Utanpåliggande bränsletrycksmätare på tvåtakt

Forum Övrigt SSR Utanpåliggande bränsletrycksmätare på tvåtakt

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-22 13:52.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23583

    kortnos
    Deltagare

    Var till en granne i dag för att leta tag i ett instrument man mäter tryck och flöde från bränslepump, han visade då en bränsletrycksmätare av märket Auto meter

    Han kör till vardags en 55 cheva anpassad för ”rakt fram körning i en djävla fart på kortast tid”. På hans bil har han några mätare utvändigt placerade på luftintaget framför vindrutan, en av dem är en bränsletrycksmätare som tydligen är viktigt att kolla på när gummit på pedalen är stumt i golvet.

    Då slogs jag av en tanke, borde inte det vara minst lika viktigt för en trimmad tvåtaktare att ha koll på att bränslet flödar, borde det inte vara ganska praktiskt att ha en monterad på tvåtaktssaaben?

    Det jag mest är ute är efter är ballhets faktorn, känns som mycket attityd att ha en sån fastskruvad på luftintaget framför vindrutan

    Vad säger ni som vet, är det fullständigt onödigt, eller är det nått som är praktiskt nog att det motiverar att man ha en? eller riskerar det att se fånigt ut

    Lite attityd är det väl endå 😉

    #169338

    2takt_nicke
    Deltagare

    Vad ligger priserna på?

    #169339

    kortnos
    Deltagare

    Det vet jag inte, men det kan inte vara så farligt, polarn ville bara ha en 100 lapp för en begagnad

    #169347

    hubbe
    Deltagare

    Hej Kortnos,

    det är bra att har, men visa inte om du har en smutsig munstycke, och detta är farligt för en förgasar-motor och ännu farligare för en 2T.

    Jag har tittat på uppstart av din nya motor, det bliva spännande när du har justerad tändning och förgasare.

    Hubbe

    #169355

    Dicst
    Deltagare

    Jättebra saker att ha om man ska gasa järnet, men som många fuskar med eftersom det är lite ”grädde på moset”.

    Här bjuder jag på två bilder från min samling (från två olika bilar, Saabfestivalen 2003?), där man kan se hur det sitter en isolerande tryckadapter/transformator mellan bensinen och mätarinstrumenten i kupén. Tryck är som bekant tryck, så på motorsidan kör man därför bensin och på den andra en ofarlig vätska. Man vill ju inte få in vilt sprutande soppa i kupén om en slang brister eller hoppar av…
    Att montera den synligt genom huven är naturligtvis ett enklare sätt.

    #169358

    kortnos
    Deltagare
    Dicst wrote:
    Jättebra saker att ha om man ska gasa järnet, men som många fuskar med eftersom det är lite ”grädde på moset”.

    Här bjuder jag på två bilder från min samling (från två olika bilar, Saabfestivalen 2003?), där man kan se hur det sitter en isolerande tryckadapter/transformator mellan bensinen och mätarinstrumenten i kupén. Tryck är som bekant tryck, så på motorsidan kör man därför bensin och på den andra en ofarlig vätska. Man vill ju inte få in vilt sprutande soppa i kupén om en slang brister eller hoppar av…
    Att montera den synligt genom huven är naturligtvis ett enklare sätt.

    En sån där manic som på bilden blev jag lärd i helgen att dom är extremt dyra!

    Och det är ju lite fränt att han mätaren synligt

    Jag tror nog jag ska skruva ditt en, det är ju faktiskt himla simpelt (det är ballhetsfaktorn som är den bestämmande faktorn här)

    Vad säger bilprovningen egentligen, man drar ju faktiskt upp bensin framför vindrutan, vid krock eller volt borde det bli mindre bra

    #169424

    truls herland
    Deltagare

    Har haft en bränsletrycksmätare i min bil.

    Är framförallt bra för att kunna justera inn rätt tryck på regulatorn, för att inte förgasarna skall flöda över.

    Drog en slang genom torpeden där jag hade ett stålrör som övergång.

    0,2 bar är inget tryck att snacka om, så jag ser ingen risk att dra in den i bilen.

    köpte en vanlig trycklocka från en hyrdaulfirma. märket är Wika och kostar 500 spänn

    problemet med dom mätare som finns från tex autometer eller vdo är att skalningen är åt helvete. finns få mätare som går upp till max 1 bar och är tillräckligt finskalig för att kunna ratta in trycket rätt. hjälper inget om mätaren går till 5 bar så att säga.

    mvh

    Truls

    #169428

    stefan
    Deltagare

    minns jag inte helt fel så är det väl inte tillåtet att ha mekaniska bränsletrycksmätare inne i bilen överhuvudtaget? Därav anledningen att jänkenissarna oftast har dem synliga ute på huven.

    #169432

    Dicst
    Deltagare
    Truls wrote:
    …0,2 bar är inget tryck att snacka om, så jag ser ingen risk att dra in den i bilen…

    Tryck har ju inte så mycket med saken att göra, rejält flöde kan ju skapa än värre problem om en slang lossnar/brister/etc.
    Nej, dra inte in skiten i bilen. Det är ju tillräckligt med bekymmer med bensin som sölar runt i motorrummet tycker jag.

    Själv kör jag med en liten manometer direkt monterad på min Filter King som sitter i motorrummet. Då ser jag precis som Truls säger hur det fungerar ihop med förgasarna när det ska ställas in rätt bränsletryck. Det man missar är ju om pumpen skulle ge upp under färd, men det märks…

    #169435

    benny
    Deltagare

    En annan reflektion är att inte blint får lita till 100% på mätaren…

    om flottörkoppen tar slut på soppa och nålventilerna inte hinner med kanske pga skräp eller annat blir man inte glad när maskinen nyper även om bränsltrycket in till förgasaren var ok.

    Men ypperligt när man kör ex bana o trycket försvinner i högerböjar.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng