Två GT-frågor

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Två GT-frågor

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-10-30 13:09.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15014

    petter
    Deltagare

    Hej!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/SAAB_GT750 är vi lite villrådiga i brist på källor i hyllan. Visst gav väl trimsatsen 57 hästar? Och varifrån har beteckningen GT750R dykt upp? Är den ens aktuell?

    Tacksam för svar!

    Mvh Petter

    #99483

    Hej !

    supersatsen som bestod av annat insugningsrör, förgasare o luftfilter. Grövre avgassystem, dubbla bränslepumpar ökade effekten till 55 hk DIN eller 57 hk SAE.

    GT750R har jag ej hört talas om…..

    mvh Joel

    #99484

    fredrik
    Deltagare

    En liten rättelse 52Hk Din med supersats ska det vara & 45Din utan!

    GT750R har jag aldrig hört talas om heller!

    /Fredrik

    #99485

    petter
    Deltagare

    Tack för svaren. Kan R-et funnits på andra marknader, t ex Storbritannien?

    Mvh Petter

    #99486

    fredrik
    Deltagare

    NEJ!

    /Fredrik

    #99487

    Här har vi tydligen olika åsikter. 52 hk DIN återfinns på sporten 62-64, ej på GT:n.

    Har enbart själv läst siffran 55 hk DIN.

    Att GT750 i standarsutförande råder det nog inte så mycket tvivel att effekten är 45 hk DIN, då denna effekt både står i verkstadshandboken och i registreingspapprena (fast då i kW). Olika uppgifter förekommer om SAE effekten oftast 50 hk men också sett 48 hk.

    DIN effekten mäts med luftfilter monterad, fläktremmen monterad så att hjäpaggregaten (generator, vattenpump, fläkt) drivs samt komplett avgasystem. Drtta kallas även nettoeffekt. Alltså så som bilen används.

    SAE effekten mäts sålunda utan luftfilter, utan hjälpaggregaten och utan avgassystem (fast tveksamt om man verkligen tar bort främre dämparen på 2T, troligtvis bara resten av systemet).

    Med trimsatsen monterad så finns ju många uppgifter på hur mycket effekten höjs: 7, 10 eller 12 hk men detta beror på hur man blandar o ger med DIN och SAE uppgifterna.

    Ökningen i SAE är 7 hk 50 till 57
    ökningen i DIN är 10 hk 45 till 55

    att skillnaden blir större när man räknar nettoeffekt (DIN) beror just på att med trimvarianten så vinner man troligtvis inte något på att ta bort luffiltret (som är helt öppet) samt avgassystemet (51 mm sidepipe) utan förlusten på 2 hk ligger till största delen på hjälpaggregaten.

    Har även fått ta del av uppgift från Bo Hellberg, tävlingsavdelningen som skrev att nettoeffekten (DIN) var drygt 10 hk mer med trimsatsen, vilket också tyder på att motorerna ger 55 hk DIN med trimsatsen monterad.

    tar gärna emot synpunkter eller mer information i detta ämnet.

    //Joel

    #99488

    fredrik
    Deltagare

    Du har rätt Joel!

    Jag blandade ihop Sae & din för att det står lite luddigt i B-E linds bok Saab 40 första åren.

    enligt min instruktionsbok till GT:n så står det 48Hk SAE = 45HK Din för standard & 57HK SAE respektive 55HK DIN med suprersats.

    Enligt mina egna erfarenheter med Supersats förgasaren så gav den 5HK Din i rullande landsväg på en trimmad 850.

    /Fredrik

    #99489

    Martin
    Deltagare

    En liten sammanblandning kanske? Här är en trepip…

    Och varifrån har beteckningen GT750R dykt upp? Är den ens aktuell?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng