V4 -79 Värmekran/vajer

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 V4 -79 Värmekran/vajer

  • Detta ämne är tomt.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #487176
    kippe
    Deltagare

    Hej.
    Temperaturväljaren sitter stumt och går inte att reglera. Har en tid kört med en klämma på slangen vilket har varit ok. Idag tänkte jag plötsligt kolla om det är vajern eller värmekranen som kärvar. Hittade inte nåt på nätet eller i mekhandboken vid en snabbkoll så jag tänkte att det ser ju så okomplicerat ut så det går nog på känn.
    Började med att skurva loss en skruv som ser ut att hålla fast en kåpa ovanför själva kranen och vajerfästet.
    Då hör jag att någon liten bricka/mutter faller loss bakom kåpan och den går sedan inte att skruva åter.
    Innan jag går vidare, gör jag rätt om jag tar och skruvar loss de två skruvar på den platta biten som går upp från kåpan(*den enda markerad med en pil på bilden), eller hur gör jag för att komma åt vajer och kolla kranen? Kan jag då också montera åter de två skruvarna i framkant som jag nu monterat loss och inte går att skruva tillbaka?

    • Detta ämne redigerades för 59 minuter sedan av .
    Bilagor:
    #487178
    kippe
    Deltagare

    det skall ju var -79 och inte 49 men det kanske man hajade…..

    #487198
    Morten S.
    Moderator

    Den skruen du har løsne sitter i kranen.
    De to på oversiden holder kåpen, så de kan du skru ut.
    Sitter det to på undersiden også? minnes ikke om kåpen sitter festet både oppe og nede

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1989 900i 8V 5 dørs
    2007 9-3 SC tid
    2008 9-3 SC tid

    #487200
    Janne Hagnell
    Moderator

    Kåpan sitter med två skruvar (eller är det tre?) i överkant och precis likadant i underkant. Dessutom två förstärkningsplåtar – kan nog vara den ena du tappat ner.
    Med kåpan loss sitter kranen i slangarna, vajern och värmetråden som går in i kylarelementet. Skruva loss de förstnämnda. Värmetråden kan du antingen ta loss hel (bökigt) eller kapa och sedan skarva ihop igen. Har lite bilder om du vill ha.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #487216
    kippe
    Deltagare

    Tackar gärna ja till några bilder!

    Kåpan sitter med två skruvar (eller är det tre?) i överkant och precis likadant i underkant. Dessutom två förstärkningsplåtar – kan nog vara den ena du tappat ner. Med kåpan loss sitter kranen i slangarna, vajern och värmetråden som går in i kylarelementet. Skruva loss de förstnämnda. Värmetråden kan du antingen ta loss hel (bökigt) eller kapa och sedan skarva ihop igen. Har lite bilder om du vill ha.

    #487220
    Janne Hagnell
    Moderator

    Här syns värmekranen när jag börjat lirka loss plastkåpan. Två skruv upptill och två nertill, var det visst.
    IMG_6410
    Ungefär samma bild men här syns hur koppartråden till bimetallfjädern stretar emot.
    IMG_6411
    Bimetallfjädern går att plocka loss och sätta tillbaka i kranen men jag vill inte rekommendera det.
    IMG_6413
    Här syns kåpan underifrån, med de två fästskruvhålen.
    IMG_6436
    Själva kranen sedd underifrån. Vajern sitter virad runt hävarmen och låses med ett bleck som behöver pillas bort. Görs enklaste genom att först lossa slangarna och demontera/klippa koppartråden och sedan vända hela härligheten uppochner.
    IMG_6414
    Jag la sedan ner kranen i olja i flera dagar och knackade inemellan på den för att få den att släppa. I mitt fall hade även vajern rostat fast i höljet på lägsta punkten. Även där fick det bli oljebad.
    IMG_6438
    Lycka till!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    Bilagor:
    #487416
    kippe
    Deltagare

    Ok. Tack för svaret som sagt.
    Tog bort kåpan och smorde upp vajer och värmekrans reglage. Reglaget satt först bom-fast men efter en stunds smörjande och juckande så funkar allt kanon.
    Nu när jag skulle montera det åter så har allt juckande gjort att termostat-prylen gick av då jag skulle montera kranen åter i kåpan.

    WTF! Nu har jag en ny kran liggandes som följde med bilen. Den är ju väldigt snarlik även om reglagearmen ser annorlunda ut och att rören ligger parallellt i stället för ovanför varandra som på den gamla.

    Min fråga är, hur monterar jag tempgivaren-koppartråd-prylen? Är det svårt, har nån en sprängskiss, eller mek instruktion för värmepaketet, det är inte med i min mekhandbok?

    • Det här svaret redigerades för 1 timme sedan av .
    Bilagor:
    #487418
    kippe
    Deltagare

    Det verkar inte som om kranen jag har kommer att fungera, fast den är i stort identisk för rören horisontellt passar ju inte i kåpan 🙁

    #487419
    kippe
    Deltagare

    Hur blir funktionen om jag monterar allt åter, fast koppar-temp-prylen är av?

    #487426
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hur blir funktionen om jag monterar allt åter, fast koppar-temp-prylen är av?

    Den funkar ändå. Termostaten justerar utefter hur varm bilen är, känns nästan lite overkill.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.