Två undringar; 6v bränslepump och montering av damask

Forum Modellspecifika forum 92/93 Två undringar; 6v bränslepump och montering av damask

Detta ämne innehåller 10 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-12-29 21:36.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4491

    raketaren
    Deltagare

    Undring nr 1: När jag ska starta min 92:a 1951 och 1954 tar det ofantligt lång tid och med en massa jobb av startmotorn innan bränslet kommer fram och motorn startar. Någon har sagt mig att det är läge att montera en elektrisk bränslepump.

    ¤) Var kan man finna en lämplig sån?
    ¤) Var monterar man, långt bak?

    Undring nr 2: Måste byta tätningsdamasker fram på 51:an, nån som vet om detta är en hyffsat lätt manöver eller måste man demontera en massa saker?

    //Raketaren

    #32210

    hotrodder
    Deltagare

    @raketaren wrote:

    Undring nr 1: När jag ska starta min 92:a 1951 och 1954 tar det ofantligt lång tid och med en massa jobb av startmotorn innan bränslet kommer fram och motorn startar. Någon har sagt mig att det är läge att montera en elektrisk bränslepump.

    ¤) Var kan man finna en lämplig sån?
    ¤) Var monterar man, långt bak?

    Undring nr 2: Måste byta tätningsdamasker fram på 51:an, nån som vet om detta är en hyffsat lätt manöver eller måste man demontera en massa saker?

    //Raketaren

    Renovera original vakkumpump på blocket? Njae… det var ju inte en bra lösning och blir lätt ånglås etc.
    1, Elpumpen sitter original på 92´an på en liten konsoll direkt/mitt flör under kylaren, men den går givetvis även att montera bak. SU-pumparna som sitter i Saabarna funkar att ha i motorutrymmet eftersom den är sugande, många andra elpumpar måste sitta bak.
    2, Drivknutsdamasken? Tjae, allting är ju rellativt men att ta ner hjulspindeln och lossa drivaxeln inne vid lådan ser inte jag som ett jättejobb iaf.

    #32238

    raketaren
    Deltagare

    Tackar!

    1) Då lyser min okunskap nu; är det elektrisk bränslepump original på en 92:a, den som sitter mitt under kylaren? Nån sa att 92-ägare ofta köper en ny bränslepump 6V och monterar nära tanken bak.

    2) I vår klubbs shop tror jag de kallar damasken ”Tätningsdamask”, men jag skulle nog kalla det damask vid drivknuten, alltså den i hjulhusen fram. Ok a) Ta ner hjulspindeln b) Lossa drivaxeln inne vid lådan.

    #32248

    hotrodder
    Deltagare

    @raketaren wrote:

    Tackar!

    1) Då lyser min okunskap nu; är det elektrisk bränslepump original på en 92:a, den som sitter mitt under kylaren? Nån sa att 92-ägare ofta köper en ny bränslepump 6V och monterar nära tanken bak.

    2) I vår klubbs shop tror jag de kallar damasken ”Tätningsdamask”, men jag skulle nog kalla det damask vid drivknuten, alltså den i hjulhusen fram. Ok a) Ta ner hjulspindeln b) Lossa drivaxeln inne vid lådan.

    1, Inte helt klar över årsmodellerna men… Mekanisk pump (styrs av vevhuskompression) på 92´orna 1950-53? Därefter elektrisk som sitter fram strax under kylaren. Inte hört om någon som monterar en extra pump bak på 92´an.
    2, Det där bör du kolla upp närmare. Såvitt jag vet så har inte klubshopen några drivknutsdamasker till 92´an. Däremot finns tätningsdamaskerna till styrväxeln.

    #32322

    raketaren
    Deltagare

    Tack igen,

    Ska dubbelkolla det där med olika pumpar till olika årsmodeller.

    Vågar man fråga om en kort beskrivning hus man demonterar vid byte av damask vid drivknut? Ska kolla i instruktionspärmen och reservdelskatalogen senare i helgen………………

    #32328

    Enligt reservdelskatalogen är det elektrisk bensinpump från chassienr 12000
    med andra ord 1955>
    Chassienummer lista här

    https://saabklubben.se/sv/node/401

    Jag åker med vakkumpump och har inga problem med detta, men snart finns det förmodligen inga reservdelar till den.

    #29783

    sl_45
    Deltagare

    hej om inte du har löst bränslepump än
    gå in på följande sida . www .förgasarteknik.se där finns nya 6 v pumpar för 1750 kr hälsning buss88

    #33313

    raketaren
    Deltagare

    Hej,

    Nej det har inte löst sig, så jag tackar för tipset om Förgasarteknik.

    #33353

    Lollo
    Deltagare

    På min 54:a fick jag lossa på röret upp vid förgasaren om den inte starta och fortsatte att gå direkt. när man gjort detta så var det inga som helst att starta, detta var bara när den gått och blivit riktigt varm, ej ut å in ur garaget tex.

    Skulle tro att det var ånglås i förgasaren.

    Baksidan med att göra så som jag gjorde var att det blev söligt i motorutrymmet.

    #36960

    sl_45
    Deltagare

    Hej Buss 88.Tyckde det var konts igt att inte förgasarteknek kunde hjälpa dig jag har köpt där. Hittade detta i datorn tror att du har löst det nu.MVH

    #36963

    sl_45
    Deltagare

    Hej Buss 88.Tyckde det var konts igt att inte förgasarteknek kunde hjälpa dig jag har köpt där. Hittade detta i datorn tror att du har löst det nu.MVH

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng