Urfräsning för kolvar?

Forum / Övrigt / SSR / Urfräsning för kolvar?

Forum / Övrigt / SSR / Urfräsning för kolvar?

  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      april 20, 2004 at 20:58 #11721

      Hej

      Håller på att plocka ihop min nya motor och efter lite felberäknad planing sticker kolvarna upp 3mm från blocket. 😮
      Toppen är planad 2mm.
      Hur mycket behöver jag fräsa ur för kolvarna för att få rätt komp? (10 – 10.5 bar)

      Mvh Daniel

        april 20, 2004 at 22:06 #82002

        Hej Daniel!
        Som maskiningenjör måste jag bara påpeka att kompression inte mäts i bar utan är dimensionslöst. Beräknas som volymen ovanför kolven i nedre dödläget dividerat med motsvarade volym i övre dödläget.

        Alltså V(max)/(Vmin)

        Om kolvarna sticker upp för mycket får man negativ kompression vilket är ett rätt outforskat område :rolleyes:

        Mvh Olof

          april 20, 2004 at 23:30 #82003

          För att vara riktigt petig så är 10-10,5 ett kompretionsförhållande som Olof mycker riktig påpekar är sortlöst.

          Man kan även mäta cylidertrycket i bar men detta gör för det mästa med en så kallad komp-mätare.
          Finns inget lätt samband mellan komp.förhållndet och cylidertrycket som man får med en kompmätare.

          Går även att mäta trycket när motorn arbetar(går), då går det från ca ca -0,5 (undertryck) till ca ca ca 50-80bar som max. Hmm detta gäller 4-takt, vad som gäller 2t är jag inte riktigt säker på.

          Jag skulle inte kapa kolvtoppen 3mm, om nu inte kolven är JÄTTETJOCK där.

            april 21, 2004 at 07:02 #82004

            Hmmm?
            Är det en V4 eller 2T du har?
            Är det en 2t så är det toppen som ska fräsas ur.
            Det ska då vara ca 0.9 mm (+-0.1 mm) till scquis bandet när allt är ihopmonterat och toppen dragen.

              april 21, 2004 at 11:27 #82005

              Du menar väl mycket felberäknad planing? Du måste väl ändå mena 0,3mm och det kan man väl kompensera på ett eller annat sätt men tre millimeter?

                Anonym
                april 21, 2004 at 13:36 #82006

                Soda: Det är en tvåtaktare.

                Stefan: Njea, vi räknade inte med att motorn skulle va trimmad från början. Utan utgick från att den va stock och fräste enligt saabs anvisningar.

                  april 21, 2004 at 15:23 #82007

                  å enligt saabs anvisningar så svarvar man ur toppen lika mycket??
                  så kolvarna tittar upp i toppen på samma gång får man ju ett mindre förbränningsrum..
                  mvh åke

                    april 22, 2004 at 07:28 #82008

                    Tja om du ska fintrimma lite så föreslår jag att du tittar in på http://www.classicsaabracing.com/trimning.htm och skaffar Niklas XP maual.
                    Där står det mesta man behöver och på ett lättfattat och bra sätt.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.