v4 77B-80 vakuumstyrd fördröjning tändförställn. ?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 v4 77B-80 vakuumstyrd fördröjning tändförställn. ?

Detta ämne innehåller 4 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-04-18 19:42.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15891

    fredrikc
    Deltagare

    Hej!

    Har en fundering angående vakuum-fördröjningen. Det finns ju en fördröjningsventil för vakuumförställningen av tändningen som skall fördröja tändförställningen vid gaspådrag. 6 +/- 2 sek fördröjning skall ventilen ge enligt VHB om jag inte missminner mig. Hur påverkar detta motorns karaktär egentligen? Vad skulle det ge för effekt om denna ventil plockades bort? Finns det någon mening med att plocka bort den ventilen? Eller har det så liten påverkan så att det är oförsvarbart att plocka bort den med hänsyn till att den faktiskt gör bilen lite miljövänligare om man låter den sitta kvar? Eller fyller den nån viktig funktion?

    MVH // Fredrik C

    #105374

    bluesman
    Deltagare

    Jag antar att du menar den ventilen som är märkt ”carb” på ena sidan, blå-svart eller brun-svart utförande är de jag känner till. Jag hade en 99:a för många år sedan som ryckte mycket vid konstant hastighet, då fick jag tipset att byta denna ventil o då gick den fin fint efter det, så någon nytta gör den allt 🙂

    Mvh

    #105376

    fredrikc
    Deltagare

    Jepp, just den ventilen, märkt ”carb” för carburator/förgasare på ena sidan och ”dist” för distributor/fördelare på den andra. Min är f.ö. vit-svart.
    Jag kan tänka mig att bilen går ryckigt om ventilen omväxlande släpper resp. inte släpper förbi undertrycket från förgasaren resulterande i varierande grad av tändförställning vid konstant gas, då denna ventil ju styr den vakuumreglerade tändförställningen medan den varvtalsreglerade tändförställningen inte påverkas.

    Är nyfiken på ventilens nytta/onytta. Såg nämligen att min är monterad åt fel håll, dvs med sidan märkt ”carb” mot vakuumslangen till fördelaren och tvärtom. Innebär detta att ventilen är helt satt ur spel och hela tiden släpper fram vakuum till fördelaren? Är detta isf ett sätt att klara sig igenom besiktningen då det för ett otränat öga ser ut som att all avgasrenande utrustning är korrekt monterad, eller är den helt enkelt felmonterad så att vakuumreglering av tändförställningen aldrig sker? Hur fungerar ventilen om man vänder på den? (På det sätt som någon bevisligen gjort i min bils tidigare liv, av misstag eller på flit?)

    #105409

    vee-eight
    Deltagare

    Jag ryckte loss den i samband med att jag monterade bort decelerationsventilen på min v4 -76, och varken jag eller Svensk Bilprovning har saknat den nämnvärt. 😉

    #105416

    Dicst
    Deltagare

    Tändfördröjningsventilen (även kallad SSV-ventil) fördröjer höjningen av vacuumtändregleringen vid dellast och lätt acceleration och minskar därigenom kväveoxidutsläppen. På en del motorer kan den även vara styrd av en termostatventil, så att den endast är aktiv vid varm motor.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng