Urfräsning för kolvar?
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2004-04-22 07:28 av soda.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymapril 20, 2004 at 20:58 #11721
Hej
Håller på att plocka ihop min nya motor och efter lite felberäknad planing sticker kolvarna upp 3mm från blocket. 😮
Toppen är planad 2mm.
Hur mycket behöver jag fräsa ur för kolvarna för att få rätt komp? (10 – 10.5 bar)Mvh Daniel
april 20, 2004 at 22:06 #82002Hej Daniel!
Som maskiningenjör måste jag bara påpeka att kompression inte mäts i bar utan är dimensionslöst. Beräknas som volymen ovanför kolven i nedre dödläget dividerat med motsvarade volym i övre dödläget.Alltså V(max)/(Vmin)
Om kolvarna sticker upp för mycket får man negativ kompression vilket är ett rätt outforskat område :rolleyes:
Mvh Olof
För att vara riktigt petig så är 10-10,5 ett kompretionsförhållande som Olof mycker riktig påpekar är sortlöst.
Man kan även mäta cylidertrycket i bar men detta gör för det mästa med en så kallad komp-mätare.
Finns inget lätt samband mellan komp.förhållndet och cylidertrycket som man får med en kompmätare.Går även att mäta trycket när motorn arbetar(går), då går det från ca ca -0,5 (undertryck) till ca ca ca 50-80bar som max. Hmm detta gäller 4-takt, vad som gäller 2t är jag inte riktigt säker på.
Jag skulle inte kapa kolvtoppen 3mm, om nu inte kolven är JÄTTETJOCK där.
Anonymapril 21, 2004 at 13:36 #82006Soda: Det är en tvåtaktare.
Stefan: Njea, vi räknade inte med att motorn skulle va trimmad från början. Utan utgick från att den va stock och fräste enligt saabs anvisningar.
april 21, 2004 at 15:23 #82007å enligt saabs anvisningar så svarvar man ur toppen lika mycket??
så kolvarna tittar upp i toppen på samma gång får man ju ett mindre förbränningsrum..
mvh åkeTja om du ska fintrimma lite så föreslår jag att du tittar in på http://www.classicsaabracing.com/trimning.htm och skaffar Niklas XP maual.
Där står det mesta man behöver och på ett lättfattat och bra sätt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.