V4 Gearbox modifications

Forum Övrigt SSR V4 Gearbox modifications

  • Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2008-03-27 08:36 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17672
    adam gent
    Deltagare

    Hello

    Firstly I am sorry that I cannot write in Swedish :blush: I wish I could!

    I would like to know what modifications people have done to strengthen a V4 gearbox?

    I know that you can swap some early parts (and I know you can put an ”Limited Slip Differential” (can someone tell em the Swedish for this please?) and an oil cooler.

    Has anyone done any strengthening to the case? I was thinking of welding some extra strength to the bell-housing.

    A friend on another forum said that some people have put much bigger steel ’caps’ on the Differential Bearings. And they had studs which went through the bell housing to hold them in place.

    Does anyone have a picture of this? I would be interested in any changes people have done for high power ( up to 160bhp?)

    tack så mycket

    Adam

    #119792
    enor
    Deltagare
    Adam Gent wrote:
    ”Limited Slip Differential” (can someone tell em the Swedish for this please?)

    ”Diffbroms” (the correct term)
    ”Diff” (commonly used, but strictly speaking very incorrect)
    ”LSD” (among those who make it a point to try to seem ’in’ and ’hip’)

    🙂

    #119811
    vinkel4
    Deltagare

    Hi.

    I’m no expert but here is my two cents…

    Try to find a cast iron gearbox housing from an early 95 or 96 with 4speed transmission. They are much stronger, but not so easy to get ones hands on.

    I don’t think you’ll need any steel caps or bolts through the bell housing if you use such a housing.
    The SSR department sold an even stronger version of the housing. But they are hard to find nowerdays.
    The bell housing is not the weak point, it’s the gearbox housing.
    But newer V4-models have a reinforced bell housing and a thicker incoming axel, so find one of those. Sorry, don’t know from which year it was fitted.

    I have never heard of anyone who needed oil cooling on a V4 gearbox.
    On the 99 and 900 it’s common because the motor is on top of the gearbox. But a V4 box does not get that hot.

    The freewheel with 6 rolls are stronger than the other model (10 rolls??).
    15kg preload on the lsd is quite sufficient.

    Lycka till.

    #119816
    fuling
    Deltagare

    Någon får översätta, pallar inte skriva på engelska.

    Växellådshus:
    Jag är inte säker på att det släta gj-huset skulle vara så mycket bättre än det ribbade Al-huset.
    Är inte ens säker på att det ribbade gj-huset verkligen är nödvändigt.

    Ingående axel:
    Den styvare ingånde axen i lådan kom ca 70, kanske 71.

    Frihjul:
    Är det verkigen hela sanningen att det 6-rullars är bäst??
    Finns liksom 2st 10-rullars också, den senare är betydligt bättre.
    Bättre/sämre än det 6-rullars, bra fråga.

    Diffbromsen.
    Om vi nu snackar Salusbury diffen, allså en ramplamelldiffbroms så.
    Den skall man INTE ställa hårdre än ca 120Nm, över detta finns det inge röreser kvar i fjäderbrickorna. Över 150Nm är det bara huset som flexar.
    Mer förspänningsmomnet ger INTE mer diffverkan utan möligtvis bara en mer bångstyrig bil + att man bara pajar diffbromsen.

    Oljekylare:
    Det kan man väll inte ha på en V4, det hadde ju aldrig saab. Eller??
    Jo iden är mycket vättig, hur jä… varmt är det för låd stackarn mellan olindade grp2 rör i ett tämligen tätt motorrum???
    Jag kommer åka med oljekylare på lådan.

    Förstärkningar:
    Finns förstäringar man kan göra på kopplingskåpan som kanske förbättrar livet lite för lådan. Om det verkligen är en förbättring vet jag inte, MEN en försämring är det inte + att den är tämligen lätt att göra och den kostar inte stjortan.

    #119824
    vinkel4
    Deltagare

    Ok, jag provar mig på en översättning med min halvtaskiga skolengelska. 🙂

    fuling wrote:
    Någon får översätta, pallar inte skriva på engelska.

    Växellådshus:
    Jag är inte säker på att det släta gj-huset skulle vara så mycket bättre än det ribbade Al-huset.
    Är inte ens säker på att det ribbade gj-huset verkligen är nödvändigt.

    Gearbox-housing:
    I’m not sure that the cast-iron housing is any better than the reinforced aluminium housing. Not even sure that the cast-iron housing is necessary.

    Ingående axel:
    Den styvare ingånde axen i lådan kom ca 70, kanske 71.

    The incoming axel:
    The thicker axel came 70 or 71.

    Frihjul:
    Är det verkigen hela sanningen att det 6-rullars är bäst??
    Finns liksom 2st 10-rullars också, den senare är betydligt bättre.
    Bättre/sämre än det 6-rullars, bra fråga.

    Freewheel:
    Is it really the whole thruth that the 6-rolled freewheel is the best one?
    There are two kinds of 10-rolled freeweels as well. The later one is better than the earlier, but is it better than the 6-rolled??

    Diffbromsen.
    Om vi nu snackar Salusbury diffen, allså en ramplamelldiffbroms så.
    Den skall man INTE ställa hårdre än ca 120Nm, över detta finns det inge röreser kvar i fjäderbrickorna. Över 150Nm är det bara huset som flexar.
    Mer förspänningsmomnet ger INTE mer diffverkan utan möligtvis bara en mer bångstyrig bil + att man bara pajar diffbromsen.

    LSD:
    Salusbury-diff: No need to preload more than 12kg otherwise there is no space left fore the plate-washers to move. Above 15kg it’s only the diff cage that flexes, the LSD weres out faster and the car gets harder to drive.

    Oljekylare:
    Det kan man väll inte ha på en V4, det hadde ju aldrig saab. Eller??
    Jo iden är mycket vättig, hur jä… varmt är det för låd stackarn mellan olindade grp2 rör i ett tämligen tätt motorrum???
    Jag kommer åka med oljekylare på lådan.

    Oilcooler:
    You cant use a oilcooler on a V4, can you? Saab never used that…
    The idea is good. It’s gettin pretty hot between two exhaust-pipes in the engine bay.
    I’ll use an oil-cooler on my car.

    Förstärkningar:
    Finns förstäringar man kan göra på kopplingskåpan som kanske förbättrar livet lite för lådan. Om det verkligen är en förbättring vet jag inte, MEN en försämring är det inte + att den är tämligen lätt att göra och den kostar inte stjortan.

    Reinforcements:
    You can make reinforcements om the bell-housing that maybe will make life a little easier for the gaerbox. Don’t know if it is an inprovement though.

    #119825
    vinkel4
    Deltagare

    Gearbox-housing:
    I’m not sure that the cast-iron housing is any better than the reinforced aluminium housing. Not even sure that the cast-iron housing is necessary.

    I have broken one of the ”caps” to one of the diff-bearings on a aluminium-housing. But never on a cast-iron housing. (for rally use) And I don’t think that saab developed a stonger housing if they didn’t have any problems with the original one.
    Maybe a aluminium housing with home-made steel ”caps” would do just fine.

    -Vad är det korrekta ordet för ”överfall” (till lager) på engelska??

    The incoming axel:
    The thicker axel came 70 or 71.

    Freewheel:
    Is it really the whole thruth that the 6-rolled freewheel is the best one?
    There are two kinds of 10-rolled freeweels as well. The later one is better than the earlier, but is it better than the 6-rolled??

    I have never worked with these kind of gearboxes myself as i know that you have Fuling. But from what i have heard the reason why the 6-rolled freeweel should be better is that the rolls are bigger and dirt not get stuck so easily in it.

    LSD:
    Salusbury-diff: No need to preload more than 12kg otherwise there is no space left fore the plate-washers to move. Above 15kg it’s only the diff cage that flexes, the LSD weres out faster and the car gets harder to drive.

    I have a hard time to belive that the cage should flex at only 15kg, 15kg is not so much. On the machines i work with we have packs of spring-washers with a lot bigger load in a weaker ”cage” whitout any problems. And the preload on the washers when depressed a certain distans depends on the thickness, hardness and condition of the washers. A pack of spring-washers with the same thickness but a harder material does not have to be pressed together so much to reach the same amount of load. So i find it hard to belive that it should be no use to set the lsd harder than 12kg if you have spring-washers in good condition.
    (Och Fuling, rampdiff är väl en diff som spänner åt hårdare när hjulen roterat olika fort? I så fall har jag aldrig sett till en V4:a låda. Finns det? )


    Oilcooler:
    You cant use a oilcooler on a V4, can you? Saab never used that…
    The idea is good. It’s gettin pretty hot between two exhaust-pipes in the engine bay.
    I’ll use an oil-cooler on my car.

    Have you measured the oil-temerature in the gearbox? When you use the car for track racing i can understand if the oil gets pretty hot. But as i understand mr Gent he intends to use his car on the road. And even for rallyuse the specialstages does not take so long time to drive. But again… i’m no expert.

    Reinforcements:
    You can make reinforcements om the bell-housing that maybe will make life a little easier for the gearbox. Don’t know if it is an inprovement though.

    edit: bad spelling :blush:

    #119827
    adam gent
    Deltagare

    A lot of great information. And ”Manga Tack” for the translation! :thanks:

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng