21:26 #168513

                            tackar fredde, har fått lite mer kött på benen nu. var faktiskt väldigt förvånad av att den endå startade efter så många år ståendes, visst den gick inte mkt mer än 80 kmh:)

                              februari 9, 2011 at 21:06 #168623

                              Lyfter lite här..
                              Får ej igång min V4 -75:a som stått sen ca november. Fungerade bra då men nu verkar inte pumpen pumpa fram någon bensin. Filtret på slangen är torrt. Den startar med startgas. Kan pumpen bara lägga av eller kan man hjälpa igång den på något sätt? Den har manuell choke.

                              Har en kompis med en sonett -74:a som har liknande problem. Han köpte en ny pump men problemet kvarstod för honom. Någon som känner igen sig?

                              MVH Filip

                                februari 9, 2011 at 21:35 #168629

                                Skräp i bränsleledningen/tanken? Prova att blåsa i slangen i motorrummet och lyssna om det är något som “släpper” och att det börjar bubbla i tanken. Ta bort tanklocket när du gör detta.

                                Sen brukar det funka bra att blåsa i tankhålet i skärmen, då blir det lite tryck i tanken och det brukar pressa fram bensinen till förgasaren.

                                  februari 9, 2011 at 21:36 #168630

                                  Börja med att suga fram bensin till förgasaren. Möjligt att pumpen har svårt att suga fram bensin ända från tanken.

                                  Kan visst vara så att om bensinen runnit tillbaka att membranen i pumpen har torkat och den inte klarar av att suga bensin längre.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.