Trubbnos som läcker oljeblandad bensin ?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Trubbnos som läcker oljeblandad bensin ?
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Trubbnos som läcker oljeblandad bensin ?
- Detta ämne har 23 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-18 18:50 av sten-arvid larsson.
-
FörfattareInlägg
-
Min bil läcker någonstans. Alltid en pöl på garagegolvet under bilen. Begriper inte var det kommer ifrån. Ny huvudbromscylinder förra året och ingen bromsolja försvinner, växellådan genomsköljd och ny olja är påfylld och förefaller ej läcka där heller. Återstår att det är soppa som läcker ut. Problemet är att jag ej kan hitta varifrån. Har nyligen bytt packningar till förgasare och grenrör. Likförbannat läcker den. Någon som känner igen fenomenet ?
Har du dragit åt skruvförbanden under förgasaren? Den har en förmåga att skaka loss i anslutningarna, insugningsrör/spjällhus/förgasare. Gör rent och använd gänglåsning som tål bensin när du drar åt skruvarna. Mycket vanligt problem.
Kan det annars vara spruckna bensinslangar?
Lars
Om det nu är där som det glappar så kan det räcka med att du lossar skruvarna något så gängorna blir synliga, spruta på bromsrengöring så oljan i gängorna försvinner, vänta tills det torkat och applicera sedan gänglåsning därefter dra åt. Det är knepigt att komma åt några av skruvarna då förgasararrangemanget monteras helst fritt från motorn för att sedan monteras i helhelt, men med lite tålamod så…
Lars
maj 5, 2009 at 10:17 #139599Är det de sexkantiga skruvarna i ovanför gasreglaget på bilden du syftar på?
Följ insugningsröret uppåt, mot insugningsröret fäster spjällhuset. Dra dessa skruvar enligt ovan. På spjällhuset sitter sedan förgasaren, dra även dessa enligt ovan. Alltså åtta skruvar.
Glappet kan vara svårt att upptäcka, känn därför på skruvarna med nyckel, i anliggningsytorna mellan insugningsrör/spjälhus/förgasáre kan motorn även dra tjuvluft vilket kan medföra för mager luft/bensinblandning vilket i sin tur kan medföra hål i kolv.
Alltså viktigt att hålla dessa förband i ordning. Pass opp även på vakuumslangen till fördelarens förställning, detta mässingsrör hittar du på sidan mot blocket, samma här, använd fräsch slang och att den sitter på plats, annars risk för tjuvluft och hål i kolven.
Om du har låst fördelaren och kör utan förställningsfunktionen, se till att plugga detta mässingsrör. Lämpligt kan vara att löda igen röret, det är enkelt att ta bort med värme eller bara byta röret som sitter in pressat i gjutgodset.
Jo, du har ju också skruvarna som håller locket till förgasaren, dra även dessa med gänglåsning, men dra dom inte för hårt, tänk på att gjutgodset inte tål hur mycket som helst
Lars
Nä, det här får jag nog beteckna som överkurs, trots din pedagogiska beskrivning. Kan jag tolka det så, att alla skruvar som håller ihop anläggningsytorna mellan samtliga dessa komponenter behöver kollas och förses med “gänglåsning” och därefter dras åt. Då återstår bara begreppet gänglåsning – vad i hela friden är det ? Någon form av fett, som ska appliceras på skuvarna ?
Greven wrote:Lars ! En sista fråga. är min tolkning rätt – att samtliga skruvar som förbinder förgasare, spjällhus, insugningsrör är vad som behöver kollas ?Japp, du har tolkat det rätt. Det är bara att utrusta dig med rätt nycklar och en stark rygg så löser det sig. Tar du bort motorhuven så blir det enklare.
L
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.