Turboemblem på 900 Aero

Forum Modellspecifika forum OG900 Turboemblem på 900 Aero

• Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2017-08-23 10:45 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    saabteddan
    Deltagare

Min fundering är om det är samma turbo emblem på huven och bakluckan på en og900 Aero som de andra turbomodellerna? Har en 900 Aero som saknade emblemen när jag köpte den och jag tycker att det är så coolt -80 talsretro att ha dessa stora kaxiga emblem monterade på bilen. Någon som har koll på detta? Har fått höra av en medlem att det eventuellt kan vara andra huvemblem på Aero modellen, en något mindre variant.
    Med vänlig hälsning Ted

turbocab
    Deltagare

Nej, det ska vara samma. Det är årsmodeller som skiljer lite på. Från och med 1991 så står det inte Turbo alls utan ett mkt mindre ”SAAB” emblem, det gäller samtliga modeller oavsett utförande. 1993, sista årsmodellen så tyckte man det var mer cleant utan nånting för den årsmodellen har ingenting alls, samtliga modeller.

joand8
    Deltagare

Det är helt rätt att Aeron har en mindre variant av emblem på huven! 13,5 cm mot 16,2 cm längd på vanliga Turbos! Bakluckan har samma storlek som övriga Turbomodeller.

turbocab
    Deltagare

Då har vi olika bud! 🙂 Jag hävdar det är samma….

joand8
    Deltagare

Ok!… 86-88 Aeron som jag har, den har den mindre varianten av emblem (13,5 cm). Mot vanliga Turbo & T8-Special som har den längre varianten (16,2 cm… Med vänlig hälsning. Johan.

turbocab
    Deltagare

Nu blev jag osäker – men jag tror fortfarande att det är årsmodell-relaterat, och inte Aero-relaterat. VI har stött och blött detta mkt tidigare och kommit fram till att en Aero inte hade några emblem eller yttre kännetecken som talade om att det var just en Aero, före 1991. (ja, alltså Aeroplasten är ju djävligt talande, jag menar just emblem mässigt).

1991 tillkom ett litet ”Aero” emblem i plast, från 9000 CC Aero, som skulle monteras av återförsäljare bredvid nummerplåten. Sjukt få bilar fick detta monterat på riktigt. Däremot tillkom ”TurboS” emblem samma år vilket är mkt mer talande och bara satt på original Aero.

Men nån mer här vet ju hur det var på riktigt – hur är delen med emblemen på huven egentligen? Är det olika?

Obs att Sedan bakluckan och Motorhuven har olika storlek. Det kan ju vara så att din Aero fått baklucke emblem på huven, eller tvärtom? ( jag är visst helt deg i huvet nu för jag kommer inte ens ihåg längre vilka som var störst – huvens eller luckans….). Jag skriver just Sedan för CC karossens baklucka har ju rundade emblem som inte riktig passar på huven….

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Regin
    Deltagare

Som Turbocab skriver – så är det årsmodell relaterat

saabteddan
    Deltagare

Tack för era svar på frågan.
    Det tycks som om det råder delade meningar om hur det är med detta.

På den Aero från 1984 som jag haft tidigare var det den mindre varianten av emblem på huven. Jag trodde att dessa var utbytta av någon tidigare ägare och hade sitt ursprung från någon annan modell. Men dessa kan m.a.o. vara originalet då, ska be kompisen som äger bilen nu mäta dem. Den Aero jag äger nu är av 1987 års modell.
    Om det är så att du Johan har de mindre emblemen torde det ju vara så att dessa åtminstone satt på Aero bilarna mellan 1984-1988. Då skulle det ju vara trevligt att få tag i dessa mindre emblem till min bil.
    Någon som har att sälja sådana?
    Ha en trevlig midsommar och sommar för den delen!
    Med vänlig hälsning Ted

joand8
    Deltagare

Du har helt rätt Ted! Aeron har, & ska ha den mindre varianten av huvemblem (turbo). Årsmodell 1984-1990. Men bara om det är en äkta T-16. Aero. Annars är det den längre varianten som gäller. Det är jag 100% säker på eftersom emblemen aldrig varit utbytta på bilen /bilarna som jag har! Vi tar gärna emot fler åsikter i denna fråga om det är någon här i klubben som har en Aero med originalemblemen kvar. Att hitta dessa till salu idag är mer eller mindre som att leta efter en nål i en höstack! Men skulle ju vara nåt för nytillverkning om intresse för detta finns! Då kan jag vara behjälplig med att bistå ett sådant emblem för kopiering.
    Ha en trevlig midsommar/sommar alla Saabåkare!
    Med vänlig hälsning. Johan.

a einarsson
    Deltagare

Jag var tvungen att gå ut och mäta emblemen på min Aero -85 för att kolla storleken.
    De var 13,5 cm långa.
    Kollade reservdelskatalogen som täcker mellan årsmodell 81-85 och här kommer artikelnumren utifall det skulle hjälpa jakten på emblem.

Mvh
    Anders

Bilagor:
    andreastic
    Deltagare

Japp jag har den mindre varianten på min 900 Aero -88

kaph
    Deltagare

Nu blev jag osäker – men jag tror fortfarande att det är årsmodell-relaterat, och inte Aero-relaterat. VI har stött och blött detta mkt tidigare och kommit fram till att en Aero inte hade några emblem eller yttre kännetecken som talade om att det var just en Aero, före 1991. (ja, alltså Aeroplasten är ju djävligt talande, jag menar just emblem mässigt).
    1991 tillkom ett litet ”Aero” emblem i plast, från 9000 CC Aero, som skulle monteras av återförsäljare bredvid nummerplåten. Sjukt få bilar fick detta monterat på riktigt. Däremot tillkom ”TurboS” emblem samma år vilket är mkt mer talande och bara satt på original Aero.
    Men nån mer här vet ju hur det var på riktigt – hur är delen med emblemen på huven egentligen? Är det olika?
    Obs att Sedan bakluckan och Motorhuven har olika storlek. Det kan ju vara så att din Aero fått baklucke emblem på huven, eller tvärtom? ( jag är visst helt deg i huvet nu för jag kommer inte ens ihåg längre vilka som var störst – huvens eller luckans….). Jag skriver just Sedan för CC karossens baklucka har ju rundade emblem som inte riktig passar på huven….

Gör ett trådlyft då jag nyligen köpt en 900 Aero -91. Det lilla Aeroemblemet, är det vad som syns till vänster på bilden?

• Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
    Bilagor:
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng